اقدام بی‌سابقه آمریکا علیه اسرائیل: بلینکن از تغییر موضع واشنگتن خبر داد

برای اولین جنگ ۶ ماهه غزه، آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای آماده کرده که طبق آن، شورای امنیت خواستار آتش‌بس «فوری» و آزادی اسرا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ایالات متحده برای اولین‌بار پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای سازمان ملل را منتشر کرده که در آن، خواستار آتش‌بس «فوری» در جنگ غزه شده است. در همین حال، هشدارها درباره قحطی در این منطقه محاصره‌شده افزایش یافته است.

به نوشته المانیتور، پیشتر، واشنگتن پیش‌نویس‌های قبلی شورای امنیت را به خاطر استفاده از کلمه «فوری» مسدود کرده بود، اما آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده خبر از تغییر موضع کاخ سفید داد. بلینکن که روز پنجشنبه با پنج وزیر خارجه عرب در مصر دیدار داشت، تأکید کرد که هرگونه آتش‌بس فوری باید در گرو آزادی اسرایی که گروه‌های فلسطینی در جریان حمله ۷ اکتبر برده شده‌اند، باشد.

ایالات متحده قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد جنگ تقریباً شش‌ماهه غزه را وتو کرده و حتی ماه گذشته، به عبارت «فوری» در پیش‌نویس ارائه‌شده توسط الجزایر اعتراض کرد.

نسخه جدیدی که توسط ایالات متحده منتشر و توسط خبرگزاری فرانسه مشاهده شد، بر «نیاز به آتش‌بسی فوری و پایدار» برای محافظت از غیرنظامیان و اجازه‌دادن به ارسال کمک‌ها به غزه تاکید دارد. هنوز رأی‌گیری در مورد متن پیشنهادی انجام نشده، اما بلینکن در روز چهارشنبه به رسانه سعودی الحدث گفت که حمایت از این قطعنامه، «پیامی قوی» خواهد داشت.

همچنین در نسخه‌ای که به دست خبرگزاری الجزیره رسیده، آمده است: «شورای امنیت بر ضرورت آتش‌بس فوری و پایدار جهت حفاظت از غیرنظامیان در همه طرف‌ها، اجازه‌دادن به ارسال کمک‌های بشردوستانه ضروری و کاهش درد و رنج حکم کرده و در این راستا، از تلاش‌های دیپلماتیک بین‌المللی جاری برای تضمین چنین آتش‌بسی که به آزادی تمام اسرا بیانجامد، تماما حمایت می‌کند».

وزیر خارجه آمریکا که فشار دیپلماتیک او در کنار تلاش‌های میانجی‌گری در قطر جریان دارد، روز جمعه وارد سرزمین‌های اشغالی می‌شود.

مذاکرات قطر در حال بررسی پیشنهاد حماس مبنی بر آتش‌بس شش‌هفته‌ای جهت تبادل اسرای اسرائیلی با زندانیان فلسطینی و افزایش ارسال کمک‌ها است. اما اسامه حمدان، یکی از مقامات ارشد حماس مستقر در لبنان گفت که پاسخ اسرائیل «تا حد زیادی منفی» بوده و آن را «گامی به عقب» خواند.

۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 53610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha