هشدار امیرعبداللهیان به بورل

امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که هرگونه ائتلاف و اقدامات تشنج زا مشابه آنچه آمریکا و انگلیس در حمله به یمن انجام دادند، نه تنها کمکی به بازگشت ثبات به منطقه نمی‌کند، بلکه منجر به پیچیده‌تر شدن اوضاع خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه ۱۲ بهمن ماه در گفت‌وگویی تلفنی، آخرین وضعیت روابط جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا و همچنین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو، ضمن اشاره به تحولات غزه، ضرورت توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در کشتار و نسل کشی مردم فلسطین را مورد تأکید قرار داد و آن را گامی اساسی در توقف بحران در کل منطقه خواند.

وی تصریح کرد: هرگونه ائتلاف و اقدامات تشنج زا مشابه آنچه آمریکا و انگلیس در حمله به یمن انجام دادند، نه تنها کمکی به بازگشت ثبات به منطقه نمی‌کند، بلکه منجر به پیچیده‌تر شدن اوضاع خواهد شد.

امیرعبداللهیان عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران تمامی طرف‌ها را به اقدام فوری، موثر و پایدار با تمرکز بر ریشه‌های اصلی بحران توصیه می‌کند زیرا ریشه بحران در اشغالگری است.

به گزارش فارس، بورل دیروز چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه در اظهاراتی گفته بود که کشورهای عضو اتحادیه اروپا اواسط فوریه (اواخر بهمن) برای «حفاظت از کشتی‌ها»، در دریای سرخ یک ماموریت دریایی را آغاز خواهند کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به نقش مثبت بورل، بر اهمیت تداوم گفتگو در مسیر دیپلماسی و حل بحران‌ها از مسیر وجود کانال گفت‌وگوهای نیرومند و سازنده بین اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد.

امیرعبداللهیان و بورل حدود یک ماه پیش نیز نلفنی گفت‌وگو کرده بودند و مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جوزپ بورل چهارشنبه شب ۱۳ دی ماه در این تماس تلفنی اقدام تروریستی در شهر کرمان را به شدت محکوم کرده بود.

جوزپ بورل در گفت‌وگوی تلفنی امشب هم با ابراز نگرانی از تشدید تنش در دریای سرخ، نقش جمهوری اسلامی ایران برای کمک به بازگشت ثبات به منطقه را مورد تأکید قرار داد.

وی در ادامه با اشاره به تصمیم اتحادیه اروپا برای تشکیل ائتلاف دریایی خاطرنشان کرد: این ائتلاف تنها برای حفاظت از کشتی‌های تجاری اروپا در برابر حملات احتمالی در دریای سرخ بوده و هیچ ماهیت نظامی، علیه کشوری ندارد.

در گفت‌وگوی تلفنی امشب، دو طرف با اشاره به اهمیت گفت‌وگو در کمک به بازگشت ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی، بر ضرورت حفظ مسیر تماس در سطوح مختلف بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا تأکید کردند.

امیرعبداللهیان و بورل آخرین تحولات مربوط به برجام را نیز مورد بررسی قرار دادند.

امیرعبداللهیان امروز با اسماعیل هنیه و زیاد نخاله هم تلفنی گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه چندی پیش در نامه‌ای به مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن استقبال از مواضع اخیر بورل درباره شهرک‌نشینان صهیونیست، خواستار اتخاذ گام‌های مؤثرتر برای توقف دائمی حملات رژیم صهیونیستی به غزه و رفع کامل محاصره و پایان اشغال شد.

۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۳
کد خبر: 51928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha