۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۹
کد خبر: 48073
سه معما در بازار ارز

بررسی اخبار در برهه کنونی نشان می‌دهد بازار ارز با سه معما روبه‌رو است که حل این معماها می‌تواند خریداران را از ورود به بازار ارز منع کند و یا باعث ورود آن‌ها به بازار ارز شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد بازارساز با کنترل درهم نبض بازار ارز را در دست خود گرفته و دلار را به محدوده‌های موردنظر خود هدایت می‌کند ولی بازار ارز و سکه با وجود کنترل بازارساز دچار ابهاماتی است که بر اساس مشاهدات کف بازار اکوایران خریداران را در بازار نگه می‌دارد.

پیش‌بینی سه مسئله مهم برای بازار سرمایه تبدیل به معما شده و مشخص‌شدن این موارد می‌تواند معامله‌گران را به بازار وارد کند و یا از ورود به بازار منع کند.

مورد اول شرایط جنگ حماس و اسرائیل است، غزه توسط نیروهای اشغالگر محاصره شده. روز قبل حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشور در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود و در دیدار با همتای خود در قطر اعلام کرد که در صورت ادامه جنایات رژیم صهیونسیتی علیه مردم و شهروندان فلسطین، هیچ‌ کس نمی‌تواند تضمین کند که شرایط در منطقه همینطور باقی بماند.

همچنین تارنمای آمریکایی آکسیوس به نقل از دو منبع دیپلماتیک آگاه اعلام کرده که ایران از طریق سازمان ملل به اسرائیل پیام داده است که خواهان تشدید بیشتر تنش‌ها در جنگ‌ اسرائیل و حماس نیست ولی در صورت ادامه عملیات اسراییل در حماس به ناچار ورود خواهد کرد.

بررسی اخبار و اظهارنظرها نشان می‌دهد که اگرچه ایران خواهان کاهش تنش هاست ولی عدم مداخله در جنگ تنها سناریوی پیش روی انتخاب شده نیست، به همین خاطر همچنان در سایه این ابهام بازار ارز و سکه می‌تواند میزبان معامله‌گران احتیاطی نگران از گسترش جنگ باشد.

ابهام دومی که در بازار ارز وجود دارد به نتیجه عملیاتی شدن بند غروب در تاریخ ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) مربوط می‌شود در حالیکه برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند در این تاریخ غرب تحریم‌های موشکی ایران را حفظ خواهد کرد ولی مکانیسم ماشه فعال نخواهد شد. دامنه پیش‌بینی معامله‌گران گسترده‌تر از موارد مطرح شده است. پیش‌بینی‌ها برای بازار ارز در این باره، از سناریوی بدبینانه پایان برجام و فعالسازی مکانیسم ماشه شروع می‌شود و در انتهای طیف به سناریوی خوش‌بینانه اجرای موفق بند غروب و پایان تحریم‌های موشکی ختم می‌شود، ابهام در مورد مسئله فوق هم مقداری از جریان احتیاطی معامله‌گران را در بازار ارز حفظ می‌کند.

سومین معما در بازار ارز هم مربوط به پذیرش اف‌ای‌تی‌اف در کشور است درحالیکه در گذشته حل مسئله اف‌ای‌تی‌اف به بن‌بست خورده است این روزها اظهارنظرهای خوش‌بینانه نسبت به این موضوع افزایش یافته است. پس از صحبت‌های حسین سلاح ورزی، رییس اتاق ایران که اعلام کرده بود خبرهای غیررسمی از پذیرش اف‌ای‌تی‌اف شنیده است روز قبل محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: امکان دارد بشود در مذاکره با اف‌ای‌تی‌اف موضوعات ناقض حاکمیت ملی‌مان را رفع کنیم.

در حالیکه در گذشته عدم پذیرش آن و قرار گیری ایران در لیست سیاه این سازمان در کنار کره شمالی باعث جهش نرخ دلار شد در حال حاضر پذیرش اف‌ای‌تی‌اف و خروج ایران از لیست سیاه می تواند ورق را برگرداند و به خاطر رفع مشکل بزرگ تجارت خارجی ایران بر دلار اثر کاهشی بگذارد. در گذشته پذیرش اف‌ای‌تی‌اف هربار که اعلام شد به در بسته خورد، پیش‌بینی نتیجه پذیرش یا عدم پذیرش آن حقیقتا برای معامله‌گران ارز مانند معما شده است.

۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۹
کد خبر: 48073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha