مدیریت بازار ارز با کمک دلارزدایی از ارزهای مسافرتی

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا گفت: اختصاص ارزهای محلی به تقاضای سیاحتی علاوه بر مسئله دلارزدایی از اقتصاد به مدیریت بازار ارز هم کمک خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اصغر بالسینی سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا به باشگاه خبرنگاران گفت: تجربه اربعین امسال در خصوص تخصیص ارز بسیار گرانقدر بود. چند اتفاق به شکل همزمان رخ داد که این موضوع را متمایز از سنوات گذشته کرد اول این که با تصمیم بانک مرکزی به جای تخصیص دلار و سایر ارزها ارز کشور مقصد یعنی دینار عراق تخصیص داده شد که این مسئله در شرایطی که بانک مرکزی به دنبال با ثبات ساختن بازار ارز بود کمک قابل توجهی داشت و فشار سال‌های گذشته بر منابع دلاری را کاهش داد و عملا با تخصیص ارز دینار بخشی از تقاضای احتمالی از بازار خارج شد.

او در ادامه بیان کرد: دومین مسئله این بود که به سبب شرایط سهل دریافت ارز (خرید اینترنتی) در نهایت منجر به این شد که امسال بیش از یک میلیون و یکصد هزار نفر ارز اربعین دریافت کنند در حالی که سال گذشته حدود ۲۷۰ هزار نفر ارز دریافت کرده بودند که این افزایش چهار برابری بخش مهمی از آن ناشی از سهولت دریافت ارز بود.

بالسینی گفت: این شرایط عرضه ارز اربعین نکته دیگر را هم یادآور کرد که هر چقدر بانک مرکزی بتواند فشار بر منابع دلاری و یورویی را کاهش دهد علاوه بر امکان پذیری موضوع دلارزدایی در اقتصاد عملا مدیریت بازار ارز هم بهتر امکان پذیر خواهد بود چرا که تقریبا در برخی از مقاطع سال به سبب فشار تقاضا بر دلار و سایر ارزها عملا افزایش نرخ‌ها در بازار غیرسمی اتفاق می‌افتد، اما اگر تقاضاها با ارز کشور مقصد پوشش داده شود دیگر این فشار کاهش پیدا می‌کند و این یعنی مدیریت کارآمدتر بازار ارز.

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: به سبب موارد مطرح شده بانک مرکزی پیشنهاد اولیه در خصوص اختصاص ارزهای کشورهای مقصد به مسافران را مطرح کرده است که به نظر می‌رسد این مسئله از نظر کلان و بلند مدت کمک قابل توجهی به موضوع دلارزدایی در اقتصاد ایران خواهد کرد. در حوزه کوتاه مدت و میان مدت نیز عملا راهکار کارآمدی برای مدیریت بازار ارز به شمار می‌آید.

۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶
کد خبر: 47077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha