انتشار اوراق مرابحه ارزی داخلی برای اقتصاد ملی چه اهمیتی دارد؟ + فیلم

سخنگوی مرکز مبادله ارزی و طلای ایران گفت: منابع ارزی قابل توجهی وجود دارند که اگر بتوانند در فرآیند سرمایه گذاری پروژهای مهم اقتصادی کشور قرار گیرند می‌توانند گره‌گشای مشکلات زیادی باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اصغر بالسینی سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: انتشار نخستین اوراق مرابحه ارزی داخلی یکی از اقدامات مهم و کلیدی بود که در روزهای اخیر مرکز مبادله ارز و طلای ایران در راستای منظومه سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی آن را انجام داد.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: این اقدام از این حیث کلیدی است که تاکنون انتشار اوراق مرابحه ارزی داخلی با هدف تامین مالی ارزی پروژه‌های اقتصادی را نداشتیم و اهمیت این موضوع از این جهت است که منابع قابل توجه ارزی وجود دارد که این‌ها اگر بتوانند در فرآیند سرمایه گذاری پروژهای مهم اقتصادی کشور قرار گیرند می‌توانند گره‌گشای مشکلات بسیار زیادی باشند.

او افزود: یکی از پروژه‌های کلیدی که مرکز مبادله ارز و طلای ایران برای کمک، راه اندازی و تکمیل فرآیند آن وارد شد پروژه گاز بید بلند بود که نخستین اوراق مرابحه ارزی برای آن منتشر شد و در اولین گام ۱۰۰ میلیون یورو منتشر شد و خوشبختانه همه به فروش رفت و تقاضاهای زیادی هم برای انتشار اوراق مرابحه مشابه برای پروژه‌های دیگر وجود دارد که به امید خدا در طی فرآیندهای آتی در خصوص آن‌ها اقدامات لازم به عمل خواهد آمد.

بالسینی عنوان کرد: این موضوع از این حیث دارای اهمیت است که کمک قابل توجهی به یک‌سری پروژها می‌کند که تاکنون نتوانسته بودند منابع ارزی خود را تامین کنند و انتشار این اوراق کمک کرد که منابع ارزی را جمع آوری کنند تا پروژه تکمیل شود. نکته بعدی این است که جمع آوری این منابع ارزی خارج از آنچه که به عنوان رفع تعهد ارزی صادرکنندگان بود اتفاق افتاد یعنی صادرکنندگان تعهدات ارزی دارند که طبق فرآیندهای بخصوصی آن را با بانک مرکزی پیش می‌برند و صادرکنندگانی هستند که مازاد کوتاژ صادراتی دارند. این مازاد کوتاژ ارزی را می‌توانند از طریق مرابحه ارزی وارد چرخه اقتصادی کنند و از این جهت هم می‌توان گفت منابع مازادی وجود داشت که باید به چرخه می‌آمد و خوشبختانه به چرخه آمد و فشاری را هم بر منابع ارزی بانک مرکزی نیاورد.

او افزود: مرحله دوم این اوراق مرابحه ارزی برای طرح ملی جمع آوری گازهای فلر پالایش گاز بید بلند به امیدخدا طی یک الی دو ماه آینده گام‌های اجرایی آن برداشته خواهد شد و اکنون تقاضای قابل توجهی برای طرح‌های دیگر وجود دارد که امیدواریم پس از این پروژه انتشار اوراق مرابحه ارزی برای آن پروژه‌ها هم در دستور کار قرار گیرد.

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران بیان کرد: در نهایت هم منافع این اقدام متوجه اقتصاد ملی برای طرح‌هایی که نیازهای ارزی دارند و نمی‌توانند نیازهای ارزی را از ساختار بانکی تامین کنند می‌شود و از این حیث هم که در راستای منظومه اقدامات موثر بانک مرکزی برای ساماندهی و ثبات بخشی به بازار ارز است این موضوع قابل توجه است.

۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 49922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha