معامله ۲۰۰ کیلوگرم شمش طلا در ۲۰ روز

به گفته سخنگوی مرکز مبادله ارز وطلا، در پنج حراج شمش طلا در مدت ۲۰ روز گذشته، ۲۰۰ کیلوگرم شمش طلا معامله شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران، روز گذشته(یکشنبه - ۱۵بهمن) پنجمین حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا برگزار شد که در مجموع ۱۱۲ شمش یک کیلویی عرضه و از این تعداد ۹۴ شمش مورد معامله قرار گرفت؛ متوسط قیمت شمش در این حراج سه میلیارد و ۵۳۵ میلیون تومان بود.

به گفته اصغر بالسینی- سخنگوی مرکز مبادله ارز وطلا - از اولین حراج حضوری در ۲۷ دی‌ماه، به طور مرتب در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه هر هفته این حراج صورت می‌گیرد که تا کنون پنج حراج برگزار شده و جمعا ۲۰۰ کیلوگرم شمش طلا مورد معامله قرار گرفته است.

آن‌طور که بالسینی گفته، شمش‌های فروخته شده متعلق به صادرکنندگان بوده است چراکه برای رفع تعهد ارزی خود شمش طلا وارد کرده بودند.

سخنگوی مرکز مبادله ارز وطلا: وقتی این طلاها که متعلق به صادرکنندگان است فروخته می‌شود منابع ریالی که می‌تواند در در فرآیند تولید و صاردات باشد در اختیار صادرکنندگان قرار می‌گیرد؛ در واقع به سرمایه در گردش تولیدکنندگان و صادرکنندگان کمک می‌شود.

به گفته او، ثمره دیگر این اقدام این است که نیازهای مصرفی به طلا از طریق مرکز مبادله تامین می‌شود و عرضه شمش طلا را در جلوگیری از نوسانات بازار طلا و جواهر موثر است.

بالسینی ادامه داد: عرضه و فروش نزدیک به ۲۰۰ کیلوگرم شمش طلا در کمتر از ۲۰ روز گذشته باعث شده علاوه بر کمک به صادرکنندگان، نیاز تقاضای مصرفی هم در صنف اتحادیه طلا و جواهر تامین شود.

بنا به گزارش ایسنا، بالسینی درباره تاثیر حراج شمش بر بازار ارز نیز بیان کرد: طبیعتا بازار طلا همان‌طور که از بازار ارز تاثیر می‌گیرد به همان نسبت بر این بازار اثر دارد. وقتی عرضه طلا در بازار انجام می‌شود و کسانی که نیازهای مصرفی دارند می‌توانند این نیاز را تامین کنند اثر آن بر بازار طلا و به موازات آن بازار ارز نمایان می‌شود.

گفتنی است که حراج شمش در مرکز مبادله به طور متناوب روزهای یکشنبه و سه‌شنبه از ساعت ۱۲ تا ۱۶ هر هفته برگزار می‌شود؛ حراج بعدی که ششمین مرحله فروش محسوب می‌شود سه‌شنبه (۱۷ بهمن ماه) خواهد بود.

۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
کد خبر: 52068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha