مرکز مبادله چگونه قیمت ارز را کنترل کرد؟ + نمودار

از بهمن ماه ۱۴۰۱ که مرکز مبادله ارز و طلا افتتاح شده تا پایان آبان ماه سال جاری بیش از ۴۰ میلیارد دلار عرضه ارز در این مرکز صورت گرفته که مکانیزمی شفاف برای تامین ارز واردکنندگان، متقاضیات خدماتی و مسافرتی و ... بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از «نود اقتصادی» از بهمن ماه ۱۴۰۱ که مرکز مبادله ارز و طلا افتتاح شده تا پایان آبان ماه سال جاری بیش از ۴۰ میلیارد دلار عرضه ارز در این مرکز صورت گرفته که مکانیزمی شفاف برای تامین ارز واردکنندگان، متقاضیات خدماتی و مسافرتی و ... بوده است.

بررسی روند قیمت دلار بعد از تاسیس این مرکز نشان می‌دهد که هر چه از عمر مرکز مبادله گذشته، نوسانات قیمت دلار به خصوص نوسانات مثبت آن کم شده و دلار در مسیر قابل کنترلی در حال حرکت بوده است.

در ماه‌های بهمن، اسفند ۱۴۰۱ و فروردین ۱۴۰۲ قیمت دلار به ترتیب ۹، ۷ و ۹ درصد تنها در یک ماه افزایش پیدا کرده بود اما در شش ماه اخیر رشد ماهانه بین منفی ۲ تا مثبت ۲ درصد در تلوارنس بوده که نشان دهنده ثبات بیشتر در مقایسه با سال گذشته است.

قیمت دلار هم اکنون در بازار غیر رسمی در حدود ۵۰ هزار تومان بوده که همان قیمت اردیبهشت ماه است. در واقع از آن تاریخ به بعد هر چند دلار بین کانال ۴۸ تا ۵۲ هزار تومان در نوسان بوده اما نتوانسته سقف این کانال را پشت سر بگذارد و بیشتر از ۱۸۰ روز در کانال قیمتی ۵۰ تا ۵۱ هزار تومان بوده است.

همه این‌ها در حالی بوده که در ماه‌های اخیر شوک‌های منفی و البته بزرگی به بازار ارز از قبیل التهابات خاورمیانه و تحریم‌های جدید وارد شده اما در نهایت این مرکز مبادله بوده که با نقش آفرینی مثبت خود و تامین ارز رسمی مورد نیاز، حتی قیمت گذاری در بازار غیر رسمی را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

ساختار بازار ارز در کشور ما پیچیده تر از کشورهای دیگر است چرا که ارتزاق اصلی این بازار از دلارهای حاصل از صادرات غیر نفتی و صادرات نفت بوده که به دلیل تحریم‌ها در تحقق و دسترسی به آن شک و تردیدهای بسیاری وجود دارد.

در واقع در چنین شرایطی آزاد بودن جریان سرمایه بیش از آنکه به کشف قیمت واقعی کمک کند، فرار ارزها را رقم خواهد زد که به نوعی سیاست‌گذاری منفعل پولی را می‌طلبد.

از همین رو مرکز مبادله برای آنکه بانک مرکزی از نقش تماشاگری خود خارج شده و به کنش پولی مشغول باشد تاسیس شد که بررسی آمارها نشان می‌دهد نه تنها در ثبات قیمت ارز تاثیر داشته بلکه توانسته در مکانیزمی شفاف جریان ارز کشور را تامین کرده و قائله‌ای مانند ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی را به بار نیاورده است.

مرکز مبادله چگونه قیمت ارز را کنترل کرد؟ + نمودار

۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸
کد خبر: 49804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha