توصیه به زائران اربعین در بازگشت؛خوردن دوغ و غذاهای پرچرب ممنوع!

موج بازگشت زائران اربعین حسینی آغاز شده است، زائران برای جلوگیری از حوادث رانندگی باید نکات ایمنی را رعایت کنند، در این گزارش به برخی از نکات مهم اشاره شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرآنلاین، خبرهای تصادف خودروهای زائران ایرانیِ اربعین حسینی، هم در خاک ایران و هر در خاک عراق کم به‌گوش نمی‌رسد، تصادف‌هایی که با موارد مرگ همراه هستند. «۲ خودروی ون حامل زائران ایرانی در نزدیکی بصره باهم تصادف کردند، این تصادف ۱۰ فوتی و ۳ مصدوم داشت.»، «تصادف خودروی زائران اربعین در جاده مهران-دهلران؛ در این حادثه مرگبار متأسفانه ۵ نفر کشته شدند.»، «واژگونی اتوبوس زائران ایرانی در عراق؛ ۴ نفر جان باختند»، «سوختگی شدید ۱۱ زائر ایرانی در عراق در پی تصادف»، این‌ها فقط بخشی از تصادفات منجر به فوت است که در روزهای منتهی به اربعین حسینی رخ داده است.

خستگی و خواب‌آلودگی

حالا که در روز اربعین حسینی قرار داریم، بسیاری از افراد یا در مسیر رسیدن به کربلا هستند، یا درحال بازگشت به ایران، هرچه هست افزایش ترددها در یکی دو روز پیش‌رو می‌تواند سبب افزایش موارد فوتی در تصادفات رانندگی شود، دراین‌باره محمد حیدری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کرمانشاه به رسانه‌ها گفته که «یکی از عوامل اصلی تصادفات در برگشت از سفر اربعین، خستگی و خواب آلودگی رانندگان است که در صورت عدم مدیریت این موضوع باعث بروز برخی تخلفات حادثه ساز و زمینه ساز تصادفات و حوادث ترافیکی می‌شود. خستگی و نداشتن استراحت کافی در رانندگی علاوه بر عدم تمرکز فکری بر رانندگی باعث می‌شود قدرت عکس‌العمل راننده در برابر خطرات به شدت کاهش پیدا کند.»

پرهیز از سرعت و سبقت غیر مجاز

سرهنگ سیروس حسن‌زاده، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فراجا، با بیان این‌که «موج بازگشت زائران شروع شده است.» به رسانه‌ها گفت: «۸۲ درصد تصادفات ناشی از سرعت و سبقت غیر مجاز، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی در حین رانندگی است. در همین راستا نیز توصیه اکیدا ما این است که رانندگان از رانندگی با سرعت غیرمجاز پرهیز کنند. به هیچ عنوان در محل‌های غیرمجاز سبقت نگیرند و در مسیرهای دو طرفه نیز تجاوط به چپ نداشته باشند. همچنین حتما و حتما به ازای دست کم هر دو ساعت رانندگی، ۱۵دقیقه استراحت کرده و سپس به مسیر خود ادامه دهند.»

از نخوردن دوغ تا نپیچیدن در جاده فرعی؛ نکات ایمنی که زائران هنگام برگشت به ایران باید رعایت کنند

عدم تردد از مسیرهای فرعی

درهمین‌باره پیمان صابریان، سرپرست معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر، درباره نکات ایمنی که زائران حسینی باید هنگام بازگشت به کشور رعایت کنند گفته که: «در صورتی که رانندگان با بی‌خوابی پشت فرمان قرار بگیرند، دچار رخوت و سستی می‌شوند و ممکن است دچار حادثه‌هایی نظیر خروج از جاده و واژگونی خودرو شوند. البته سرنشینان خودرو هم باید به جلوگیری از بروز حادثه کمک کنند و در مسیر با راننده صحبت کنند یا اگر گواهینامه و مهارت کافی برای رانندگی را دارند، بخشی از مسیر را رانندگی کنند. مسافران در راه بازگشت از تردد از مسیرهای فرعی که ممکن است از سوی برخی از مسیریاب‌ها پیشنهاد شود، پرهیز کرده و از مسیر اصلی تردد کنند.»

خوردن دوغ و غذاهای پرچرب ممنوع

مرتضی مرادی‌پور، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر، با اشاره به بازگشت زائران اربعین حسینی به ایسنا می‌گوید: «رانندگان حتما حین رانندگی از خوردن نوشیدنی‌هایی مانند دوغ یا غذاهای پرچرب پرهیز کنند، اگر در خودرو چند نفر هستند و دارای مهارت کافی و گواهینامه هستند، به طور متناوب پشت فرمان بنشینند و از رانندگی مداوم و یکسره یک فرد خاص پرهیز کنند.»

ضرورت بررسی ایمنی خودرو/ عدم استفاده از تلفن همراه

عارف شرهانی، سخنگوی اورژانس خوزستان درباره رعایت نکات ایمنی هنگام بازگشت زائران اربعین حسینی به رسانه‌ها گفته که: «بررسی فنی خودرو پیش از حرکت، خواب کافی راننده، پرهیز از عجله در سفر با خودرو کنار گذاشتن تلفن همراه، برنامه‌ریزی در مسیر، حفظ هوشیاری و پرهیز از خوردن در هنگام رانندگی از مواردی است که موجب کاهش اشتباهات رانندگی و در نتیجه کاهش تصادفات می‌شود.»

از نخوردن دوغ تا نپیچیدن در جاده فرعی؛ نکات ایمنی که زائران هنگام برگشت به ایران باید رعایت کنند

۸ نکته ضروری که زائران هنگام برگشت باید رعایت کنند

همان‌طورکه از سخنان فرمانده پلیس یا عضو هلال احمر و اورژانس کشور مشخص بود رعایت نکاتی مانند کنترل خواب‌آلودگی و خستگی، داشتن استراحت کافی، پرهیز از برخی اقدامات مانند رانندگی مداوم یا استفاده از تلفن همراه و مواردی که گفته شد می‌تواند سلامت سفر را تضمبن کند. به‌گزارش مهر رعایت این ۸ نکته ضروری توسط زائران می‌تواند آن‌ها را بدون حادثه به مقصد برساند.

یک - زائران محترم هنگام ورود به کشور ابتدا در پایانه و شهرهای مرزی استراحت کافی داشته باشند.

دو- در طول مسیر هرگاه راننده احساس خواب آلودگی کرد در مجتمع‌های خدماتی رفاهی استراحت کند.

سه- در صورت امکان اگر در خودرو، فضای خالی دارید، دیگر زائران اباعبدالله (ع) را در این سفر معنوی تا نزدیک‌ترین مقصد برسانید.

چهار- پس از هر دو ساعت رانندگی حداقل ۱۵ دقیقه از ماشین خارج شده و با انجام حرکات کششی و ریختن آب به صورت و مصرف چای و قهوه استراحت کنید.

پنج- اگر راننده در طول مدت زیارت اربعین دچار سرماخوردگی شده باشد هرگز بلافاصله پس از مصرف دارو به رانندگی نپردازد.

شش- سرنشینان در طول مسیر کمربندهای ایمنی را بسته و از هرگونه مشاجره یا تنشی که باعث حواس پرتی راننده می‌شود خودداری کنند.

هفت- در طول مسیر با سرعت مطمئنه حرکت کنید و تا آنجا که امکان دارد از مسیرهاب بزرگراهی به‌جای مسیرهای دو طرفه استفاده کنید.

هشت- سرنشین جلو نقش زیادی در بیدار نگه داشتن راننده و ایمنی تردد خودرو دارد. توصیه می‌شود فردی که از هم هوشیارتر است در کنار راننده بنشیند.

۱۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۹
کد خبر: 46767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha