اگر گذرنامه زائران اربعین گم شد، چه کنند؟

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر وزیر دادگستری به زائران اربعین هشدار داد تا هر امانتی را تحویل نگیرند و مراقب کیف و گذرنامه خود باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، معاون وزیر دادگستری در پاسخ به این پرسش که زائران در صورت گم شدن گذرنامه خود چه اقدامی باید انجام دهند،گفت: ایران در کشور عراق در شهرهای بصره، بغداد، کربلا، نجف و سامرا دارای کنسولگری است و زائران در صورت نیاز می‌توانند برای مشکلاتی که در خصوص گذرنامه دارند، به این کنسولگری‌ها مراجعه کنند.

عسکر جلالیان افزود: اتفاقاتی افتاده است که باید اطلاع‌رسانی کنیم تا بقیه زائران متوجه باشند؛ ممکن است زائری یک کیف همراه خود داشته باشد و از زائر دیگر بخواهد که کیف او را حمل کند، اما در بازرسی متوجه شود که محتویات داخل کیف مواد مخدر بوده است؛ در این صورت فرد گرفتار و بازداشت می‌شود. یا ممکن است فردی یک ساک حاوی داروهای گیاهی همراه داشته باشد؛ این فرد هم تا زمان آزمایش و بررسی داروها بازداشت می‌شود.

وی تصریح کرد: انتقال و بازگرداندن افراد بازداشت شده در خارج از کشور سخت و هزینه بر است؛ بنابراین از زائران درخواست داریم تا توصیه‌ها را جدی بگیرند.

رئیس کمیته انتقال محکومان به زائران اربعین هشدار داد تا هر امانتی را تحویل نگیرند همچنین مراقب کیف، گذرنامه و وسایل ارزشمند همراه خود باشند.

جلالیان افزود: طبق قوانین داخلی عراق، ورود غیرقانونی اتباع خارجی به این کشور بازداشت، جریمه و حبس دارد و بعد از مذاکره مقامات دو کشور امکان بازگشت این افراد به کشور خود فراهم می‌شود تا مدت زمان زندانی خود را در کشور متبوع خود بگذرانند، اما با توافق ایران و عراق و به منظور رفاه و تسهیل امور زائران ایرانی در این ایام، افرادی که به صورت غیرمجاز وارد عراق شوند، بازداشت، جریمه و زندانی نمی‌شوند و فقط به ایران بازگردانده می‌شوند.

وی ضمن تاکید به زائران برای رعایت قانون این کشور، افزود: زائران بدون اسناد هویتی (گذرنامه) به هیچ عنوان از مرز عبور نکنند؛ حتی ممکن است به دلیل ازدحام و شلوغی در مرزها مهر خروج از کشور در گذرنامه درج نشده باشد و این افراد بازگردانده شوند؛ بنابراین زائران نسبت به همراه داشتن گذرنامه توجه لازم را داشته باشند.

معاون وزیر دادگستری تصریح کرد: زندانی شدن حتی یک ایرانی در کشورهای دیگر شایسته نیست و البته تعداد زندانیان ایرانی در عراق زیاد است.

منبع: ایرنا

۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۲
کد خبر: 46496
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha