احداث مسیر اختصاصی مرگ برای موتور سواران

ورود موتورسیکلت ها به تونل های شهری ممنوع است اما به تازگی مجوز ایجاد خط ویژه برای ترددموتورها از تونل های شهری صادر شده این درحالی است که آمار تصادفات در تونل ها همچنان بالاست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، درحالی که ورود موتورسواران به تونل های شهری ممنوع است مدتی پیش سازمان ترافیک شهرداری تهران اعلام کرده در راستای افزایش ایمنی و کاهش برخورد موتورسوران با خودروهای کناری در داخل تونل توحید، یک خط لرزشی به عرض ۵۰ سانتی‌متر در کنار خط محوری جداکننده مسیر اضطراراز مسیر اصلی رابه عبور موتورسیکلتها اختصاص داده است .

ایجاد این خط ویژه درحالی بود که ممنوعیت ورود موتور سیکلت ها به داخل تونل توحید به دلیل حوادث بالای آن بیشتر مورد توجه بود . عامل بیشتر این تصادف آلودگی هوای داخل این تونل و طول زیاد آن بود که برخی از راکبان تعادل خود را در میانه تونل از دست می‌دادند .

به گفته یک پلیس قدیمی راهور تصادفات زیادی در داخل تونل توحید اتفاق افتاده که تعدادی از آن‌ها به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه منجر به تصادف جرحی و فوتی شده است. همچنین بعضی اوقات به علت بالا بودن آلودگی در تونل توحید، راکب موتور سیکلت هوشیاری خود را از دست داده و متاسفانه با دیواره تونل برخورد و منجر به فوت راکب شده است.

مدتی پیش هم مهدی پیرهادی عضو شورای شهر تهران هم در تذکری با بیان اینکه براساس قانون، ورود موتورسیکلت ها به تونل ها ممنوع است، گفت: هدف از این موضوع حفظ جان شهروندان است؛ اما متأسفانه موتورسیکلت ها در تونل ها تردد می کنند و در چند روز اخیر نیز یک نفر در یکی از تونل ها جان خود را از دست داد.

وی افزود: بنده از شهرداری و پلیس می خواهم که سریعتر نسبت به خودداری از ورود موتورسیکلت‌ها به تونل ها اقدام کنند.

اما مدتی پیش روابط عمومی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران به نقل از معاونت فنی و مهندسی این سازمان اعلام کرده در راستای افزایش ایمنی و کاهش برخورد موتورسوران با خودروهای کناری در داخل تونل توحید، نسبت به اجرای یک خط لرزشی به عرض ۵۰ سانتی‌متر در کنار خط محوری جداکننده مسیر اضطرار از مسیر اصلی در تونل توحید به رنگ زرد اقدام کرده و انتظار می‌رود این اقدام تأثیر به‌سزایی در افزایش دقت و هشیاری موتورسواران داشته باشد.

همچنین به منظور ایجاد یکنواختی در دید بصری رانندگان همزمان با اجرای خطوط جداکننده مذکور، نسبت به خط‌کشی کامل خطوط محوری تونل توحید به متراژ ۸۱۰۰ متر طول با عرض ۱۵ سانتی‌متر نیز اقدام شده است.

در ادامه چراغ سبز به حضور موتور سیکلت ها در تونل های شهری،سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ازایجاد یک خط ویژه در تونل امیر کبیر خبر داده و گفته بود:ایجاد خط ویژه موتورسیکلت‌ها را از سال گذشته پیگیری کردیم که در برخی نقاط نیز اجرایی و در حال بهره‌برداری است مانند تونل امیرکبیر که یک لاین خط ویژه را با نیوجرسی جدا کردیم و موتورسیکلت‌ها از آن استفاده می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر ورود موتورسیکلت‌ها به داخل تونل‌های شهری ممنوع است چرا باید لاین ویژه عبور برای آنها طراحی شود، گفت:ما ناچاریم در برخی نقاط برای حفظ ایمنی موتورسیکلت‌ها و اینکه از وقوع حوادث پیشگیری کنیم این کار را انجام دهیم و در نقاطی که امکان‌پذیر بوده، این خطوط اجرایی شده و در بخش‌های دیگر هم طراحی شده و شهرداری مناطق بر روی این موضوع کار کرده و به تدریج این خطوط در تهران فعال می‌شود»

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در پاسخ به این پرسش که تونل توحید یکی از تونل‌های پرحادثه شهری برای موتورسیکلت‌هاست چرا در این تونل هم خط ویژه موتورسیکلت طراحی شده است، گفت: در تونل توحید این اتفاق نیفتاده و تنها خط‌کشی شده و با خط‌کشی در داخل تونل بخشی به تردد موتورسیکلت‌ها اختصاص داده شده و در خطوط اضطرار این کار انجام شده است.

درحالی که به نظر می رسید در تفاهمنامه نانوشته میان شهرداری و پلیس عبور موتورسیکلت ها از تونل های شهری پذیرفته شده است امروز سرهنگ رابعه جوانبخت رئیس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت در برنامه تلویزیونی پلیس پایتخت در شبکه ۵ سیما به آمار تصادف موتورسواران اشاره کرد و درباره فوت سه راکب موتورسیکلت در تونل توحید توضیح داد.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: آمار ۴ ماهه سال ۱۴۰۲ حکایت از این دارد که علیرغم همه توصیه‌ها، اطلاع رسانی و تذکرات پلیس راهور تهران بزرگ، شاهد سه فقره تصادف فوتی در داخل تونل توحید بودیم که در هر ۳ مورد از این تصادفات خود راکبان موتورسیکلت مقصر بوده‌اند. علت این تصادفات عدم استفاده از کلاه ایمنی توسط راکبین بوده است چرا که در داخل تونل به دلیل انباشت گازهای آلاینده تعادل این راکبین بر هم خورده و سر آنها به موانع برخورد کرده و جان خود را از دست دادند.

۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۲
کد خبر: 46603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha