بورس به دست و پای پتروشیمی‌ها افتاد!/ واکنش شاخص‌های سهامی چیست؟

بورس تهران در جریان معاملات شاهد افزایش تراز شاخص‌های سهامی با تغییر نرخ ارز مبنای محاسباتی قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت های پالایش نفت و پتروشیمی در بورس های کالایی بود. معاملات این هفته نیز با دومین خبر حمایتی از زنجیره پترو پالایشی کشور از رکود خارج نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادنیوز ، بازار سهام هفته‌های انتهایی مرداد ماه را در اوج رکود معاملاتی امسال پشت سر گذاشت. در این دو هفته سیگنال‌های مثبتی در جهت حمایت از برخی صنایع بورسی به بازار سهام القا شد. با وجود تغییر روش قیمت‌گذاری گاز صنایع، از حالت ثابت به فرمول سال ۱۳۹۴، خبر تغییر نرخ ارز مبنای محاسباتی قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت های پالایش نفت و پتروشیمی در بورس های کالایی علاوه بر رشد درآمدزایی داخلی پتروشیمی‌ها، قیمت نهایی مورد محاسبه به وسیله فرمولی که اخیراً اصلاح شده؛ در سطح قیمت‌گذاری اردیبهشت ماه قرار می‌گیرد. با این اوصاف می‌توان گفت قیمت گاز صنایع به سطح مصوبه اردیبهشت ماه بازگشته اما شاخص صنعت محصولات شیمیایی به واسطه افزایش قیمت فروش محصولات پتروشیمی در بورس کالا حمایت شده است. جریان پول حقیقی ورودی به صنعت فرآورده‌های نفتی و رشد شاخص این صنعت در مقایسه با شرایط صنعت محصولات شیمیایی نشان می‌دهد که این سیگنال مثبت بیشتر به کام پالایشگاه‌های کشور بوده است.

بورس به دست و پای پتروشیمی‌ها افتاد!/ واکنش شاخص‌های سهامی چیست؟

عدم رشد ارزش معاملات خرد تا سطوح بالای ۸ همت و تثبیت آن در مدار ۶ همتی با پایان یافتن معاملات روز سه‌شنبه باعث شد تا شاخص‌های اصلی بازار سهام، همچون شاخص کل بورس تهران، روند صعودی ضعیفی را در ابتدای این هفته تجربه کنند. در انتهای مردادماه، تحلیل‌گران بر این باور بودند که تغییر نرخ خوراک که به عنوان اصلی‌ترین عامل ریزش بازار سهام در اردیبهشت ماه شناخته می‌شد؛ در صورت اصلاح موجب شروع یک روند صعودی قدرتمند شود. با این حال، معاملات سهامی هفته اخیر نشان داد که اعتماد فعالان بازار سهام به سیاست‌گذاری‌ها جلب نشده و همچنان زیان به بار آمده از طریق مصوبه اردیبهشت ماه موجب ترس از معامله می‌شود.

بورس تهران در روز ابتدای این هفته شاهد خروج پول حقیقی از سهام و ورود به صندوق‌های درآمد ثابت بود که در روز یکشنبه نیز تکرار شد. ارزش معاملات خرد نیز که در هفته قبل تراز ۷ همتی را به چشم دیده بود؛ در دو روز ابتدایی این هفته تا سطح ۵ همتی افت کرد. روز دوشنبه و سه‌شنبه این هفته برآیند جریان پول حقیقی از سهام مثبت شد و تراز ارزش معاملات خرد تا تا سطح ۶ همتی بازگشت. تراز شاخص کل بورس تهران نیز در انتهای هفته قبل دو میلیون و ۱۰۵ هزار واحد بسته شد و در روز انتهایی این هفته تا سطح ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی، بازدهی ۲.۱۹ درصدی را به ثبت رساند. شاخص کل هم‌وزن بورس تهران نیز که در هفته اول شهریور ماه بازدهی کمتری به نسبت شاخص کل داشت؛ در این هفته ۲.۲۳ درصد رشد تراز یافت و عملکرد بهتری را به ثبت رساند.

شرایط بازار سهام؛ قبل از آغاز سومین هفته معاملاتی شهریورماه

بورس تهران هفته سوم شهریور ماه را با سطح حمایتی ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی شاخص کل و سطح حمایتی ۷۲۶ هزار واحدی شاخص هم‌وزن آغاز خواهد کرد. در صورتی که روز شنبه ۱۸ شهریورماه، شاخص‌های سهامی با افت تراز مواجه شوند؛ هفته سوم شهریور ماه از رشد تراز قابل توجه شاخص‌های سهامی محروم می‌شود اما با ثبت رشد تراز در روز ابتدایی، احتمال گذر از سطح ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی شاخص کل و تراز ۷۴۰ هزار واحدی هم‌وزن افزایش می‌یابد.

در هفته اول معاملاتی شهریور ماه شاهد روند صعودی و رکودی شاخص های اصلی بودیم که معمولاً این پدیده نادر است. این روند در دو روز معاملاتی ابتدای این هفته به اوج خود رسید و رشد تراز شاخص‌های سهامی در سطح ۵ همتی ارزش معاملات خرد به ثبت رسید. بازار سهام در روندهای اخیر با شروع روند صعودی، پس از رکود معاملاتی سنگین، به سرعت در صفوف خرید سهام قفل می‌شد و ارزش معاملات خرد رشد می‌کرد.

با این تفاسیر، همچنان اصلی‌ترین سیگنال برای تشخیص آغاز روند صعودی قدرتمند شاخص‌های سهامی جهش ارزش معاملات خرد است. تحلیل‌گران همچنان بر این باورند که با ثبات نرخ دلار بازار آزاد در سطح ۵۰ هزار تومانی، ارزش معاملات خرد روزانه از ۹ همت فراتر نمی‌روند و به همین دلیل نیز روندهای شاخص‌های اصلی با شیب بالایی مواجه نمی‌شوند.

در این شرایط پیش بینی می‌شود هفته آتی، سطح ارزش معاملات خرد در مدار ۶ تا ۸ همتی قرار گیرد و با جابه‌جایی موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در میان معامله‌گران با تغییرات پیش آمده در چشم‌انداز صنایع، بورس تهران با افزایش تراز کند شاخص‌های سهامی مواجه باشد.

IMG_20230906_185301_287

۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
کد خبر: 46750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha