۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 46650
عراق زیر پای دلار نشست

​بازارها هفته منتهی به اربعین را افزایشی شروع کردند. قیمت دلار هرات در روز شنبه با ۴۸ هزار و ۹۸۰ تومان شروع به کار کرد و در همان ابتدای کار وارد کانال ۴۹ هزار تومان شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران، روز قبل بازار ارز هرات در نیمه اول معاملات در کف ۴۹ هزار تومان معامله شد و از ساعت ۱۲ به بعد افزایشی شد و به ۴۹ هزار و ۱۰۰ تومان هم رسید.

این در حالی بود که قیمت دلار فردایی هرات در معاملات عصر به بالای مقاومت مهم ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

قیمت درهم نیز در سطح ۱۳ هزار و ۵۶۰ تومان شروع به کار کرد و با روندی افزایشی به مقاومت ۱۳ هزار و ۶۲۰ تومان رسید. قیمت دلاری درهم هم با افزایش امروز خود در مرز ۵۰ هزارتومان برآورد شد.

گروهی از معامله‌گران معتقدند، افزایش این روزهای بازار تاثیر ایام اربعین بر قیمت دلار است و لیدر این روزهای بازار را دلار سلیمانیه می‌دانند. این دسته از معامله گران می‌گویند در معاملات دیروز قیمت دلار سلیمانیه به بالای مقاومت ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان رفت و تثبیت شد و این موضوع موجب افزایش سایر بازارها شده است.

قیمت دلار سلیمانیه در پشت خط شنبه تا ۴۹ هزار و ۵۵۰ تومان نیز بالا رفت.

ساز مخالف بازار رسمی

روز قبل، سمت رسمی بازار برخلاف بازار آزاد حرکت کرد. قیمت یورو در مرکز مبادله با کاهش ۵۶۵ تومانی به ۴۴ هزار و ۵۴۰ تومان رسید.

همچنین خبری به بازار آمد که عده‌ای از معامله‌گران از این خبر سیگنال تقویت بورس و کاهش قیمت دلار دریافت کردند. وزیر اقتصاد گفت با هدف تقویت تولید و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد، ‌دولت تا پایان برنامۀ هفتم، روش محاسبه نرخ خوراک گاز صنایع را به فرمول بازگردانده است.

همراه با این خبر ادعاهایی نیز در رابطه با حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی در بازار دست به دست می‌شد. برخی از منابع خبری از احتمال آزادسازی نرخ ارز پتروشیمی‌ها در بورس کالا تا حدود ۳ هفته آینده خبر می دادند. گفته می شود پس از جلسات گوناگون، قرار شده است نرخ ارز فروش محصولات پتروشیمی تا محدوده ۳۷ هزار تومان افزایش پیدا کند. کاهشی‌های بازار نیز با کنار هم گذاشتن این دو خبر معتقد بودند عرضه ارز پتروشیمی‌ها در بازار زیاد خواهد شد.

خبر خوب تحریمی در بازار

همچنین یک خبر مثبت دیگر نیز در بازار دست به دست می‌شد. در این خبر گفته شده بود برای اولین بار در چند ماه اخیر آمریکا در ماهی که گذشت هیچ تحریمی علیه ایران وضع نکرده است.

عده‌ای از معامله‌گران معتقدند بازارها در جای حساسی قرار گرفته است و تا اصلاح دست به خرید نخواهند شد و از آن‌جا با روند همراه می شوند. اما در مقابل گروهی قرار دارند که می‌گویند همچنان تا انتهای هفته شاهد تاثیر اربعین در بازار خواهیم بود و قیمت‌ها افزایشی است.

دینار عراق؛ سوژه اصلی بازار

اما نکته این روزهای بازار درمورد دینار عراق بود. با سفر ایرانی ها به عراق نکات جالبی در این مورد در بازار دست به دست می شد. هفته گذشته در بازار گفته شد که ریال ایران در عراق طرفداری ندارد و کمتر کسی حاضر است ریال ایران رو بپذیرد. قبلا کاسب های عراقی ریال ایران را قبول میکردند اما گفته می شد در سالهای اخیر این اقبال کمتر شده است. در معاملات دیروز یک حرف جدید هم در این باره گفته میشد بر این اساس که عده ای از معامله گران عنوان می کردند برخی صرافی‌های عراقی هر بسته هزار دیناری را ۳۵ هزار تومان به ایرانی ها میفروشند. این در حالی است که قیمت دینار در بازار آزاد ایران پایین‌تر از این نرخ معامله می شود.

همچنین قیمت طلای آبشده با افزایش به بالای مرز مقاومتی ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رفت و در سطح ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد. به عقیده عده‌ای از معامله‌گران لیدر امروز بازار، طلای آبشده بود. این عده معتقدند طلای آبشده در معاملات امروز از کنج مثلث خارج شده. نکته قیمت طلای آبشده این بود که قیمت نقدی بالاتر از فردایی بود و اصطلاحا بازار به اجاره رفته بود. درمورد این نکته عده‌ای تحلیل می‌کردند حال بازار خوب است و عده‌ای معتقد بودند که جنس نقدی در بازار کم است و افزایش نقدی به این دلیل است..

درباره سکه هم گفته می شود سطح ۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اولین مقاومت مهم بازار است و کف قیمت هم ۲۷ میلیون عنوان می شد.

۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 46650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha