بانک مرکزی باید با نهادهایی که بازار ارز را به چالش می کشند برخورد کند/وقتی صرافی ها معاملات فردایی کنند بازار ارز دچار تکانه های جدی می شود

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: هر کدام از بازیگران بازار ارز یا تاثیر گذار بر بازار ارز اگر نقش و وظیفه خود را به خوبی ایفا نکنند زمینه ساز ایجاد مشکلات عدیده و بزرگی برای بازار ارز وبه تبع آن سیستم ارزی کشور می شوند بنابراین بانک مرکزی موظف به نظارت و برخورد با متخلفین در هر بخش و نهادی است. وقتی صادر کننده به موقع ارز را باید وارد کشور کند، اما از سمت دیگر صرافی ها معاملات فردایی می کنند و نقش خود را به عنوان واسطه بین صادر کننده و وارد کننده ارز به خوبی و به موقع ایفا نمی کنند بازار ارز دچار تکانه های جدی می شود.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، عباس معمارنژاد کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص برخورد بانک مرکزی با صرافان متخلف و اخلالگران بازار ارز گفت: یکی از مهمترین وظایف بانک مرکزی رگلاتوی و تنظیم بازار ارز ونظارت بر بازیگران این عرصه از صادر کننده تا وارد کننده، نظام بانکی کشور و حتی صرافی هاست. ضمن اینکه بانک مرکزی موظف به خریداری دلارهای حاصل از فروش نفت از دولت و فروش آنهاست، پس بانک مرکزی به عنوان یک رگلاتور و تنظیم گر در این بازار ایفای نقش می کند.

وی خاطر نشان کرد: هر کدام از بازیگران بازار ارز یا تاثیر گذار بر بازار ارز اگر نقش و وظیفه خود را به خوبی ایفا نکنند زمینه ساز ایجاد مشکلات عدیده و بزرگی برای بازار ارز وبه تبع آن سیستم ارزی کشور می شوند بنابراین بانک مرکزی موظف به نظارت و برخورد با متخلفین در هر بخش و نهادی است.

عباس معمارنژاد توضیح داد: با توجه به اینکه بانک مرکزی با مدیریت دکتر فرزین برای نهادینه سازی سیاست تثبیت اقتصادی و به تبع آن تثبیت ارزی تلاش می کند و یکی از حوزه هایی که به تقویت و نهادینه سازی سیاست تثبیت اقتصادی کمک شایان توجهی می کند جلوگیری از نوسانات ارزی و پیش بینی پذیر کردن بازار ارز است، برخورد با افراد و نهادهایی که بازار ارز را به چالش می کشند و مسبب اخلال در بازار ارز هستند بسیار مهم است.

وی تصریح نمود: برخورد با متخلفان ارزی و اخلالگران بازار ارز از این جهت حائز اهمیت است چرا که وقتی صادر کننده به موقع ارز را باید وارد کشور کند، اما از سمت دیگر صرافی ها معاملات فردایی می کنند و نقش خود را به عنوان واسطه بین صادر کننده و وارد کننده ارز به خوبی و به موقع ایفا نمی کنند بازار ارز دچار تکانه های جدی می شود.

عباس معمارنژاد خاطر نشان کرد: بانکها و صرافی ها به عنوان واسطه گران بین وارد کننده و صادر کننده نقش مهمی دارند اگر این نهادها نقش خود را به درستی انجام ندهند، بلکه خود مسبب اخلال در بازار ارز کشور شوند قطعا بانک مرکزی برای برخورد باید وارد عمل شود در حالی که اگر این سیستم و بازیگران درست عمل کنند حتما نتیجه خوبی در راستای ایجاد ثبات اقتصادی را خواهیم داشت.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: برای اینکه هدف مهم بانک مرکزی در راستای تحقق سیاست تثبیت اقتصادی محقق شود قطعا بانک مرکزی باید روی بازیگران مختلف بازار ارز از جمله صرافی ها نظارت کند تا مانع نوساناتی شود که بازار ارز وبه تبع آن انتظارات تورمی و بخش های مختلفی از اقتصاد ایران را دچار تورم های بالا می کند.

۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲
کد خبر: 45736

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha