بانک مرکزی باید فرمانده ارزی کشور باشد/اگر اختیار ارز به دست صرافان بیفتد نتیجه ای به غیر از تامین ارز کالای قاچاق ندارد

مجید رضا حریری گفت: هنگامی که اختیار ارز از دست بانک مرکزی خارج شود و به دست صرافان بیفتد یا به دست افراد غیر مرتبط بیفتد نتیجه ای به غیر از تامین ارز کالای قاچاق و تامین ارز برای خروج سرمایه ندارد، اتفاقی که متاسفانه هر روز در کشور شاهد آن هستیم.بانک مرکزی باید فرمانده واحد و مقتدر بازار ارز باشد چرا که در شرایط معمولی به سر نمی بریم و به وفور ارز برای عرضه در بازار نداریم که از این جهت آسوده خاطر باشیم.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مجید رضا حریری کارشناس و تحلیلگر تجارت خارجی و رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص اهمیت جلوگیری از سوء استفاده های ارزی و برخورد با متخلفان توسط بانک مرکزی به ما گفت: بحث مهمی که در زمان جنگ اقتصادی بعد از تشدید تحریم ها مهم است و بیش از پیش باید مورد توجه قرار بگیرد، موضوع وجود فرماندهی واحد برای مبادلات و ساماندهی بازار ارز است.

وی در ادامه بحث افزود: به این دلیل بانک مرکزی باید فرمانده واحد و مقتدر بازار ارز باشد چرا که در شرایط معمولی به سر نمی بریم و به وفور ارز برای عرضه در بازار نداریم که از این جهت آسوده خاطر باشیم.

مجید رضا حریری معتقد است: در چنین فضایی بانک مرکزی باید فرمانده باشد تا مشخص کند ارز باید به چه مصرفی برسد، تخصیص ارز به چه مواردی اولویت اقتصادی محسوب می شود و به چه مصرفی برسد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: جنگ اقتصادی نیز چون جنگ نظامی نیازمند مدیریت و فرماندهی مقتدری است به این دلیل که براساس آمارهای منتشر شده سالانه بین ۱۲ تا ۲۰ میلیارد دلار ارز بابت واردات کالای قاچاق و ۱۰ میلیارد دلار بابت خروج سرمایه ها از کشور خارج می شود. وقتی سالانه بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارز ار کشور خارج می شود آن هم در شرایط جنگ اقتصادی، بانک مرکزی باید راه های سوء استفاده را ببندد، مساله حائز اهمیت این است که ارزهایی که از کشور خارج می شوند از کدام کانال به سمت خارج هدایت می شوند؟

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطر نشان کرد: قطع به یقین بانک مرکزی بابت خرید خانه در ترکیه به من و شما حواله نمی دهد، پس بازار آشفته غیر رسمی به خروج سرمایه و ورود کالای قاچاق و عدم تخصیص بهینه ارز برای مصارف مورد نیاز کشور دامن می زند، اینجا نیاز به وجود فرماندهی با عنوان بانک مرکزی برای جلوگیری از سوء استفاده ها احساس می شود سوء استفاده کنندگان در هر جایگاهی حتی صرافی ها.

مجید رضا حریری خاطر نشان کرد: هنگامی که اختیار ارز از دست بانک مرکزی خارج شود و به دست صرافان بیفتد یا به دست افراد غیر مرتبط بیفتد نتیجه ای به غیر از تامین ارز کالای قاچاق و تامین ارز برای خروج سرمایه ندارد، اتفاقی که متاسفانه هر روز در کشور شاهد آن هستیم.

کارشناس و تحلیلگر تجارت خارجی خاطر نشان کرد: وقتی از یک سو ارز کافی برای پاسخ به همه تقاضاهای موجود نداریم و وقتی متقاضی از میزان عرضه ارز بیشتر هستند، ارز نیز مانند هر کالای دیگری بازار آزاد و بازار سیاه پیدا می کند، بنابراین در عین حال که بانک مرکزی باید بازار ارز را کنترل کند در حدی که می تواند نیز باید به تقاضای مشروع و قانونی در بازار ارز پاسخ مناسب دهد در غیر این صورت بازار سیاه ارزی ایجاد می شود که شبیه به شمشیر دو لبه عمل می کند.

مجید رضا حریری تصریح نمود: بنده با بگیر و ببند در عرصه های مختلف اقتصادی مخالف هستیم اما در تمام دنیا حتی درآمریکا مبادلات ارزی تحت نظارت بانک مرکزی این کشور انجام می شود؛ پس ضمن اینکه بگیر و ببند به تنهایی جواب‌ نمی دهد بانک مرکزی موظف است به تقاضای مشروع متقاضیان ارز برای واردات قانونی، نیاز دانشجویی مسافرتی و خدماتی که خریداری می شود مثل شرکت در کنفرانس ها و... به صورت قانونی پاسخ درستی دهد واجازه ندهد این متقاضیان سر از بازار سیاه ارز دربیاورند، چرا که اگر بانک مرکزی به این دسته از متقاضیان پاسح قانونی ندهد بازار سیاه ایجاد می شود که با چندین لشکر قابل جمع آوری نیست.

۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 45569

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha