صرافی‌ها متخلف عامل خروج ارز از کشور/ انحلال کانون صرافان مطالبه اقتصاددانان بود

رئیس بانک مرکزی به درستی بخشی از گلوگاه مهم فشار بر اقتصاد ایران یعنی خروج ارز از کشور توسط صرافان را پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، ابوالقاسم حکیمی‌پور، اقتصاددان و فارغ‌التحصیل توسعه از دانشگاه کالیفرنیا در خصوص اهمیت برخورد بانک مرکزی با صرافان متخلف گفت: بانک مرکزی رویکرد قابل قبولی را در پیش گرفته و تداوم اقداماتی مانند برخورد با صرافان و سفته بازان در نهایت به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

وی افزود: برخورد بانک مرکزی با صرافان متخلف و انحلال کانون صرافان از این جهت حائز اهمیت است که در دوره تحریم باید از منابع ارزی صیانت کرد و اجازه نداد هیچگونه شیطنتی در بازار رخ دهد.

حکیمی‌پور گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر صرافان به قدری به حال خود رها شده بودند که براساس آمار و گزارش‌ها در یک سال، بیش از ۵۰ میلیارد دلار به صورت اسکناس به مقصد یکی از کشورهای قاره آمریکا خارج شد، منابعی که اگر به بخش تولید، خرید نهاده و ماشین آلات تخصیص داده می‌شد امروز شرایط بهتری در کشور حاکم بود.

این کارشناس اقتصادی افزود: عملکرد صرافان طی سال‌های اخیر دیگر جای بحثی برای بانک مرکزی و دلسوزان اقتصاد کشور نگذاشته است، چرا ایرانی‌ها سال گذشته ۱۶.۵ میلیارد دلار صرف خرید آپارتمان در ترکیه کرده‌اند؟ این ارز به چه طریقی از کشور خارج شده است؟

حکیمی‌پور تصریح کرد: مسلما صرافی‌ها زمینه ساز خروج ارز از کشور بوده‌اند. آن هم در شرایطی که هر روز قیمت ارز در حال افزایش بوده و بدنبال آن شرایط معیشتی مردم هر روز بدتر و بدتر می‌شد؛ بنابراین ابطال مجوز فعالیت آن‌ها یک کار اصولی و درستی بوده است.

این اقتصاددان گفت: به هر ترتیب سابقه صرافی‌ها نشان دهنده آن است که آن‌ها یکی از اصلی‌ترین گلوگاه‌های خروج از کشور بوده‌اند. از سوی دیگر نشانه‌هایی از سوداگری آن‌ها در بازار پیداست و از نظر من با انحلال صرافی‌های غیر مجاز یکی از محل‌های فشار به منابع ارزی کشور کاسته می‌شود؛ نه تنها تعطیلی صرافی‌های غیر مجاز بلکه بانک مرکزی باید به سمتی حرکت کند که اساسا تقاضای کاذب را در بازار ارز کاهش دهد.

وی در پایان گفت: در صورتی که گلوگاه جلوگیری از خروج ارز بسته شود و با سفته بازانی که از طریق روش‌های مختلف قصد ایجاد تقاضای کاذب در بازار ارز دارند برخوردهای جدی و قاطعی صورت بگیرد قطع به یقین سیاست‌های تحریمی آمریکا نیز خنثی می‌شود، به این علت که بخشی از صرافی‌های یاد شده دارای قدرت سیاسی هستند و در برخی از نهادهای دولتی نیز رسوخ کرده‌اند.

۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 46082

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha