خبر خوش هواشناسی برای روزهای پیش‌رو

تا روز پنجشنبه (۱۲ مرداد) روند افزایش دما برای غالب نقاط کشور و از روز جمعه به‌ویژه روز شنبه (۱۳ و ۱۴ مرداد) کاهش دما پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از کاهش نسبی دما از هفته آینده خبر داد و با اشاره به وقوع توفان شن در شرق کشور نیز اظهار کرد: این توفان‌ها تا پایان تابستان ادامه خواهند داشت.

به گزارش ایسنا، صادق ضیاییان درباره شرایط دمایی کشور طی روزهای آینده اظهار کرد: تا روز پنجشنبه (۱۲ مرداد) روند افزایش دما برای غالب نقاط کشور و از روز جمعه به‌ویژه روز شنبه (۱۳ و ۱۴ مرداد) کاهش دما پیش‌بینی می‌شود، اما کاهش دما به معنای خنک شدن هوا نیست چراکه در فصل تابستان نمی‌توان توقع خنک شدن هوا را داشت و کاهش دما در حد دو تا سه درجه سانتیگراد است.

پاییز پرخطری پیش روست؟

وی در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر وقوع بارش‌های شدید و پیش رو بودن پاییز پرخطر گفت: پیش‌بینی‌های فصلی به‌طور معمول بر اساس احتمالات انجام می‌شوند وامکان پیش‌بینی‌های یقینی برای بازه زمانی بلند مدت و فصلی وجود ندارد. در پیش‌بینی‌های فصلی برخلاف پیش‌بینی کوتاه‌مدت، عدد و رقم و آماری ارائه نمی‌شود و به‌صورت مقایسه‌ای با حد نرمال و یا میانگین بلند مدت بیان می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره بارش‌های پاییزی اظهار کرد: براساس پیش‌بینی‌های فصلی و نقشه‌ها و شواهد، به احتمال ۷۰ درصد برای پاییز سال جاری بارش‌های نرمال و در برخی نقاط بیش از حد نرمال پیش‌بینی می‌شود و دیگر شاهد کم‌بارشی نخواهیم بود.

وی با تاکید براینکه نمی‌توان پدیده سیل را به‌صورت فصلی و بلندمدت پیش‌بینی کرد، گفت: پدیده سیل تنها دو تا سه روز پیش از وقوع حادثه می‌توان پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی کرد. اگر پیش‌بینی این پدیده از چند ماه گذشته ممکن بود که دیگر سیل رخ نمی‌داد و کاملا می‌توانستیم آن را کنترل کنیم. در هیچ کشوری و در هیچ نقطه‌ای از جهان این پدیده قابل پیش‌بینی نیست بنابراین پیش‌بینی بارش و سیل برای پاییز چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن اشاره به هشدارهای هواشناسی در برخی نقاط کشور و تداوم این شرایط تا پایان تابستان گفت: توفان‌های شن و ماسه کم و بیش تا پایان تابستان می‌تواند رخ دهد. با توجه به اینکه چند سال پی در پی خشکسالی بر کشور حاکم بود، کانون‌های گرد و خاک فعال شده‌اند بنابراین در پی وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک رخ می‌دهد بنابراین طی تابستان نیز هرچند وقت یک بار شاهد خیزش گرد و خاک و توفان‌های شن و ماسه هستیم.

آیا بارش‌های سیل‌آسا موجب کاهش گرد و غبار می‌شود؟

ضیاییان در پایان درباره تاثیرگذاری بارش‌های سیل‌آسا بر کاهش و کنترل گرد و خاک در نقاط مستعد و کانون‌های گرد و خاک تصریح کرد: این بارش‌ها در فصل تابستان و درمناطقی همچون جنوب سیستان و بلوچستان نرمال است و در بیشتر مواقع در بازه زمانی بعد از ظهر و به‌صورت نقطه‌ای و رگبارهای شدید رخ می‌دهند و به دلیل اینکه سطح وسیعی از کشور را پوشش نمی‌دهند، نمی‌توانند موجب تثبیت کانون‌های گرد و خاک شوند بنابراین در کنترل توفان‌های شن و ماسه تاثیر مثبتی ندارند.

۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
کد خبر: 45581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha