چرا بانک مرکزی روی فعالیت صرافی‌ها حساس شده است؟

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: هر زمان که صرافی‌ها کارکرد کارا و کارآمدی را داشتند توانستند به ساماندهی بازار ارز کمک کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، اصغر بالسینی سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بانک مرکزی در ماه‌های اخیر دو اقدام بسیار مهم برای ساماندهی نحو فعالیت صرافی‌ها انجام داده است که هر دو موضوع نظارت پذیری بیشتر بر صرافی‌ها را تقویت می‌کند.

سخنگوی مرکز مبادله بیان کرد: موضوع اول انحلال کانون صرافان بود که با توجه به مجموع فعالیت‌هایی که کانون صرافان داشت و نقشی که باید در بازار ارز ایفا می‌کرد، اما به‌درستی انجام نمی‌گرفت نهایتا بانک مرکزی به این نتیجه رسید که کانون صرافان منحل و نهاد جایگزین را با فرآیند مشخصی جای آن قرار دهد. این اقدام کمک کرد که بازار ارائه خدمات ارزی که بخشی از آن در صرافی‌ها انجام می‌شود ساماندهی شود.

او افزود: مورد دوم در خصوص دستورالعمل تاسیس فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها است که این دستورالعمل به تایید شورای پول و اعتبار رسیده است و کمک خواهد کرد موضوع فعالیت صرافی‌ها سامان بهتری داشته باشد به شکل مشخص تفکیک و تقسیم بندی جدید صرافی‌ها و در نظر گرفتن سرمایه بیشتر برای تاسیس و راه اندازی صرافی‌ها از جمله موارد این دستورالعمل است.

بالسینی عنوان کرد: به طور مثال در این دستورالعمل صرافی که قرار است مجموع اقدامات کامل شامل خرید و فروش اسکناس ارز و حواله و فعالیت‌های برون مرزی را انجام دهد حداقل سرمایه مورد نیاز ۲۰۰ میلیارد تومان را باید برای خود در نظر گیرد همچنین صرافی‌های موجود هم در یک بازه زمانی مشخص خود را بر اساس این دستورالعمل باید تطبیق دهند در مجموع این اقدامات کمک خواهد موضوع تمکن مالی صرافی‌ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

او افزود: در نهایت چنین فرآیندی با توجه به این که صرافی‌ها رابط بین خریداران و متقاضیان ارز و عرضه کنندگان هستند دارای اهمیت بسیاری است تجربه نشان داده هر زمان که صرافی‌ها کارکرد کارا و کارآمدی را داشتند توانستند به ساماندهی بازار ارز کمک کنند و اگر از این کارایی به دور باشند عملا می‌توانند بی تعادلی‌هایی را در بازار ارز ایجاد کنند.

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران در نهایت گفت: به طور کل آنچه بانک مرکزی در حوزه صرافی‌ها دنبال می‌کند این است که صرافی‌ها نقش و کارکرد واقعی و اصلی خود را در اقتصاد ایفا کنند و همانگونه که بانک مرکزی به دنبال نظارت پذیری و قاعده‌مند کردن فعالیت بانک‌ها است در حوزه صرافی‌ها این قواعد تدوین شده تا به نظم پذیری صرافی‌ها کمک شود.

۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
کد خبر: 49460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha