۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
کد خبر: 45418
مسیریابی بلندمدت نرخ دلار

پیش‌بینی بسیاری از تحلیلگران از روند هفته‌های پیش‌روی نرخ ارز فعالیتی نسبتا با ثبات با تمایلات کاهشی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد : بررسی‌های به‌عمل آمده از روند هفته‌های اخیر بازار ارز تهران حاکی از آن است که دلار آزاد در حال تجربه یک روند کاهشی پله‌ای است. بهبود روابط سیاسی با کشورهای خارجی در کنار فروش نفت و آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی از تاثیرگذارترین رویدادهای دو ماه اخیر بازار ارز بوده است. پس از بهبود روابط سیاسی با کشورهای خلیج‌فارس به ویژه از سرگیری روابط سیاسی- اقتصادی با عربستان، انتظارات تورمی فعالان جامعه کاهش یافت و در کنار آن احتمال بهبود فرآیند ارزآوری به کشور نیز افزایش یافت. در کنار این امر خبری مبنی بر میزان فروش نفت کشور از ابتدای سال میلادی تاکنون توسط یک منبع آمریکایی منتشر شد که در آن به رقم ۱۹میلیارد دلار به عنوان درآمد نفتی شش ماه گذشته ایران اشاره شد.

2 copy

در نهایت، بررسی اخبار نشان می‌دهد که مساله دارایی‌های بلوکه شده ارزی ایران در یک ساختار جدید در حال پیگیری است. در روزهای ابتدایی هفته گذشته اخباری مبنی بر مشخص شدن مقصد دارایی‌های ارزی ایران در عراق منتشر شد. بر اساس این اخبار قرار است دارایی‌های ارزی ایران از بانک‌های عراق خارج شده و به یک بانک در عمان منتقل شوند تا ایران بتواند از آنها در جهت خرید کالاهای اساسی مانند دارو و غذا و همچنین پرداخت بدهی‌های ارزی خود به کشورهای دیگر استفاده کند. تحلیلگران بر این باورند که دو مورد اول یعنی بهبود روابط سیاسی و بهبود فرآیند فروش نفت، با تقویت ذخایر ارزی کشور سبب افزایش قدرت بازارساز شده و مورد آخر یعنی آزادسازی منابع بلوکه شده نیز با کاهش فشار از روی ذخایر داخلی به شکل‌گیری ثبات در بازار ارز کمک خواهد کرد.

بازار ارز در شرایط ثبات؟

پیش‌بینی بسیاری از تحلیلگران از روند هفته‌های پیش‌روی نرخ ارز فعالیتی نسبتا با ثبات با تمایلات کاهشی است. سیگنال‌های موجود در فضای اخبار در کنار افت تقاضای چشمگیر در معاملات ارزی سبب شده تا چشم‌انداز بازار ارز (با فرض عدم وجود ریسک جدید) برای بسیاری از تحلیلگران همراه با ثبات باشد. در همین راستا اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا، در آخرین گفت‌وگوی خود در رابطه با وضعیت بازار ارز کشور گفت: «بازار ارز در ماه‌های اخیر با سیاست‌های موثر و کارآمد بانک مرکزی روند باثبات پیش‌بینی‌پذیر و کاهشی را در پیش گرفته که این موضوع ناشی از مجموعه اقدامات مهمی است که بانک مرکزی انجام داده است. هدف‌گذاری کنترل نوسانات بازار ارز، مداخله موثر بانک مرکزی در بازار و استفاده از نهادسازی‌ها و ابزارهای جدید برای مدیریت بازار از جمله مهم‌ترین اقدامات در دوره ریاست محمدرضا فرزین در بانک مرکزی است که آثار آن را در ثبات قیمت ارز شاهد هستیم.» در این میان علی نقیب، عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران نیز در رابطه با تاثیر ثبات بازار ارز در شرایط اقتصادی کشور گفت: ثبات ارزی به فعالان اقتصادی و صاحبان کسب و کار کمک شایانی خواهد کرد تا بتوانند بازار و اقتصادی قابل پیش‌بینی داشته باشند. قطعا پیش‌بینی‌پذیر شدن بازار تاثیر مهمی در توسعه و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی دارد.»

روند رو به جلوی بازار در تعطیلات

در روزهای پایانی هفته اخیر و همزمان با تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی، روند نرخ ارز در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران رو به جلو بود. البته گفتنی است که این روند رو به جلو بیشتر در معاملات فردایی مشاهده شد و نرخ نقدی نوسان قابل توجهی نداشت. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در واپسین معاملات نقدی روز سه‌شنبه در رقم ۴۸ هزار و ۴۰۰ تومان به فعالیت روزانه خود پایان بخشیده بود در بازار روز چهارشنبه با حدود ۱۰۰ تومان افزایش به رقم ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. اما در معاملات فردایی این روند به گونه دیگری بود و نرخ دلار آزاد در بازار فردایی عصر روز چهارشنبه در بازه قیمتی ۴۸ هزار و ۹۰۰ تا ۴۹ هزار تومان ثبت می‌شد. گفتنی است که با رشد نرخ دلار، قیمت سکه طلا نیز در بازار روز چهارشنبه افزایشی بود و هر قطعه از این فلز گران‌بها با حدود ۲۸۰ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۲۸میلیون و ۱۸۰ هزار تومان رسید.

۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
کد خبر: 45418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha