مهمترین مانع صلح در اوکراین،نمایش قدرتی است که آمریکا دنبال می کند/آمریکا می خواهد روسیه را در حوزه نظامی گری و چین را در حوزه اقتصادی کنترل کند

کارشناس و تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: امروز بایدن تلاش می کند با کمک اتحادیه اروپا و ناتو طعم تلخ شکست را به روسیه بچشاند، به این خاطر آمریکا در کمک به اوکراین به لحاظ مالی و تسلیحاتی سخاوتمندانه عمل می کند تا از تداوم جنگ مطمئن شود و روسیه را وادار به حمله هسته ای به اوکراین کند.روسیه از گردونه قدرت بین المللی به سرعت خارج نمی شود چرا که روسیه کشوری نیست که به تازگی دارای قدرت نظامی شده باشد، بلکه از زمان پطر کبیر بنیان روسیه بر توانایی‌های نظامی استوا بوده است.

گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، علی بیگدلی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص نقش آمریکا در بحران اوکراین و تلاش آمریکا برای پایان نپذیرفتن جنگ در اوکراین در وضعیت کنونی گفت: بعد از حمله روسیه به اوکراین هیچ کس گمان نمی کرد جنگ روسیه و اوکراین تا این اندازه طولانی شود، اما بیش از یک سال از حمله روسیه به اوکراین می گذرد، نه تنها امیدی به پایان جنگ در کوتاه مدت نیست، بلکه وضعیت خطیرتر از قبل شده است.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و عرصه بین الملل افزود: مهمترین عاملی که مانع صلح یا پایان جنگ بین اوکراین و روسیه شده جنگ بر سر نمایش قدرتی است که آمریکا دنبال می کند، آمریکا مایل است هر چه سریعتر یکی از رقبای سرسخت خود را تا حد زیادی از سر راه بردارد.

علی بیگدلی کارشناس مسائل بین الملل گفت: آمریکا تلاش می کند براساس برنامه های خود دو رقیب سر سخت خود یعنی روسیه را در حوزه نظامی گری و چین را در حوزه اقتصادی تا حد ممکن کنترل کند، به همین خاطر سران آمریکایی اعلام کردند به دنبال اجرای سیاست همزیستی مدیریت شده ای با چین هستند.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: سفر وزیر خارجه آمریکا و وزیر خزانه داری این کشور به عنوان وزرای برجسته کابینه بایدن به چین برای مدیریت چین است تا این کشور رقیب جدی در برابر آمریکا نشود، چرا که آمریکایی ها تلاش میکنند تا در این برهه زمانی تمامی فشار خود را برای کنترل روسیه روی پوتین بگذارند تا روسیه را از گردونه قدرت و تهدید امنیت ملی خود خارج کنند.


بیگدلی معتقد است: به نظر نمی رسد خواسته آمریکایی ها در کوتاه مدت محقق شود، چرا که تفکر از هم پاشاندن روسیه و کاهش قدرت روسیه در عرصه بین الملل به سرعت امکان پذیر نیست.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: روسیه از گردونه قدرت بین المللی به سرعت خارج نمی شود چرا که روسیه کشوری نیست که به تازگی دارای قدرت نظامی شده باشد، بلکه از زمان پطر کبیر بنیان روسیه بر توانایی‌های نظامی استوا بوده، ضمن اینکه تلفیق حس روسگرایی و اسلامگرایی با حس ناسیونالیستی در روس ها شرایط را برای آمریکا سخت کرده است، لذا روسیه هسته ای که قدرت نظامی به شمار می رود به این سرعت از گردونه قدرت خارج نمی شود.

علی بیگدلی افزود: امروز بایدن تلاش می کند با کمک اتحادیه اروپا و ناتو طعم تلخ شکست را به روسیه بچشاند، به این خاطر آمریکا در کمک به اوکراین به لحاظ مالی و تسلیحاتی سخاوتمندانه عمل می کند تا از تداوم جنگ مطمئن شود و روسیه را وادار به حمله هسته ای به اوکراین کند.
علی بیگدلی کارشناس و تحلیلگر بین الملل در خصوص رویکرد روسیه گفت: از آن سو روس ها مایل نیستند بیش از این خود را درگیر جنگ اوکراین کنند، چرا که اگر چنین نیتی داشته بودند پیشتر از اکنون خود را به دریای سیاه و جزیره کریمه می رساندند اما روس ها برای گرفتن امتیاز تا حدی که صلاح می دانند پیشروی کرده اند.

وی در خصوص ارسال بمب‌های خوشه‌ای از سوی آمریکا به اوکراین گفت: بسیاری از تسلیحات ارسال شده از آمریکا به اوکراین در زمره تسلیحات غیر متعارف است، تسلیحاتی که اگر اوکراین در زمان طولانی از آن استفاده کند ممکن است جنگ اوکراین و روسیه را وارد مرحله تهاجمی تری کند، یعنی جنگ را از وضعیت تدافعی و بلاتکلیفی خارج کند.

وی در این باره هشدار داد: استفاده اوکراین از تسلیحات غیر متعارف ارسال شده از آمریکا ممکن است جنگ را در تابستان به مراحل خطرناکی برساند، در صورتی که آمریکا اف ۱۶ را تحویل اوکراین دهد وضعیت به مراتب خطرناک تر از قبل می شود چرا که پوتین به صراحت اعلام کرده اگر آمریکا اف ۱۶ را تحویل اوکراین دهد به ما اعلام جنگ کرده‌ است.

علی بیگدلی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی معتقد است: آمریکایی ها باید بسیار محتاطانه عمل کنند چرا که ممکن است جنگ روسیه و اوکراین برنده ای نداشته باشد، چرا که پوتین سیاستمداری نیست که به راحتی خاک اوکراین را رها کند، پوتین به خوبی می داند باید پاسخگوی افکار عمومی و ارتش باشد در غیر سرنوشت خوبی نخواهد داشت.

۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳
کد خبر: 45182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha