بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گندم در سال ۲۰۲۳ کدام‌اند؟ / جایگاه ایران چیست؟

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده گندم دنیا در سال ۲۰۲۳ است. بر اساس آمار وزارت کشاورزی آمریکا، ایران با تولید ۱۴ میلیون تن گندم سیزدهمین تولیدکننده بزرگ گندم جهان در سال ۲۰۲۳ شده و انگلیس نیز معادل با ایران گندم تولید کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، وزارت کشاورزی آمریکا در گزارشی از وضعیت تولید غلات جهان اعلام کرد ایران در سال زراعی ۲۰۲۳ بالغ بر ۱۴ میلیون تن گندم تولید کرده است. تولید گندم ایران در این سال با افزایش ۸۰۰ هزار تنی معادل ۶ درصد نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. ایران در سال پیش از آن ۱۳.۲ میلیون تن گندم تولید کرده بود.

رشد تولید گندم ایران طی سال ۲۰۲۳ در حالی است که کل گندم تولیدی جهان در این سال حدود ۷ میلیون تن کاهش داشته و به ۷۸۲ میلیون تن رسیده است.

بر اساس این گزارش، ایران که هجدهمین کشور پرجمعیت جهان است، در میان کشورهای بزرگ تولیدکننده گندم رتبه ۱۳ را به خود اختصاص داده و از کشورهای پرجمعیت‌تری مثل برزیل و مصر گندم بیشتری تولید کرده است.

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده گندم دنیا در سال ۲۰۲۳ بوده و بیش از ۱۳۷ میلیون تن گندم در این سال تولید کرده که البته این رقم نسبت به سال قبل حدود ۷۰۰ هزار تن کاهش داشته است.

اتحادیه اروپا با تولید ۱۳۴ میلیون تن و هند با ۱۱۰ میلیون تن به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

با آغاز جنگ اوکراین نگرانی‌هایی در مورد کاهش شدید تولید گندم روسیه و اوکراین به عنوان دو تولیدکننده بزرگ و پدید آمدن بحران غذایی در سطح جهان پدید آمده بود، اما آمارها نشان می‌دهد این نگرانی‌ها بی‌مورد بوده است. تولید گندم روسیه در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۹۰ میلیون تن بوده که این رقم تنها ۲ میلیون تن کمتر از سال گذشته و حتی ۵ میلیون تن بیشتر از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۲۰ بوده است.

تولید گندم اوکراین در سال ۲۰۲۳ نیز ۲۲.۵ میلیون تن بوده که این رقم نسبت به سال قبل تنها ۱ میلیون تن کاهش داشته و نسبت به قبل از جنگ حدود ۳ میلیون تن کمتر بوده است.

بر اساس این گزارش روسیه توانسته موقعیت خود به عنوان چهارمین تولیدکننده بزرگ گندم جهان طی سال ۲۰۲۳ را حفظ کند. آمریکا، کانادا، پاکستان، استرالیا، اوکراین، ترکیه، آرژانتین، و انگلیس به ترتیب در رتبه‌های پنجم تا دوازدهم از این نظر قرار گرفته‌اند.

انگلیس در این سال تنها ۳۰۰ هزار تن بیشتر از ایران گندم تولید کرده است. تولید گندم آمریکا نیز حدود ۳ برابر ایران بوده است. آمریکا در این سال ۴۹ میلیون تن گندم تولید کرد.

قزاقستان با تولید ۱۲ میلیون تنی یک پله پایین‌تر از ایران و در رتبه چهاردهم قرار گرفته و برزیل با تولید ۹.۴ میلیون تنی جایگاه پانزدهم را به خود اختصاص داده است. میزان تولید گندم مصر ۸.۸ میلیون تن گزارش شده است.

۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 49300
منبع: فردای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha