فقط توانستـــه ایــم شریــک اول تجـــاری افــغــانستان باشیم/بازار عراق را از دست داده ایم!/به علت تحریم‌های بانکی و عضو نشدن در FATFنمی توانیم در مناقصات کشورهای همسایه شرکت کنیم

عضو اتاق بازرگانی گفت: به طور کل تقریبا از بازار عراق در یکی دو سال گذشته که حدودا ۴ میلیارد دلار پروژه های فنی مهندسی، درآمد داشتیم به دلیل تشدید تحریم ها و اینکه امکان تامین ضمانت نامه بانکی توسط شرکت های فنی مهندسی وجود ندارد از این بازار خارج شده ایم! به غیر از بحث تحریم‌ها، تنش بین ایران و عربستان هم بر روابط ما با کشورهای همسایه اثر گذاشته است. تنش های ایران وعربستان  بر رابطه ما با عراق، لبنان، کویت، اردن هم اثر می گذارد.

گروه صنعت و تجارت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، رئیس دولت سیزدهم به عنوان منتخب مردم در یکی دو ماه آینده وارد پاستور می شود تا وعده های داده شده را عملیاتی کند وسامانی به اقتصاد از هم پاشیده ایران بدهد، اقتصادی که صادرات در آن کمرنگ شده است . در اقتصادی که قرار است به دست رئیس دولت سیزدهم ساخته شود چه مواردی باید در دستور کار و در اسرع وقت مورد بازبینی قرار بگیرد، سهم تجارت خارجی، صادرات کشور، ارتقای کیفیت وکمیت تولید چه می شود همه و همه بسته به قدرت عمل تیم اقتصادی دولت آتی دارد. اما  در بخش سهم تجارت خارجی ایران با منطقه که اتفاقا یکی از مهمترین اشارات نامزدهای ریاست جمهوری به گسترش تعاملات اقتصادی با منطقه بود چه اولویت هایی باید در نظر گرفته شود و چه اقداماتی صورت بگیرد وکدام موانع از پیش پای صادرات به منطقه برداشته شود در گفت و گوی رادار اقتصاد با حمید حسینی فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی آمده است که ماحصل آن درادامه بحث گنجانده شده است.

حمید حسینی فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی در گفت و گو با رادار اقتصاد به موضوع توسعه صادرات، موانع صادرات و الزاماتی که دولت سیزدهم در این موضوع باید مورد نظر قرار دهد اشاره کرد و گفت: به طور قطع نمی توان گفت ایران در بازارهای منطقه حضور ندارد وتعاملات تجاری ایران با بازارهای منطقه ای خوب نیست، اما آنگونه که باید باشد و انتظار می رود نیست. لذا یکی از موضوعات مهمی که دولت آینده باید توجه ویژه ای بدان داشته باشد، تلاش برای بستر سازی های لازم در راستای افزایش تجارت خارجی و تعاملات تجاری با کشورهای همسایه است.

وی در این باره گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد صادرات ایران به کشورهای منطقه به کشورهایی چون عراق، افغانستان، امارات، ترکیه، روسیه و پاکستان صورت می گیرد. به هر حال برای افزایش صادرات به منطقه تلاش های خوبی شده و زیر ساخت های خوبی هم فراهم شده اما باید بیش از پیش گسترده شود.

حسینی با تاکید برلزوم توسعه زیر ساخت های لازم برای افزایش صادرات به کشورهای همسایه گفت: داشتن یک شبکه تجاری در کشورهای طرف صادراتی و تلاش برای داشتن تجارت در این چند کشور به اقتصاد ایران کمک کرده که در شرایط سخت تحریمی که دسترسی به بازارهای سایر کشورها با مشکلات متعددی مواجه باشد بتوانیم از ظرفیت‌های کشورهای همسایه برای تداوم صادرات کالای ایرانی استفاده کنیم. 

حسینی با اشاره به میزان صادارت منطقه ای به آمارها اتکا کرد و دراین باره گفت: برخی مطالعات نشان می‌دهد ظرفیت واردات کشورهای همسایه چیزی حدود ۱۱۶۰ میلیارد دلار است، سهم ایران دراین بازار بزرگ تنها در حدود ۱۶۰ میلیارد دلار است. با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای منطقه وارد کننده مقاطع فولادی، محصولات پتروشیمی، مواد غذایی و محصولات معدنی هستند، چون ما دراین زمینه ها ظرفیت و پتانسیل خوبی داریم برای ارز آوری و صادرات بیشتر می توانیم و باید از این ظرفیت ها به خوبی بهره مند شویم.

وی در این باره تصریح کرد: بسیاری از کشورهای منطقه وارد کننده طلا هستند و چون ما در زمینه های یاد شده ظرفیت و پتانسیل های خوبی داریم باید از آنها استفاده می کردیم، اما چرا در این سال ها  نتوانسته ایم از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کنیم مربوط به تنش های سیاسی می شود که اقتصاد ما را با بحران های مختلفی مواجه کرده است. مثلا پاکستان به تنهایی ظرفیت جذب حدود ۱۶ میلیارد دلار کالای ایرانی دارد. سطح روابط تجاری ما با عراق می تواند تا ۱۴ میلیارد دلار افزایش بیابد، اما متاسفانه در این سال ها فقط توانسته ایم شریک اول تجاری افغانستان باشیم و سالهای ۹٧ تا ٩٨ هم شریک اول تجاری عراق باشیم که متاسفانه سال ۹۹ همین شریک تجاری را به دلایل مختلف از دست دادیم.

حمید حسینی موانع اصلی پیش روی توسعه صادرات کالای ایرانی را به کشورهای همسایه اینگونه توضیح داد، با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم برای رفع این موانع باید فکر عاجلی کند گفت: اولین مانع کشوردر صادرات و واردات و بحث های تاثیر گذار و مهم اقتصادی تا خرد، بحث‌های سیاسی و تحریم هاست. با اینکه درکشور پتانسیل بسیار بزرگی در خدمات فنی مهندسی داریم، با استفاده از این پتانسیل و ظرفیت نیروی انسانی، امکان توسعه ظرفیت صادرات و خدمات در کشور به راحتی وجود دارد، شاید امکان ظرفیت توسعه صادرات کالایی را به دلیل مشکلات داخلی اقتصاد از تورم تا عدم بهبود فضای کسب و کار را نداشته باشیم اما در بحث فنی و مهندسی می توانیم در سطح منطقه به خوبی حاضر شویم و برای کشور ارز آوری داشته باشیم.

حمید حسینی در خصوص اقلام صادراتی ایران و خطراتی که می تواند صادرات ایران را در منطقه تهدید کند به دولت آینده گفت: از عمده اقلام صادراتی ما در بازارهای کشورهای همسایه ، فروش محصولات کشاورزی است. با توجه به خشکسالی امسال قطعاً نمی توانیم روی افزایش صادرات میوه و محصولات تره بار و کشاورزی حساب چندانی باز کنیم، اما نیروی انسانی ایران، پتانسیل بی نظیری در بحث های ساخت و ساز، سد سازی، نصب و راه اندازی و توسع صنایع نفت و پتروشیمی، حوزه معدن، در حوزه خدمات، در زمینه آموزش در زمینه های توریستی است که از ظرفیت بالقوه ای برخوردار است، اما متاسفانه به علت تحریم‌های بانکی و عضو نشدن در اف ای تی اف نمی توانیم در بسیاری از مناقصات کشورهای همسایه شرکت کنیم.

حمید حسینی در این باره خاطر نشان کرد: به طور کل تقریبا از ظرفیت بازار عراق در یکی دو سال گذشته که حدودا ۴ میلیارد دلار پروژه های فنی مهندسی، درآمد داشتیم به دلیل تشدید تحریم ها و اینکه امکان تامین ضمانت نامه بانکی توسط شرکت های فنی مهندسی وجود ندارد از این بازار خارج شده ایم! به غیر از بحث تحریم‌ها، تنش بین ایران و عربستان هم بر روابط ما با کشورهای همسایه اثر گذاشته است. تنش های ایران وعربستان  بر رابطه ما با عراق، لبنان، کویت، اردن اثر می گذارد. به هر حال چند بازار عمده نزدیک به  ۲۰۰ میلیارد برای صادرات در منطقه داریم که یکی از آنها همین کشو عربستان، امارات، ترکیه و روسیه است. این کشورها چیزی در حدود ۲۰۰ میلیارد دلار در سال گردش مالی دارند، لذا قطع رابطه ما با عربستان از لحاظ اقتصادی به زیان ماست، هر چند که اخیرا روابط با امارات به شکل مطلوب تری دنبال می شود اما فعلا ما از امارات واردات داریم تا اینکه صادرات داشته باشیم. بازار ترکیه نیز به دلیل باز مشکلات سیاسی خوب نیست چرا که روابط سیاسی دو کشور گرم نیست، ضمن اینکه از بازار روسیه هم نتوانستیم با وجود عضویت در اوراسیا و افزایش صادرات  به عدد مطلوب برسیم، بنابراین با آنچه از صادرات به کشورهای همسایه انتظار داریم فاصله بسیاری داریم.

حمید حسینی افزایش صادرات و رشد اقتصادی را وابسته به حل تنش های سیاسی و دور کردن اقتصاد از این تنش ها دانست و در این باره خطاب به دولت سیزدهم گفت: تعامل با دنیا، حل مسائل سیاست خارجی کشور، رفع تحریم ها می تواند کمک مهمی برای افزایش سهم صادرات ایران در منطقه باشد،  وگرنه نمی توان انتظار داشت با وجود تحریم ها و  مشکلات سیاسی که در منطقه داریم بتوانیم در بازارهای منطقه یا بازارهای آفریقا که بسیاری از این کشورها یا تحت تاثیر کشورهای غربی تحت تاثیر کشورهای اسلامی تحت تاثیر عربستان هستند، گام بزرگی برداریم. 

۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶
کد خبر: 16340

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha