زنگ خطر در بخش نفت و گاز؛دسترسی ما به تکنولوژی هایی که گاز را با فشار خارج می کند بسیار ضعیف است/با این وضعیت سالی ۷ میلیون متر مکعب تولید گاز کشور کاهش می یابد

عضو هیئت مدیره و سخنگوی اتحادیه صادر کنندگان نفت، گاز و پتروشیمی گفت: به هر حال به هر دلیلی اگر فشار افزایی صورت نگیرد تولید گاز به شدت کاهش می یابد در حالی که قطر با توجه به قرار دادهایی که اخیرا با کمپانی های بزرگ دنیا مثل توتال و شل به امضا رسانده و همه را در این میدان شریک کرده حتما اقدام به برداشت بیشتر می کند و دست ما خالی می ماند.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد سید حمید حسینی عضو هیئت مدیره و سخنگوی اتحادیه صادر کنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص کاهش برداشت گاز در سال هاتی آتی به دلیل عدم دسترسی ایران به تکنولوژی های جدید برداشت گاز به آنچه در این حوزه در پیش روست در صورتی که تدابیر درستی برای در دسترس بودن تکنولوژی صورت نگیرد اشاره کرد و گفت: عمده میادین گازی که دسترسی خوبی به دانش فنی دارند یعنی حداقل از فاز ۱ تا ۱۲ به غیر از ۱۱ با همکاری و حضور شرکت های خارجی توسعه داده شده است. با توجه به اینکه در فازهای بعدی تحریم های مرحله اول ما را دچار چالش کرد و شرکت های خارجی نیز با ایران در برخی موارد همکاری نکردند ساخت تکنولوژی های مورد نیاز صنعت نفت و گاز بر عهده شرکت های داخلی گذاشته شد چرا که عمدتا با توجه به طراحی هایی که از قبل در فازهای پارس جنوبی منجر به توسعه این فاز شده بود انتظار می رفت در بخش داخلی تحرکاتی در خصوص دسترسی به فناوری های روز دنیا صورت بگیرد.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کر د: متاسفانه وضعیت دسترسی ما به تکنولوژی هایی که گاز را با فشار خارج می کند بسیار ضعیف است. با توجه به اینکه برداشت از میادین گاز باید به وسیله پمپ های مخصوص این کار انجام شود آنچه در قبل انجام شده فعلا در دسترس است یعنی تا یکی دو سال آینده در این بخش مشکلی نداریم چرا که گاز به صورت اتوماتیک از چاه بیرون می آید، بنابراین تا یکی دو سال آینده که گاز فشار لازم برای خروج از چاه و وارد شدن به خط لوله و رسیدن به پالایشگاه را دارد توان داریم بعد از آن وضعیت مشخص نیست.

سید حمید حسینی در ادامه بحث بیان داشت: علی رغم اینکه قطر برداشت گاز را از سال ۷۰ آغاز کرد و ما ده سال دیرتر از قطر برداشت را کلید زدیم اما قطر تا کنون یک و نیم برابر ما برداشت داشته است البته دو سوم میدان متعلق به قطر است و یک سوم متعلق به ایران است بنابراین قاعدتا قطر باید بیشتر از ما برداشت کرده باشد.

وی در این باره گفت: مساله حائز اهمیت این است که متاسفانه بعد از توسعه فازهای بعدی نتوانستیم کاری به نفع برداشت بیشتر گاز از پیش ببریم بنحوی که اگر تکنولوژی های روز در دسترس قرار نگیرد و فشار افزایی نداشته باشیم سالی ۷ میلیون متر مکعب تولید گاز کشور کاهش می یابد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان نفت؛ گاز و پتروشیمی یادآور شد: با توجه به اینکه نسبت به کشورهای منطقه به دلیل همکارهای پیشین با شرکتهایی مثل زیمنس در موضوع ساخت کمپرسور وضعیت بهتری داریم اما دو مشکل اساسی پیش روی ماست. سکوهای فعلی ما ۲، ۳هزار تنی است در حالی که قطر سکوهای بیش از ۲۰ هزار تنی طراحی کرده است. متاسفانه ایران توان طراحی این گونه سکوها را ندارد چرا که تا به حال سکویی بیش از ۴ هزار تن نداشته ایم. این سکوها تکنولوژی بسیار پیچیده ای دارند ضمن اینکه انتقال سکو و نصب سکو نیازمند امکانات و تجهیزاتی است که ایران بدان دسترسی ندارد.

وی در این باره گفت: بالاترین تجهیزاتی که بتوانیم جا به جا کنیم تا ۴ هزار تن است بنابراین شک و تردید جدی نسبت به ساخت سکوهای بزرگ در داخل کشور وجود دارد. از سوی دیگر اینکه چند سکو بسازیم و به هم وصل کنیم نیز مطرح شده است اما به هر حال نیازمند کمپرسورهای بزرگی هستیم تا از سر چاه فشار گاز را تقویت کند اما به دلیل فقدان سکو و در دسترس نبودن تکنولوژی کمپرسور باید نگران تامین گاز در آینده بود.

سید حمید حسینی یادآور شد: بعید است به زودی بتوانیم در داخل کاری صورت دهیم در حالی که به تازگی قطر اعلام کرد میادین جدیدی کشف کرده و با استفاده از این سکوها و تکنولوژی های جدید به دنبال افزایش تولید گاز است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان نفت، گاز و پتروشیمی گفت: در حال حاضر قطر ۷۷ میلیون تن ال ان جی تولید می کند که ۱۴۵۰ متر مکعب گاز ۱ لیتر ال ان جی است اما اینک اعلام کرده با تقویت سکوها تولید گاز خود را به ۱۲۵ میلیون برساند اخیرا اعلام کرد ۱۸ میلیون تن نیز اکتشاف داشته و گاز جدید یافته لذا از این طریق به تولید گاز خود را به ۴۲ میلیون تن ال ان جی رسانده است.

وی در ادامه افزود:با وجود مشکل تامین مالی و چالش هایی که در نصب سکوها داریم بعید به نظر می رسد در داخل بتوانیم کمپرسور طراحی و تولید کنیم بنابراین دست ما را برای برداشت بیشتر از میادین مشترک بسته است. با توجه به اینکه میادین بین ایران و قطر مشترک است اگر ما برداشت نکنیم در آینده وضعیت برداشت به نفع قطر می شود هر چند امروز برداشت ما بیش از قطر است.

وی در این باره توضیح داد: امروز قطر چیزی در حدود ۵۷۵ میلیون متر مکعب برداشت می کند ایران بیش از ۶۰۰ میلیون متر مکعب روزانه برداشت دارد.اگر ایران نتواند پا به پای قطر برداشت کند با توجه به اینکه در میادین نفتی نیز نمی توانیم برداشت کنیم در نفت پارس جنوبی چیزی حدود ۵ هزار بشکه برداشت می کنیم اما قطر حدود ۳۰۰ هزار بشکه از حوزه شاهین برداشت می کند منافع ما به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد بنابراین چه در حوزه داخلی یا خارجی برای در دسترس بودن تکنولوژی های برداشت روز دنیا باید به سرعت کاری صورت داده شود.

سید حمید حسینی گفت: اقای زنگنه حداکثر توان خود را روی توسعه پارس جنوبی گذاشت اما فلات قاره و ساخت پالایشگاه را رها کرد چرا که به زعم خود به این جمع بندی رسیده بود که منابع محدود خود را باید در پارس جنوبی هزینه کنیم به همین خاطر تولید از پارس جنوبی دو و نیم برابر افزایش یافت که البته کار ارزشمندی بود اما این کار باید مداوم انجام شود؛ به هر حال به هر دلیلی فشار افزایی صورت نگیرد تولید گاز به شدت کاهش می یابد در حالی که قطر با توجه به قرار دادهایی که اخیرا با کمپانی های بزرگ دنیا مثل توتال و شل به امضا رسانده و همه را در این میدان شریک کرده شرکای ما حتما اقدام به برداشت می کنند و دست ما خالی می ماند.

۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۱
کد خبر: 54030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha