دلجویی شاخص‌ها از سهامداران

شاخص کل بورس طی سه روز گذشته حدود ۵۸ هزار واحد افزایش ارتفاع داد و تمام کاهش ارتفاع ۲۰ روز گذشته را جبران کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد در پایان معاملات روز سه‌شنبه، شاخص کل بورس برای سومین روز متوالی سبزپوش شد و با افزایش ۱۸ هزار و ۶۸۷ واحدی به محدوده ۲ میلیون و ۲۰۲ هزار واحد رسید.
با این حساب، مجموع افزایش ارتفاع سه روز گذشته شاخص کل بورس به حدود ۵۸ هزار واحد رسید و نماگر اصلی بازار توانست تمامی ارتفاعی را که طی ۲۰ روز گذشته از دست داده بود جبران کند.

افزایشی‌ها برنده تالارهای معاملاتی
بررسی آمار معاملات بورس نشان می‌دهد در مقابل ۲۹۰ نمادی که روی تابلوی معاملات با افزایش قیمت روبه‌رو شدند، تنها ۱۲۳ نماد کاهشی وجود داشت.
تالار فرابورس نیز در معاملات دیروز به پیروی از بورس عمل کرد و ۲۰۹ نماد سبزپوش و ۹۶ نماد قرمز پوش شدند تا شاخص کل این بازار نیز ۱۴۸ واحد رشد کند و در محدوده ۲۸ هزار و ۴۱۳ واحد روز را به پایان رساند.
همچنین در معاملات روز گذشته ۱۰۹ نماد در صف خرید قرار گرفت و ۲۵ نماد به پایین‌ترین قیمت مجاز روزانه خود رسید. هرچند تعداد صف‌های خرید بازار نسبت به روز گذشته کاهش یافته بود، اما اختلاف زیاد آن با نمادهای صف فروش شده، تداوم برتری تقاضا در معاملات را نشان می‌داد. با این وجود در معاملات دیروز تعداد زیادی از کدهای معاملاتی در موقعیت فروش قرار گرفتند که نشان می‌دهد بازار از طرف سهامداران عمده و پول‌های درشت حمایت می‌شود و سهامداران خرد در حال خروج از بازار هستند. دیروز حقیقی‌های بازار حدود ۱۲۰ میلیارد تومان از سهام خود را به حقوقی‌ها واگذار و اصطلاحاً به همین اندازه پول را از معاملات سهام خارج کردند.
ارزش معاملات خرد نیز به حدود ۸.۲ هزار میلیارد تومان رسید که بالاتر از میانگین ۱۰ روز گذشته قرار می‌گیرد.
نماگرهای بازار
در معاملات روز سه‌شنبه گروه‌های کاشی و سرامیک با ۳.۵۵ درصد، پیمانکاری صنعتی با ۳.۱ درصد و تولید محصولات دارویی با ۳.۰۷ درصد بالاترین بازدهی روزانه میان گروه‌های بازار را به خود اختصاص دادند.
همچنین سهام پتروشیمی‌های تولید کننده اوره در کنار استخراج سایر مواد معدنی و نیروگاه‌های برق، بیشترین کاهش قیمت را به ثبت رساندند. صدرنشینی گروه کاشی و سرامیک در معاملات دیروز در پی افزایش میزان فروش و حاشیه سود محصولات در گزارش‌های فصل بهار اتفاق افتاده است. از طرفی در معاملات دیروز نمادهای دارویی با استقبال معامله گران روبه‌رو شدند و در لیست گروه‌های با بیشترین رشد ارزش سهام قرار گرفتند. رشد قیمت نمادهای دارویی باعث شد بازدهی این گروه در بازه یک ماهه به بیش از ۵.۲ درصد برسد.

رشد سهام در روزهای نزولی ارز و طلا
این روزها بازارهای مالی ایران به دور از هیاهوهای داخلی و خارجی روزهای با ثبات و کم نوسانی را تجربه می‌کند.
دریک ماه گذشته قیمت دلار و به تبع آن قیمت طلا و دیگر کالاهای سرمایه‌ای یا افزایشی را تجربه نکردند یا روند کاهشی به خود گرفتند. دلار در بازار آزاد بشدت سرکوب شد و پس از سقوط به زیر محدوده ۵۰ هزار تومان نتوانست این محدوده را بازپس گیرد. این موضوع بعضاً در بازارهایی مانند خودرو و ساختمان که ما شاهد کاهش قیمت‌ها بوده‌ایم ازحجم معاملات کاسته و این بازارها به سمت رکود نسبی پیش رفته‌اند. اما بازار سهام از این قائده خود را مستثنی کرده و به تنها بازار سودده در این روزها تبدیل شده است. ثبات قیمت‌ها و نیز کاهش تنش‌های منطقه‌ای و جهانی به صنعت ایران اجازه داده نفسی تازه کند و به خرابی‌های حاصل از جنگ اقتصادی و دوران کرونا سامان بدهد. از این رو با توجه به باز شدن فرصت‌های صادراتی و همچنین خروج شرکت‌های زیانده از زیان و کاسته شدن از حجم بدهی‌های شرکت‌های بزرگ و در نتیجه ارزنده شدن آنها بازار حساب خود را تا حدودی از نوسانات قیمت دلار جدا کرده که این باعث شده در روزهای کاهشی قیمت دلار نیز بازار سرمایه روند افزایشی خود را حفظ کند.

۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 44505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha