بازار خودرو با چالش جدید روبرو شد / قیمت خودرو به مدار صعودی باز می گردد؟

ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در حال رایزنی است تا خودروهای نو شماره برای نهایی کردن پروسه پلاک شدن، مجوز لازم را از ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در میان مدارک خود ارائه دهند. این اتفاق می تواند نمودار نزولی بازار خودرو را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکو ایران، چالش جدید برای پلاک کردن خودروهای نو شماره می تواند بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داده و نمودار نزولی قیمت ها را صعودی کند.

رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده از رایزنی با پلیس راهور برای الزامی شدن مجوز این ستاد برای شماره گذاری خودروهای جدید خبر داد.

مهران سالاریه گفت بر اساس قانون ساماندهی صنعت خودرو یکی از ارکان شماره‌گذاری وسائط نقلیه تولیدی یا وارداتی نوشماره، دریافت مجوز از ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده است.

رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده ادامه داد بر این اساس تمامی وسائط نقلیه نو شماره اعم از سبک، سنگین و موتورسیکلت برای دریافت مجوز شماره‌گذاری یا مشمول ارائه گواهی اسقاط یا پرداخت وجه به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند.

سالاریه به تولیدکنندگان یا واردکنندگان انواع خودرو پیشنهاد داد نسبت به ثبت‌نام و ایجاد حساب کاربری در سامانه نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به نشانی NNHK.ir اقدام و فرآیند مشخص شده را مطابق قانون برای دریافت مجوز شماره‌گذاری محصولات خود طی کنند.

البته هنوز پلیس راهور فراجا نسبت به مکاتبات ستاد نوسازی درباره الزام دریافت مجوز ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در فرآیند شماره‌گذاری خودروهای نوشماره واکنشی نشان نداده اما به نظر می رسد این ایده با استقبال پلیس راهور همراه شود.

پیش تر اخباری در ارتباط با شماره گذاری محصولات تولیدی خودروسازان خصوصی در ازای تحویل گواهی اسقاط منتشر شده بود. به نظر می رسد با توجه به چالشی که در مسیر واردات خودرو وجود دارد، سیاست گذار کلان برای جبران خروجی فرسوده ها از مسیر واردات خودرو به دنبال راههای جایگزین است. پرداخت ۱.۵ درصد از قیمت خودروی فاکتور شده توسط ایران خودرو و سایپا به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت در صورت نبودن گواهی اسقاط یکی از مسیرهای پیش بینی شده بود.

الزام ارائه گواهی اسقاط توسط خودروسازان خصوصی برای شماره گذاری محصولات تولیدی راه دیگری بود که به ذهن سیاست گذار کلان رسیده است.

البته خودروهای وارداتی نیز همانند گذشته ملزم به ارائه گواهی اسقاط هستند اما هنوز آیین نامه آن تدوین نشده است. به نظر می رسد با توجه به آزاد شدن بحث واردات خودروهای دست دوم ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به دنبال این است تا ساز و کار جدیدی را برای این منظور تهیه کند. حال که آیین نامه تدوین نشده، واردکنندگان ملزم شده اند به ازای شماره گذاری دو خودروی وارداتی، یک گواهی اسقاط ارائه دهند.

قیمت های بازاری خودرو روند نزولی را در پیش گرفته اند اما این احتمال وجود دارد تا با توجه به چالش جدید که در مسیر ورود خودورهای نو به بازار ایجاد شده، قیمت ها در بازار خودرو از ناحیه باریک شدن جاده عرضه تاثیر گرفته و شاهد بازگشت قیمت بازای خودرو به مدار صعودی باشیم.

۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸
کد خبر: 45173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha