بازی تازه خودروسازان ؛ کاهش عرضه، افزایش قیمت | قیمت محصولات گران شده سایپا و ایران خودرو را ببینید

در حالی که دو هفته بیشتر از افزایش قیمت کارخانه ۸ محصول ایران‌خودرو نمی گذرد روز گذشته دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز قیمت تعدادی از محصولات خود را افزایش داد تا در شرایط رکود بازار و کمبود عرضه، خریدار و فروشنده همچنان چشم‌ به تحولات آینده و نوسانات احتمالی بازار بدوزند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، دو هفته پیش در تاریخ ۲۶ مهرماه، شورای رقابت قیمت کارخانه ۸ محصول ایران‌خودرو را که گفته می‌شد محصولات جدید این خودروساز هستند افزایش داد اما پس از انتشار نام محصولات مورد نظر، مشخص شد این خودروها همان تولیدات قبلی این کارخانه هستند که آپشن‌هایی به آنها اضافه شده و یا رفع ایراد شده‌اند.

افزایش قیمت این محصولات در حالی بود که پیش از این شورای رقابت با مصوبه ۱۶خرداد امسال خود برای افزودن استانداردهای اجباری و اختیاری، قیمت ۲۸ محصول ایران‌خودرو را نسبت به مصوبه فروردین همین شورا افزایش داده و از ابتدای تیر قیمت‌های مصوب جدید ملاک قرار گرفته بود.

بر این اساس و با در نظر گرفتن تغییرات قبلی، خودروهای مذکور از ابتدای سال بین ۸۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان رشد قیمت داشتند و دنا پلاس حدود ۸۰ میلیون تومان، سورن حدود ۱۰۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ حدود ۸۰ میلیون تومان، رانا پلاس حدود ۹۰ میلیون تومان، تارا دستی حدود ۱۶۰ میلیون تومان و تارا اتوماتیک نیز نزدیک به ۱۷۰ میلیون تومان گران شدند.

با ابلاغ مصوبه جدید، قیمت تعدادی از محصولات ایران‌خودرو در بازار نیز بعضا تا یک درصد بالا رفت که البته این افزایش قیمت مقطعی بود و رکود بازار و کاهش نرخ دلار باعث شد آگهی دهندگان قیمت‌ها را کاهش دهند.

افزایش قیمت محصولات سایپا

بعد از تحولات قیمتی محصولات ایران‌خودرو حالا نوبت به سایپا رسیده است که قیمت محصولات خودرا برای چندمین بار طی امسال افزایش دهد.

شرکت سایپا روز گذشته لیست قیمت ۱۴ محصول خود را اعلام کرد که با بررسی سوابق افزایش قیمت کارخانه این خودروها مشخص می‌شود قیمت برخی خودروها از مردادماه امسال تاکنون به طور میانگین هر ماه دو تا سه بار افزایش داشته است.

به عنوان مثال سایناS از جمله خودروهایی است که در لیست افزایش قیمت سایپا به چشم می‌خورد و برای چندمین بار است که در شش ماه گذشته افزایش قیمت دارد.

قیمت این محصول مردادماه امسال ۲۴۸ میلیون تومان بود که این قیمت در شهریور ۶ میلیون تومان، در ماه مهرماه حدود ۴۷ میلیون تومان و در ماه آبان ماه ۲۹ میلیون تومان افزایش داشت و حالا به ۲۷۹ میلیون تومان و با درنظر گرفتن سایر هزینه‌ها به ۳۳۰ میلیون تومان رسیده است.

محصولات مشابه، قیمت‌های متفاوت

نکته قابل توجه در افزایش قیمت کارخانه خودروها این است که محصولات عرضه شده بدون تغییر اساسی و تنها با تغییراتی جزئی به نام خودروهای جدید قیمت می‌خورند و عرضه می‌شوند.

به عنوان مثال، ساینا دنده‌ای EX، ساینا S دنده‌ای بنزینی، ساینا S اتوماتیک، ساینا S دنده‌ای، ساینا S دنده‌ای گازسوز، ساینا S دنده‌ای بنزینی DA محصولات مشابهی هستند که هر کدام قیمت متفاوتی دارند ولی به بهانه آپشن‌ها شاهد افزایش قیمت هر کدام از این مدل ها در کارخانه و بازار هستیم.

خبری از محصولات جدید نیست

کارشناسان معتقدند خودروسازان هر سه ماه یک بار با استفاده از شگردی تازه و به بهانه اضافه کردن آپشن‌های جدید یا تغییر پسوند و پیشوند نام خودرو، قیمت را افزایش می‌دهند و آپشن‌های عنوان شده فاقد کارآیی و تنها بهانه‌ای برای افزایش چندین میلیون تومانی قیمت‌هاست، کما این‌که در بازار خودرو خبری از محصولات جدید نیست.

به گفته فعالان بازار، به رغم افزایش چندباره قیمت کارخانه و معرفی محصول جدید، عرضه تولیدات داخلی به بازار نه‌تنها افزایش نداشته بلکه با کاهش همراه بوده و توقف روند نزول قیمت در بازار را به دنبال داشته است.

کاهش عرضه جلوی کاهش قیمت را گرفت

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران با اشاره به تداوم رکود حاکم بر بازار خودرو، به همشهری گفت: روند کاهش قیمت خودرو در بازار از اردیبهشت امسال آغاز شد و تا مردادماه افت قیمت نسبتا خوبی را در همه انواع خودروها شاهد بودیم اما این روند نزولی از مرداد متوقف شد.

سعید موتمنی افزود: از مرداد تا شهریور جز در خودروهای وارداتی، تغییر چندانی در بازار رخ نداد اما مهرماه شاهد افزایش ۲ تا ۳ درصدی قیمت‌ها بودیم که دلیل اصلی آن مدیریت بازار از سوی خودروسازان بوده است.

به گفته وی، عرضه خودرو از ابتدای امسال به شدت کاهش یافته و این عرضه قطه‌چکانی در شرایطی که خودروهای وارداتی نیز هنوز به بازار نرسیده‌اند، جلوی کاهش بیشتر قیمت‌ها را گرفته است.

موتمنی تاثیر افزایش قیمت کارخانه بر قیمت‌های بازار را مقطعی دانست و افزود: بازار خودرو همچنان در رکود سنگین به سر می‌برد و طی یک‌ماه اخیر نرخ ارز تنها عامل تاثیرگذار بر قیمت‌ها بوده است.

بازی تازه خودروسازان ؛ کاهش عرضه، افزایش قیمت | قیمت محصولات گران شده سایپا و ایران خودرو را ببینید

۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴
کد خبر: 48667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha