آموزش و پرورش  مهم ترین وزارتخانه است/واگذاری آموزش و پرورش به بخش خصوصی به سرعت باید حذف شود/ برای زمین زدن انقلاب،دشمنان و دوستان نادان کار را از وزارت آموزش و پرورش شروع می کنند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با توجه به اینکه آموزش و پرورش کارخانه انسان سازی است از نظر بنده این وزارتخانه، مهم ترین وزارتخانه جمهوری اسلامی است، موضوعی که مسوولان جمهوری اسلامی باید بیش از پیش به آن توجه کنند و مانند برخی از مسوولینی که در گذشته سمت هایی داشتند آموزش و پرورش را بنا به مقاصد سیاسی خود مدیریت نکنند، و گمان نکنند آموزش و پرورش یک مجموعه مصرفی و هزینه‌بر است.

گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، علی اکبر علیزاده برمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت و گو با رادار اقتصاد نظر خود را درباره وجود بی ثباتی درآموزش و پرورش و صدماتی که مقوله های تربیت و آموزش در کشور از این ناحیه دریافت می کند گفت و خاطر نشان کرد: اصلی ترین سرمایه هر کشور برای دست یابی به توسعه و پیشرفت، تربیت نیروی انسانی ماهر و نخبه و با انگیزه ای است که به کار خود ایمان داشته باشد، در ضمن داشتن تخصص ایمان و تعهد نیز نسبت به وطن و کشور خود برای ارتقا و پیشرفت سرزمین خود داشته باشد.

وی در این باره افزود: خداوند متعال پیامبران را برای انسان سازی مبعوث کرد، به این دلیل است که پیامبران معلمان انسان ها لقب گرفته اند، چرا که آموزش و تربیت آنها برای انسان شدن و شناخت درست از خود برای خدمت به خلق را را در سرلوحه برنامه های خود قرار داده بودند، به این خاطر است که می گوییم معلمی شغل انبیاست، چون کار بسیار مهم و خطیری است، پس وزارتخانه آموزش و پرورش نیز وزارتخانه ای بسیار مهم است.

علیزاده برمی معتقد است: پیروزی در جنگ تحمیلی و موفقیت هایی که در بخش های مختلف داشتیم به دلیل تربیت نیروی انسانی متعهد و نخبه است، پیشرفت هایی که امروز دنیا آن را تایید می کند در زمینه های علمی و فناوری های روز دنیا و پزشکی و هسته ای و نانوفناوری حاصل سرمایه گذاری روی آموزش و تربیت فرزندان این سرزمین است که قطعا از آموزش و پرورش کلید خورده، پس تداوم چنین وضعیتی نیازمند به وجود ثبات در این وزارتخانه کلیدی است.

علیزاده برمی توضیح داد: با توجه به اینکه آموزش و پرورش کارخانه انسان سازی است از نظر بنده این وزارتخانه، مهم ترین وزارتخانه جمهوری اسلامی است، موضوعی که مسوولان جمهوری اسلامی باید بیش از پیش به آن توجه کنند و مانند برخی از مسوولینی که در گذشته سمت هایی داشتند آموزش و پرورش را بنا به مقاصد سیاسی خود مدیریت نکنند، و گمان نکنند آموزش و پرورش یک مجموعه مصرفی و هزینه‌بر است، بلکه مجموعه ای است که توسعه کشور از این ناحیه رقم می خورد.

علیزاده برمی با انتقاد از مسوولانی که معتقد به واگذاری آموزش و پرورش به بخش خصوصی هستند گفت: افکار مزاحمی چون واگذاری آموزش و پرورش به بخش خصوصی به سرعت باید حذف شوند؛ نمی توان کارخانه آدم سازی را به بخش خصوصی واگذار کرد، چرا که در این صورت نظارت چندانی بر این کارخانه انسان سازی نیست.

وی افزود: وجود چنین دیدگاه هایی در برخی مسوولین منجر به بی ثباتی در آموزش و پرورش شده است به گونه ای که وزیر در مدت زمان کوتاهی تغییر می کند بدون اینکه حساسیتی روی برنامه های متعالی آموزشی و پرورشی این وزارتخانه باشد.

وی بیان داشت: قطع به یقین برای زمین زدن انقلاب دشمنان و دوستان نادان کار را از وزارت آموزش و پرورش شروع می کنند، اگر کارخانه انسان سازی خالی از کارکرد اصلی خود شود و عقیم بماند و در جهت مطامع دشمنان هدایت شود قطعا شاهد تربیت انسان هایی می شویم که دل به آرمانهای انقلاب نمی دهند،لذا آنچه جریان های سیاسی لیبرال در داخل کشور مایل به آن هستند رقم می خورد.

علی اکبر علیزاده برمی تصریح کرد: بخش بزرگی از نیروی دفاع در زمان جنگ تحمیلی دانش آموزانی بودند که خانواده ها و معلمان آنها را تشویق به دفاع از کشور می کردند به طوری که بالاترین میزان شهدای ما مربوط به شهدای دانش آموزی است.

وی در این باره خاطرنشان کرد: توسعه فرهنگ کار، فرهنگ تلاش و خدمت به کشور از آموزش و پرورش کلید می خورد به این خاطر این وزارتخانه باید بسیار جدی گرفته شود تا کشور به بهترین شکل ممکن مدیریت شود، به همین خاطر رهبر معظم انقلاب از آقای رئیسی و دولت وی انتظار دیگری دارند.

وی گفت: طبیعتا آموزش و پرورش در این دولت باید به جایگاه اصلی خود برگردد، یعنی دولتمردان باید بدانند نه تنها آموزش و پرورش وزارتخانه مصرفی نیست، بلکه هر خرجی که در این وزارتخانه می شود را باید سرمایه گذاری طلایی بدانند که روی مرکز انسان‌سازی جمهوری اسلامی هزینه می شود. به این خاطر رهبر معظم انقلاب این تذکر را به مجموعه عزیزان دولت و مجلس وزارت آموزش و پرورش دادند تا متوجه باشند آموزش و پرورش باید به دنبال تحقق سند بنیادین تحول به عنوان یک سند بالادستی برود، مجلس قانون گذاری لازم را انجام دهد و آموزش و پرورش برنامه‌های میان مدت کوتاه مدت و بلند مدت خود را بر آن اساس تنظیم کند تا این موضوع محور وفاق ملی برای آموزش و پرورش شود.

وی در ادامه بحث توضیح داد: دولتمردان اعم از رئیس محترم جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس امور اداری کشور، مجلس محترم و کمیسیون آموزش، کمیسیون اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه باید به دنبال تحقق اسناد بالا دستی آموزش و پرورش منطبق با دیدگاه مقام معظم رهبری باشند در این موضوع که هزینه کردن در آموزش و پرورش دور ریختن پول نیست بلکه سرمایه گذاری است، لذا تحقق نمود قدم گذاشتن در چنین مسیری را باید در حل مشکلات معلمان و دانش آموزان و جمع کردن مدارس کپری دید.

وی خاطر نشان کرد: مدارس دولتی به گونه ای باید حمایت شوند که خانواده ها تمایلی به ثبت نام فرزندان خود در مدارس غیر انتفاعی نداشته باشند پس در زمینه مادی و معنوی سند تحول محقق شود و حتی به معلمان و مدیران در سطوح مختلف آموزش داده شود.

وی خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش کشور در تاکتیک ها و راهبردها باید متحول شود. بنده معتقدم آموزش و پرورش نباید دولتی باشد بلکه باید مثل نیروهای مسلح که بودجه دولتی می گیرند اما حاکمیتی اداره می شوند، مدیریت شود.

علیزاده برمی گفت: حاکمیتی شدن آموزش و پرورش از این جهت مهم است چرا که تغییر سلایق دولت ها نمی تواند در رویه های مهم نظام آموزشی و تربیتی کشور تاثیر بگذارد، اینگونه گرایش‌های سیاسی وارد آموزش و پرورش نمی شود و این وزارتخانه مهم با ثبات خواهد شد.

علیزاده برمی معتقد است: بنده بر این باورم حداقل باید دو دهه سیستم آموزش و پرورش حاکمیتی داشته باشیم تا ثبات به این مجموعه بازگردد، در غیر این صورت اگر ۱۰ نفر از نمایندگان خواهان استیضاح وزیر باشند با توجه به اینکه قانون چنین موضوعی را پیش بینی کرده، ثبات مدیریتی از وزارتخانه رخت می بندد، در صورتی که اگر وزارت آموزش و پرورش حاکمیتی باشد این اتفاقات رخ نمی دهد بلکه تصمیمات مهم مرتبط به این وزارتخانه در مرکز فکر با ثباتی اتخاذ می شود که منجر به تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های درستی می شود که به نفع پیشرفت و توسعه آموزشی و پرورشی کشور است.

۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
کد خبر: 43589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha