وزارت آموزش و پرورش دچار روزمرگی است/ وزیران،درک درستی نسبت به آموزش و پرورش ندارند/ تصمیم گیران این وزارت خانه در اتخاذ تصمیم درست ناتوانند!

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: آقای رئیس جمهور و تمامی اعضای هیئت دولت باید بدانند آموزش و پرورش از سایر نهادها و وزارتخانه ها جداست، یعنی باید به دید یک وزارتخانه استثنا به این مجموعه بنگرند در همه محورها اعم از مالی تا هدف گذاری و بدانند این وزارتخانه با سایر دستگاه ها قابل مقایسه نیست.برای ایجاد ثبات دراین وزارتخانه کلیدی کل دولت باید چشم ها را برای نگاهی نو بشورد و نگاهی اصلاحی به آموزش و پرورش داشته باشد.

گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص موضوع چرایی بی ثباتی در وزارت آموزش و پرورش طی چند سال اخیر و تبعات منفی که ره آورد عدم ثبات در این وزارتخانه کلیدی است گفت: بخش مهمی از بی ثباتی هایی که در چند سال گذشته در وزارتخانه آموزش و پرورش شاهد آن بودیم را می توان به عدم توجه و حمایت کافی توسط مابقی اعضای هیئت دولت ارتباط داد، یعنی به نظر می رسد نسبت به ماهیت آموزش و پرورش و تاثیری که این نظام آموزشی و تربیتی روی رشد و توسعه کشور می گذارد چندان توجه نمی شود.

وی دراین باره توضیح بیشتری داد و با انتقاد از عملکرد دولت نسبت به درک ماهیت اصلی آموزش و پرورش در معرفی وزرا و انتخاب وزرا توسط مجلس گفت: به نظر می رسد متاسفانه وزیران انتخابی درک درستی نسبت به وزارت آموزش و پرورش ندارند، یعنی شناخت دقیقی از وضعیت خط مقدم آموزش و پرورش که مدارس است ندارند لذا نمی توانند آنگونه که باید و شاید وزارتخانه را مدیریت و مورد حمایت قرار دهند و حمایت سایر ارگان ها را نیز داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر وجود برخی سهل انگاری ها در آموزش و پرورش مثلا در انتشار آمار و اطلاعات دقیق در سامانه این وزارتخانه نیز موجب بهانه تراشی سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه می شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی معتقد است: به عنوان مثال چندی پیش با آقای لطیفی درخصوص کمبود تعداد خدمتگزار مدارس صحبت کردم اما این موضوع از سوی وی رد شد در حالی که نصف مدارس خدمتگزار ندارند. در مدرسه ای با ۳۰۰ دانش آموز وجود یک خدمتگزار برای نظافت و سایر وظایف این حیطه لازم است اما مسوولین وزارتخانه منکر کمبود خدمتگزار هستند.

وی در ادامه بحث یادآور شد: در خصوص موضوع ساخت و ساز فضای آموزشی عمده مسوولین کشور درک درستی از فضای آموزشی ندارند، این موارد بر کوتاهی هایی که در خود آموزش و پرورش وجود دارد اضافه می شود و مانع از تصمیم گیری و مدیریت درست و با ثباتی در وزارت آموزش و پرورش می شود به این خاطر در بعضی موضوعات وزرا در اتخاذ تصمیم درست ناتوان هستند.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص تبعات بی ثباتی در وزارت آموزش و پرورش هشدار داد و گفت: بی ثباتی در این وزارتخانه مهم باعث روزمرگی وزرا می شود، یعنی وزرا سرگرم فعالیت های معمولی می شوند بنابراین اهداف اصلی تشکیل وزارت آموزش و پرورش که به خاطر آن بیش از یک میلیون معلم استخدام شده را از یاد می برند.

وی در این باره افزود: اهدافی مثل آموزش اصولی و تربیت نسل هایی که آینده سازان کشور هستند یا تربیت آینده سازانی که بعدها با اهداف عالیه کشور زاویه پیدا می کنند نتیجه روزمرگی فعالیت های این وزارتخانه ودور شدن از غایت اصلی است که باید برای دست یابی به آن کوشش کرد.

حسینعلی حاجی دلیگانی با ارائه راهکاری جهت حفظ ثبات ومدیریت عالی در وزارتخانه آموزش و پرورش گفت: آقای رئیس جمهور و تمامی اعضای هیئت دولت باید بدانند آموزش و پرورش از سایر نهادها و وزارتخانه ها جداست، یعنی باید به دید یک وزارتخانه استثنا به این مجموعه بنگرند در همه محورها اعم از مالی تا هدف گذاری و بدانند این وزارتخانه با سایر دستگاه ها قابل مقایسه نیست، پس برای ایجاد ثبات دراین وزارتخانه کلیدی کل دولت باید چشم ها را برای نگاهی نو بشورد و نگاهی اصلاحی به آموزش و پرورش داشته باشد.

۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۵
کد خبر: 43493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha