بخش زیادی از بی ثباتی ها در آموزش و پرورش ناشی از عملکرد وزراست/وزرا بجای کار قانونی دنبال سیاست "راه بنداز جا بنداز" هستند/صندوق ذخیره فرهنگیان در شمال شهر  تهران برج سازی می کند!

عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان که با قصد حمایت از معلمان ایجاد شده به جای خرید زمین برای ساخت واحد مسکونی و کاهش معضلات مسکن فرهنگیان؛ در شمال شهر تهران برج سازی می کند؛ درست است برج سازی سود بهتری نصیب این صندوق می کند اما خرید و تامین زمین برای خانه دار کردن معلمان منجر به افزایش رضایت معلمان می شود.

گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص عملکرد وزارت آموزش و پرورش و بی ثباتی هایی که با مدیریت غیر کارشناسی در این وزارتخانه به آموزش و پرورش کشور لطمات جدی وارد کرده گفت: بخش عمده ای از بی ثباتی ها و چالش هایی که طی چند سال گذشته در وزارت آموزش و پرورش وجود داشته نشات گرفته از عملکرد وزرا و مدیران تصمیم گیر در وزارتخانه است.

وی در این باره توضیح داد: وقتی وزارتخانه افراد مختلفی را بدون دریافت مجوز استخدام تحت عناوین مختلفی چون حق التدریس و کار معین به کار می گیرد در حالی که مجوزی برای جذب و به کارگیری آنها ندارد این مساله در کنار مسائل حل نشده معضلاتی برای وزارت آموزش و پرورش ایجاد می کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی معتقد است: بخشی از تعهدات و قول و قرارهایی که آموزش و پرورش طی سال های گذشته نسبت به فرهنگیان و پرسنل خود داشته خارج از چارچوب های قانونی بوده است، با اینکه عملکردها و تصمیم گیری ها به شدت زیر سوال است اما طی چند سال گذشته شاهد این رفتار وزرا بوده ایم که تلاش کردند از طریق سیاست« راه بنداز جا بنداز» مشکلات خود را به نوعی حل کنند چرا که نتوانستند مجوز قانونی کسب کنند. درچنین فضایی طبیعتا معلمان متقاضی مطالباتی می شوند در حالی که وزارتخانه امکان و ابزاری برای حمایت مالی و پاسخگویی به مطالبات معلمان را ندارد.

جعفر قادری در خصوص موضوع بحث رتبه بندی و معضلاتی که در آموزش و پرورش ایجاد کرده نیز گفت: با اینکه انتظار می رفت با عملیاتی شدن طرح رتبه بندی متناسب با قانون در حد بودجه تعیین شده موارد اضافه به عنوان دیون دولت در نظر گرفته شود اما آموزش و پرورش تلاش کرد به نوعی در اسفند ماه سازمان برنامه و بودجه را تحت فشار قرار دهد تا مابقی مطالبات فرهنگیان را وصول کند، در حالی که محدودیت های بودجه ای سازمان برنامه و بودجه مانع از تحقق این خواسته آموزش و پرورش شد که در نهایت در اسفند ماه سال گذشته شاهد شکل گیری نارضایتی در بخشی از وزارتخانه بودیم.

وی در این باره تصریح کرد: اگر وزارتخانه بخشی از منابع پیش بینی شده در بودجه را به فرهنگیان پرداخت و مابقی را به صورت دیون محاسبه می کرد و به بودجه سال آینده برای دیده شدن دیون فشار می آورد فرهنگیان نسبت به دریافت بخشی از مطالبات مالی خود در بودجه و دریافت آن در بودجه سال بعد اطمینان خاطر می یافتند، موضوعی که مشکلات وزارتخانه را کاهش می داد اما سوء مدیریت ها باعث بزرگ تر شدن مسائل و عمیق تر شدن مشکلات شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: از جمله موضوعات دیگری که معضلات این وزارتخانه و به تبع آن نارضایتی ها را افزایش داده این است که وزارتخانه اصرار دارد ورودی نیروها از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم شهید رجایی باشد، در حالی که امکانات فرهنگیان پاسخگوی نیاز بالای آموزش و پرورش نیست، طبعا وزارتخانه باید برنامه ریزی کند و از امکانات دانشگاه استفاده کند وقتی چنین امکانی فراهم نمی کند و می خواهد حجم قابل توجهی از داوطلبان معلمی را از طریق دانشگاه فرهنگیان آموزش دهد در حالی که امکانات لازم را ندارد با اعتراض شدید دانشجو- معلمان مواجه می شود.

جعفر قادری با انتقاد نسبت به بخشی از سیاست های غلط آموزش و پرورش گفت: بخشی از فعالیت های آموزش و پرورش بر مبنای سیاست درستی تنظیم و برنامه ریزی نشده است. به عنوان مثال؛ صندوق ذخیره فرهنگیان که با قصد حمایت از معلمان ایجاد شده به جای خرید زمین برای ساخت واحد مسکونی و کاهش معضلات مسکن فرهنگیان؛ در شمال شهر تهران برج سازی می کند؛ درست است برج سازی سود بهتری نصیب این صندوق می کند اما خرید و تامین زمین برای خانه دار کردن معلمان منجر به افزایش رضایت معلمان می شود.

وی در این باره توضیح داد: به عنوان مثالی دیگر، صندوق ذخیره فرهنگیان هواپیما خریداری کرده در حالی که باید قطار و واگن خریداری می کرد تا همه معلمان در سطوح درآمدی متوسط و پایین امکان خرید بلیط داشته باشند، چرا که معلمی که به جهاتی توانایی خرید بلیط هواپیما را دارد نیازی به حمایت وزارت آموزش و پرورش یا صندوق ذخیره فرهنگیان ندارد.

جعفر قادری معتقد است: وقتی به موضوعات مهمی مثل پاسخگویی درست به مطالبات فرهنگیان توجه نمی شود و وزارتخانه نمی نتواند انتظارات فرهنگیان را برآورده کند، مشکلات به قوت خود باقی می مانند و عمیق تر می شوند.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش به درستی نتوانسته از فضاها و امکانات خود برای خدمات دهی به جمعیت تحت پوشش خود و خانواده هایی که درگیر مسائل مختلفی هستند استفاده کند در صورتی که اگر مدیران توانمندی روی کار بودند به راحتی از محل منابعی که دولت در اختیار آموزش و پرورش می گذارد و منابع دیگری که در اختیار اموزش و پرورش است می توانستند مشکلات فرهنگیان را حل کنند .

جعفر قادری در خصوص سایر عملکردهای غلط وزارت آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش سهامدار بانک سرمایه یا سهامدار بیمه شده اما این وزارتخانه در حال حاضر بیشترین مشکل را با سیستم بانکی دارد در صورتی که شهرداری که موسس بانک شهر است امروز بخش عمده ای از مشکلات بانکی خود را از طریق بانک شهر حل می کند؛ اما آموزش و پرورش از این امکان به درستی استفاده نکرده یا از صندوق های بیمه ای به درستی بهره برداری نکردند، بنابراین وزرایی که مدیران وزارتخانه آموزش و پرورش بودند از امکانات و منابع به درستی استفاده نکردند و نتوانستند انتظارات فرهنگیان را برآورده کنند، موضوعی که موج نارضایتی را در جامعه وبدنه فرهنگیان افزایش داد و منجر به تغییر و جا به جایی وزرا شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در خصوص لزوم کاهش هزینه های غیر ضروری آموزش و پرورش برای هزینه کرد در موضوعات ضروری معتقد است: بنده بر این باورم که آموزش و پرورش باید بسیاری از هزینه های اضافی خود را کم کند. به عنوان مثال در شرایطی که استفاده از فناوری اطلاعات امکان پذیر است دلیلی ندارد در شهرهای کوچکی که دانش آموزان بسیار کمی وجود دارند اداره آموزش و پرورش داشته باشیم. یا ادارات آموزش و پرورش حجم قابل توجهی از نیروی استخدامی داشته باشند.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش می تواند از ظرفیت فناوری اطلاعات استفاده کند و از ظرفیت فناوری اطلاعات برای آموزش دوره های ضمن خدمت فرهنگیان استفاده کند تا سطح معلومات و مدارک تحصیلی فرهنگیان را ارتقاء دهد و میزان پرداختی ها را اضافه کند؛ یعنی به جای اینکه معلم ساعات اضافی خارج از آموزش و پرورش کار کند ادامه تحصیل بدهد و اینگونه دریافتی بیشتری داشته باشد و آموزش و پرورش هزینه های تحصیلی را متقبل شود؛ موضوعی که به نفع ارتقای آموزش و پرورش و به نفع فرهنگیان و کل جامعه است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: به عنوان مثال آموزش و پرورش در موضوعات فرهنگی می تواند تشکیلات جریان ساز باشد و بسیاری از مشکلات خود و دیگران را حل کند نه اینکه روز به روز جایگاه خود را در بین مجموعه مرجع از دست بدهد و درشرایطی قرار بگیرد که معلم و دانش آموز وهمه جامعه به نوعی از عملکرد این وزارتخانه ناراضی باشند.

وی در پایان گفت و گو تصریح کرد: مدیریت ضعیف آموزش و پرورش طی سالهای گذشته نشان دهنده عدم استفاده از فرصت هایی است که مدیران و وزرا در اختیار داشتند و نتوانستند از توانمندی و ظرفیت لازم برای ارتقای جایگاه آموزش و پرورش دانش آموزان و پاسخ به مطالبات فرهنگیان استفاده کنند.

۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷
کد خبر: 43397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha