درخواست نمایندگان کارگری در شورای عالی کار برای اصلاح حداقل مزد

عضو شورای عالی کار گفت: سه عضو نماینده کارگری در شورای عالی کار، درخواست برگزاری جلسه شورای عالی کار برای تجدیدنظر در حداقل حقوق کارگران با توجه به تورم شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد آیت اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد پویشی با عنوان «افزایش حقوق و مزایای کارگران بر اساس نرخ تورم» که در فارس من ثبت شده است، گفت: حداقل دستمزد کارگران معمولاً بر اساس نرخ تورمی محاسبه می‌شود که در سال قبل اتفاق افتاده است و کالاهایی که در سبد معیشت کارگری هستند، بر اساس آن نرخ‌گذاری می‌شود و با توجه به سبد معیشت میانگین خانوار کارگری و نرخ تورم اتفاق‌افتاده، حداقل مزد تعیین می‌شود.

وی گفت: دولت برای حداقل دستمزد کارگران در سال جاری تمام‌قد جلوی محاسبه سبد معیشت بر اساس تورم ایستاد و اجازه چانه‌زنی بین نمایندگان کارگری و کارفرمایی را نداد و در عین حال وزیر کار در مصاحبه اخیر خود گفته است که کارگران و کارفرمایان در مورد مزد کارگران با همدیگر گفت‌وگو کنند.

عضو شورای عالی کار اظهار داشت: درخواست ما هم این است که با توجه به تورمی که روی داده و قدرت خرید کارگر کم شده است، مشکلات عدیده‌ای برای جامعه کارگران ایجاد شده و باید جلساتی برگزار شود که مباحث مزدی بین کارگر و کارفرما مطرح شود و راه‌هایی برای جبران سفره از دست رفته کارگری اندیشیده شود.

اسدی گفت: تا امروز وزیر کار به درخواست نماینده کارگران در شورای عالی کار برای برگزاری جلسات بازنگری حداقل مزد رضایت نداده، گرچه جلسات شورای عالی کار هر ماه برگزار شده که در آخرین ماه به دلیل آنکه به حد نصاب نرسید، برگزار نشد.

نماینده کارگران افزود: در هنگام تصویب حداقل مزد کارگران، وزیر کار پیشنهاد داد که 11 قلم کالای اساسی در قالب کالابرگ و به نرخ شهریور 1400 به کارگران عرضه شود، در حالی‌که این در حد شعار باقی ماند و طرح کالابرگ الان برای دهک‌های یک تا سه اجرا می‌شود که افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند و کارگرانی که حقوق‌بگیر باشند، در این دهک‌ها قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: بر اساس وعده وزیر باید به کسانی که بیمه شده هستند، نیز باید کالابرگ الکترونیکی بدهیم.

عضو شورای عالی کار اظهار داشت: هیات وزیران و وزرای اقتصاد بارها گفته‌اند یکی از دلایلی که نمی‌خواهند حقوق کارگر مطابق تورم بالا رود، این است که به تورم دامن می‌زند درحالی‌که افزایش حقوق کارگر تورم‌زا نیست، از طرفی وزیر کار قول داده بود، امسال تورم در حول و حوش 20 درصد باشد و بالاتر نرود، اما اکنون تورم در کالاهای اساسی مانند روغن، شکر، قند، گوشت، مرغ، تخم مرغ، برنج، حبوبات و سایر کالاها افزایش یافته، بنابراین باید دولت پاسخگو باشد و قدرت خرید کارگر باید ترمیم شود.

اسدی گفت: سه نماینده جامعه کارگری در شورای عالی کار درخواست برگزاری جلسه اضطراری شورای عالی کار بر اساس آیین‌نامه این شورا ارائه کرده‌ایم، اما هنوز موافقت نشده و در دستور جلسه شورای عالی کار قرار نگرفته است.

وی افزود: ما از نمایندگان مجلس توقع داریم از دولت بخواهند در مورد قدرت خرید جامعه به‌ویژه کارگران فکری بیندیشند، همان گونه که آقای رئیسی وعده کرده بود که مرغ ربطی به تحریم ندارد، اما در حال حاضر قیمت مرغ هم افزایش یافته است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار در مورد اینکه مسکن و هزینه اجاره مسکن یکی از اقلام مهم سبد معیشت کارگران است، گفت: همان‌گونه که رئیس مجلس هم اشاره کرد، باید در یک خانوار زن و مرد با هم کار کنند تا بتوانند اجاره مسکن را بپردازند و دولت که وعده کرده بود سالی یک میلیون مسکن می‌سازد، برای مسکن کارگران چه کاری انجام داده است و باید مشکل مسکن را حل کنند.

این نماینده کارگری افزود: دولت باید کارهایی که به وسیله تورم باعث کاهش قدرت خرید کارگران شده را کنار بگذارد و خبرنگاران از مسئولان بخواهند که حقوق جامعه کارگری و از جمله خود خبرنگاران که جزو کارگران محسوب می‌شوند را رعایت کنند. بسیاری از افراد این جامعه مشکل بیمه، بازنشستگی و مسکن دارند و دولت که بارها قول داده بود سفره کارگران رنگینتر می‌شود باید حقوق کارگران هم به تناسب تورم افزایش پیدا کند و حقوق کارگر باعث تورم نمی‌شود.

۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱
کد خبر: 46048

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
      1 0
      همه کارگرها رو بکشید خیلی متوقع شده اند.... بیینید الان هیچ وزیری معترض نیست چقدر خوبند!!😂