لبخند بورس به سهامداران /رکورد ارزش معاملات شکست

بورس تهران این هفته را هم مثبت پشت سر گذاشت اما تفاوتی که با هفته های گذشته داشت این بود که فشار عرضه ها در نمادهای بزرگ و شاخص ساز بیشتر شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادنیوز، در این هفته و طی ۴ روز معاملاتی، شاخص های اصلی بازار سهام رشد کردند. میزان رشد شاخص ها نشان می دهد فعلا توجه بازار به نمادهای کوچک است و شاخص سازها زیاد مورد توجه سرمایه گذاران قرار ندارند.

در این هفته شاخص کل بورس ۴۲ هزار واحد معادل ۱.۹۹ درصد رشد کرد. همچنین شاخص هم وزن ۴۱ هزار واحد معادل ۶.۴۳ درصد رشد کرد. شاخص کل فرابورس نیز ۱۵۰۹ واحد معادل ۵.۷۶ درصد رشد داشت.

رشد شاخص هم وزن در این هفته بیش از ۳ برابر میزان رشد شاخص کل بوده که این موضوع نشان می دهد شاخص سازها در حال استراحت هستند و به جای آن ها، نمادهای کوچک رشد می کنند.

به طور کلی بسیاری از نمادهای بزرگ بازار به سقف های قیمتی خود که در سال ۱۳۹۹ ثبت کرده بودند رسیده اند و حتی از آن عبور هم کرده اند، اما بسیاری از نمادهای کوچک بازار با وجود رشدهای چند ماه گذشته، همچنان افت های سنگینی نسبت به قله خود دارند که برای این نمادها، رسیدن به قله سال ۹۹ مسیری طولانی دارد.

رکورد ارزش معاملات شکسته شد

از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا به حال، این بهترین هفته از نظر ارزش معاملات خرد بوده است. در این هفته و طی ۴ روز معاملاتی، ارزش معاملات خرد به حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان رسید که عدد بسیار بزرگی است.

در اولین روز این هفته ارزش معاملات خرد ۱۵۷۰۰ میلیارد تومان بود. روز یکشنبه ارزش معاملات خرد به ۱۴۶۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت.

دوشنبه رکورد ۱۸ هزار میلیارد تومان برای بازار به ثبت رسید که بزرگ ترین رقم معاملات روزانه از ابتدای سال ۱۴۰۰ محسوب می شود. در روز سه شنبه هم ۱۲۶۰۰ میلیارد تومان معامله در بازار انجام شد.

تزریق پول سنگین به بازار

در این هفته بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان پول جدید وارد بازار شد. البته در تمام ۴ روز معاملاتی این هفته پول به بازار تزریق نشد و یکی از روزها با خروج پول همراه بود.

روز دوشنبه با خروج ۱۱۰۰ میلیارد تومان پول از بازار، رقم درشتی از بازار سهام خارج شد اما رقم تزریق شده طی سه روز معاملاتی دیگر به اندازه ای زیاد بود که در نهایت، تراز ورود و خروج پول به مثبت ۱۸۰۰ میلیارد تومان رسید.

شنبه با تزریق ۱۲۵۰ میلیارد تومان پول به بازار، بیشترین ورود پول در این هفته ثبت شد. یکشنبه هم سهامداران حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان پول جدید به بازار وارد کردند و در نهایت در روز سه شنبه مجددا ۶۷۰ میلیارد تومان پول جدید وارد بازار شد.

خریداران تسلیم نمی شوند

در این هفته هم در تمام روزهای معاملاتی، قدرت خریداران حقیقی بیشتر از قدرت فروشندگان حقیقی بود. حتی با اینکه روزهای دوشنبه و سه شنبه بازار افت کرد، باز هم قدرت خریداران حقیقی در تمام روزها بیشتر از قدرت فروشندگان بود.

روز شنبه شاخص قدرت خریداران حقیقی عدد ۱.۴۲ را ثبت کرد که بیشترین رقم این شاخص در این هفته بود. یکشنبه این شاخص به رقم ۱.۳۲ رسید و در روزهای دوشنبه و سه شنبه هم اعداد ۱.۰۷ و ۱.۳ برای شاخص قدرت خریداران حقیقی ثبت شد.

۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 41327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha