سه دوره انتظار بورسی در ۲۰ سال اخیر

شاخص کل بورس روز گذشته توانست به سقف تاریخی خود باز گردد. این بازگشت ۳۱ ماه به درازا کشید اما در مقایسه با دوره‌های قبلی، بازگشت سریع‌تر اتفاق افتاد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، شاخص کل بورس تهران طی معاملات دیروز پس از ۹۶۸ روز توانست مجددا خود را به سقف تاریخی ثبت شده در ۱۹ مرداد ۹۹ برساند. بازگشتی که پس از فراز و فرودهای چندباره دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای و سهام در این بازه زمانی ۳۱ ماهه رقم خورد. در این مدت شاخص کل بورس از اوج تا کمترین سطح ثبت شده ۴۸ درصد عقب‌نشینی کرده بوده و بارها شانس خود را برای رسیدن به سطوح بالاتر آزموده بود تا بالاخره قرعه به نام پانزدهمین روز از فروردین ۱۴۰۲ خورد. اما این نخستین باری نبود که بازگشت نماگر سهام به سقف اخیر که به نوعی سقف تاریخی در همان دوره نیز محسوب می‌شود، اینقدر به درازا کشید. بررسی‌ها نشان می‌دهد طی ۲۰ سال گذشته دو بار شاهد چنین روندی بودیم.

سه دوره انتظار بورسی در ۲۰ سال اخیر

دو دوره‌ای که بازگشت به سقف تاریخی نسبت به ریزش اخیر بیشتر هم طول کشید. بازگشت سریع‌تر بورس در فراز و فرود اخیر را می‌توان به شرایط تورمی اقتصاد ایران و البته افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه میان آحاد مردم ارتباط داد. بنابر بازگشت بورس به قله این‌بار برخلاف سال‌های ۸۳ تا ۸۹ و ۹۲ تا ۹۶ به جای یک انتظار ۵ ساله در ۳۱ ماه رقم خورد.

سه دوره انتظار بورسی در ۲۰ سال اخیر

انتظار ۵ ساله سهامداران در دهه ۸۰

اواسط مرداد سال ۸۳ بود که شاخص کل بورس تهران پس از پشت سر گذاشتن یک روند صعودی یکنواخت و جهش بیش از ۱۸۰ درصدی در مدت شش ماه، خود را به ارتفاع ۱۳ هزار و ۸۸۲ واحدی رساند و بعد از آن بود که گرفتار روندی نزولی شد. شاخص کل بورس ۲۰۷۸ روز طول کشید تا دوباره بتواند خود را به این سقف تاریخی در آن برش زمانی برساند و در روند نزولی خود نیز افتی ۴۳ درصدی را ثبت کرده بود. عامل اصلی آغاز این روند نزولی، شدت گرفتن منازعات مربوط به برنامه‌های هسته‌ای ایران و تهدیدهای امریکا در مورد ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت بود.

سه دوره انتظار بورسی در ۲۰ سال اخیر

تکرار روزهای تلخ بورس در دهه ۹۰

صبر سهامداران در دهه ۹۰ نیز به آزمایش گذاشته شد. این بار سهامداران ۱۴۱۹ روز منتظر بودند تا بار دیگر این نماگر به سقف اخیر خود بازگردد. در شانزدهمین روز دی‌ماه ۹۲ بود که شاخص کل بورس تهران به سقف تاریخی خود در آن برش زمانی یعنی محدوده ۸۹ هزار و ۳۵۵ واحد رسید. رسیدن به این محدوده پس از یک رشد بیش از ۱۰۰ درصدی آن هم باز در یک بازه زمانی شش ماهه رقم خورده بود اما نتوانست به سطوح بالاتری دست یابد. روند نزولی قیمت سهام آغاز شد و شاخص کل تا محدوده ۶۱ هزار و ۱۶۳ واحدی نیز عقب‌نشینی کرد تا کاهشی ۳۲ درصدی در کارنامه دهه ۹۰ بورس تهران ثبت شود. تصمیم مجلس براب نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، عامل مهمی بر استارت جریان منفی در بازار سرمایه بود. در کنار این عامل افزایش نرخ سود سپرده بانکی، تقاضا برای خرید سهام را کاهش داد و در نتیجه شاخص کل وارد فاز نزولی شد. هر چه بود بالاخره ۴ آذرماه ۹۶ بود که دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای باز هم توانست این محدوده را تجربه کند.

سه دوره انتظار بورسی در ۲۰ سال اخیر

۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
کد خبر: 41057
منبع: فردای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha