پایان متعادل بورس / جدال برابر عرضه و تقاضا

شاخص کل بورس تهران در آخرین روز هفته پایانی متعادل داشت و ۰.۴۷ درصد افزایش به کار خود در ارتفاع یک میلیون ۴۱۴ هزار و ۳۳۸ واحد پایان داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز؛ شاخص کل بورس تهران امروز چهارشنبه ۱۸ آبان ماه پس از ۹ روز پیاپی صعود یکپارچه، امروز به طور کلی روز نسبتا را سپری کرد. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای شروع روز را با گام در جهت منفی آغاز کرد اما در ادامه و از حوالی ساعت ۱۰ طرف تقاضا بازار را به سبزپوشی سوق داد.

در نهایت شاخص کل توانست در افزایش ۰.۴۷ درصدی ۶ هزار و ۶۰۵ واحد رشد کند و به رقم یک میلیون ۴۱۴ هزار و ۳۳۸ واحدی برسد. شاخص کل هم‌وزن بازار نیز که وزن یکسانی به شرکت های پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار می‌دهد شرایط مشابهی را تجربه کرد و ضمن رشد ۰.۳۴ درصدی هزار و ۳۶۶ واحد افزایش یافت و به رقم ۳۹۷ هزار و ۵۶۶ واحد رسید.

ارزش معاملات اما نتوانست روند صعودی خود در روزهای اخیر را ادامه دهد و با کاهش نسبت به روز گذشته به رقم ۴ هزار و ۵۲۸ میلیارد رسید. این نکته در کنار خروج ۲۹۳ میلیارد پول حقیقی‌ها از بازار سرمایه، سیگنال مثبتی برای بازار در نظر گرفته نمی‌شود. چرا که افزایش ارزش معاملات همراه با مثبت شدن جریان ورود و خروج پول ‌حقیقی به بازار دو فاکتور مهم برای ارزیابی قدرت تغییر روند ارزیابی می‌شود.

نقشه بازار امروز از ۳۹۱ نماد مثبت و ۲۴۶ نماد با رنگ سرخ تشکیل شد. مجموع ارزش صف خریدهای بازار امروز رقم ۴۰۹ میلیاردی را نشان می‌دهد و از سوی مقابل مجموع ارزش صفوف فروش در تالار شیشه‌ای ۷۱ میلیارد بود. برترین صف‌های خرید نیز به ترتیب به نمادهای شتران، خبنیان، غبشهر، خاور و تلیسه اختصاص یافت.

بیشترین ارزش معاملات امروز به نمادهای خگستر، شتران، خودرو، فملی، شپنا و شبندر اختصاص یافت. در سوی دیگر بازار نمادهای فارس، فولاد، فملی، میدکو، کگل، مارون و پارسان نیز بیشترین ارزش بازار را به خود اختصاص دادند.

حرکت بورس به موازات بازار ارز

با آرام شدن نسبی بازار نرخ ارز پس از جهش‌های تند و تیز هفته‌های گذشته، بورس تهران هم شرایط متعادلی را سپری می‌کند. این در حالی است که حتی با رشد اخیر همچنان عقب ماندگی بسیاری نسبت به بازارهای موازی از جمله بازار ارز دارد.

گره زدن شرایط بازار سهام به وضعیت نرخ ارز اتفاق مثبتی ارزیابی نمی‌شود. انتظار سهامداران کاهش فاصله بین دو نرخ دلار آزاد و دلار نیما از سمت بانک مرکزی و همچنین تداوم حمایت‌ها طبق جلسات برگزار شده تا پایداری شرایط است.

از جمله مهم‌ترین اقدامات در راستای این حمایت را می‌توان محدودیت در نظر گرفتن برای فروش از سمت حقوقی‌ها و به طور مشخص صندوق تثبیت و سایر صندوق‌های اینچنینی که با در اختیار داشتن حجم بالای سهام می‌توانند تاثیرمستقیم بر قیمت اعمال کنند و در صورت اقدام به فروش گسترده، قطعا بازار به سمت نزول بیشتر گام برمی‌دارد.

۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
کد خبر: 35135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha