قیمت مرغ، چراغ اول را روشن کرد

قیمت مرغ گرم در بازار ۱۷ هزار تومان نسبت به نرخ مصوب فاصله گرفته، اما بررسی بازار نشان می‌دهد خریداران در عمل شاید مجبور شوند بطور متوسط برای یک مرغ کامل تا ۱۶۰ هزار تومان پول بپردازند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، قیمت مرغ دوباره پابرهنه وسط خبرها پریده و طوری عمل کرده که تقریبا خبرگزاری‌های اصولگرا و حامی دولت ناچار شده‌اند به آن بپردازند. شنیده‌ها حاکی از این است که فروشنده‌ها دیگر ۶۳ هزار تومان مصوب را تحویل نمی‌گیرند و با قیمت‌های بالای ۷۳ هزار تومان بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند. قیمت مرغ بسته‌بندی شده به‌طور طبیعی بالاتر از این حرف‌هاست، اما حتما باید در همین ابتدای کار روی این نکته تاکید کنیم که ظاهرا مسئله مرغ در ابتدای سال ۱۴۰۲، بیشتر نایاب شدن است. اقدامی که معمولا پس از یک دوره فشرده رواداری و قناعت از سوی فروشندگان سر می‌زند و نشانه‌ای است از پایان وفاداری تولیدکنندگان به قول و قرارهایشان با مقامات و مسئولان دولتی. موضوعی که این نظریه را تقویت می‌کند، اخباری است درباره صدور محوز واردات ۵۰ تن مرغ گرم از سوی وزارت جهاد کشاورزی و همچنین وعده‌هایی درباره حمایت از تولیدکننده و اشتیاق به افزایش جوجه‌ریزی. اگر می‌خواهید بدانید واقعا قیمت مرغ در فروردین ۱۴۰۲ چقدر است و بازار مرغ به‌کدام سمت حرکت می‌کند، گزارش را تا آخر بخوانید.

قیمت مرغ به‌روایت متوسط قیمت‌ها و اخبار

به گزارش فرارو، قیمت مرغ گران شده است. این را آن‌هایی می‌گویند که سرشان در حساب و کتاب است یا خرید خانه معمولا روی دوش آنهاست. خبرگزاری‌های ایسنا و حتی فارس نیز گزارش‌های مفصلی نوشته‌اند که رشد قیمت مرغ را تایید می‌کند، اما میزان این افزایش چقدر است؟ آمارها می‌گویند قیمت مرغ در پنجم فروردین ۱۴۰۲ به‌طور متوسط کیلویی ۶۴ هزار و ۳۷۵ هزار تومان بوده و تا آخر تعطیلات نوروز در همان محدوده نوسانات محدودی را پشت سر گذاشته است. به‌شکلی که مثلا اعداد ۶۳ هزار و ۷۰۰ تومان و ۶۴ هزار و ۲۰۰ تومان را هم به‌چشم دیده.

قیمت مرغ پس از پایان تعطیلات نوروز در یک روز هزار تومان افزایش پیدا کرد و یک هفته بعد به ۶۸ هزار و ۷۰۰ تومان در هر کیلوگرم رسید. به این ترتیب برای خرید یک عدد مرغ ریز با وزن حدود دو کیلوگرم، مردم باید ۱۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان پول پرداخت کنند. بررسی اطلاعات بازار نشان می‌دهد در بیشتر مواقع مرغ گران‌تر از این حرف‌ها به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

قیمت مرغ در تهران حتی به ۷۳ هزار تومان در هر کیلو هم می‌رسد. تازه این قیمت مرغ دولتی پاک نشده در مراکز خاص مثل میادین تره‌بار شهرداری است که در ساعات مشخصی از روز توزیع می‌شود. در مازندان نیز حداکثر قیمت مرغ به کیلویی ۷۳ هزار تومان می‌رسد. این عدد در ایلام، خوزستان و خراسان رضوی به ۷۴ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. حداکثر قیمت مرغ در استان مرکزی ۷۵ هزار تومان و در استان فارس ۷۸ هزار تومان گزارش شده است. هنوز درباره متوسط و میانگین حرف می‌زنیم، اما با همین مقیاس، قیمت یک‌عدد مرغ کامل تقریبا به ۱۵۶ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. این نکته را هم در نظر بگیرید که خبرگزاری فارس اعتقاد دارد قیمت مرغ در برخی مواقع تا کیلویی ۸۰ هزار تومان نیز می‌رسد که با نرخ ۶۳ هزار تومانی مصوب، دست‌کم ۱۷ هزار تومان فاصله دارد. به‌نوشته این خبرگزاری اگر کسی سراغ مرغ قطعه‌بندی برود ممکن است مجبور شود تا کیلویی ۱۴۰ هزار تومان و برای فیله مرغ تا ۱۸۰ هزار تومان در هر کیلو پول خرج کند.

قیمت مرغ چراغ اول را روشن کرد

قیمت مرغ زنده به‌عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت مرغ در بازار از اول سال تا الان حدود هشت درصد گران شده است. متوسط قیمت فروش مرغ گرم در همین مدت رشد شش تا هفت درصدی را تجربه کرده

قیمت مرغ به روایت بازار و فروشندگان

قیمت مرغ قطعه‌بندی قواعد خاص خود را دارد به‌همین خاطر در همین روزهایی که می‌گوید مرغ کامل با نرخ دولتی کم‌پیداست می‌توان در بازار مرغ قطعه‌بندی شده فراوان پیدا کرد. بررسی بازار نشان می‌دهد قیمت منصفانه هر کیلو سینه مرغ بدون استخوان ۱۵۶ هزار و ۵۰۰ تومان است. یک کیلو فیله مرغ را حداقل ۱۶۰ هزار تومان می‌فروشند و مغز ران مرغ بدون پوست به‌ترتیب کیلویی ۱۲۳ هزار تومان و ۱۱۵ هزار تومان به‌فروش می‌رسند. کف قیمت ران مرغ با پوست کیلویی ۸۰ تا ۸۳ هزار تومان است و یک کیلو ساق مرغ با قیمت ۱۲۳ هزار تومان به‌فروش می‌رسد. بال مرغ کیلویی ۹۲ هزار تومان و کتف کیلویی ۸۰ هزار تومان قیمت دارند.

قیمت جوجه‌کباب ساده بدون استخوان در بازار حداقل به کیلویی ۱۴۲ هزار تومان رسیده و انواع مزه‌دار شده آن را ۱۵۶ هزار تومان می‌فروشند. دل مرغ در بسته‌های ۵۰ گرمی با قیمت ۶۲ هزار تومان عرضه شده است. جگر و سنگدان مرغ نیز در بسته‌هایی با همین میزان وزن حدود ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شوند. برای یک کیلو گردن مرغ باید ۲۷ هزار تومان پول پرداخت کرد و ۵۰۰ گرم پای مرغ دست‌کم ۱۸ هزار تومان قیمت دارد.

قیمت مرغ در بعضی فروشگاه‌ها به بهانه کیفیت بیشتر، گران‌تر است. مثلا امکان دارد فیله مرغ را تا کیلویی ۲۰۰ و حتی ۲۴۰ هزار تومان بفروشند. برای سینه مرغ بدون استخوان کیلویی ۱۸۵ هزار پول بگیرند و مغز ران مرغ بدون استخوان شده را کیلویی ۱۸۵ هزار تومان عرضه کنند. در چنین فروشگاه‌هایی قیمت مرغ با وزن تقریبی ۱.۵ کیلوگرم حدود ۱۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان است، برای فروش مرغ تا وزن ۱.۷ کیلوگرم ۱۵۲ هزار تومان و تا وزن ۱.۸ کیلوگرم ۱۶۰ هزار تومان پول می‌گیرند. مرغ سبز کامل هم که به‌عنوان مرغ ارگانیک شهرت دارد و معمولا بین ۱.۸ تا ۲.۱ کیلوگرم وزن دارد، از ۲۳۲ هزار تومان تا ۲۵۶ هزار تومان عرضه می‌شود. فروشنده‌ها می‌گویند وزن ضایعات در این محصول ۱۵۰ تا ۲۵۰ گرم در هر کیلوگرم است. سقف قیمت جوجه‌کباب مزه‌دار شده نیز در طعم‌های مختلف به کیلویی ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد.

توزیع و عرضه مرغ تنظیم‌بازاری همچنان در برخی نقاط کشور ادامه دارد. اگر موفق شوید چنین مرغی در بازار پیدا کنید یک خوش‌شانس واقعی به‌حساب می‌آیید و می‌توانید برای هر کیلوگرم از آن ۴۵ تا ۴۸ هزار تومان پول بپردازید

۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 41316
منبع: فرارو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 11
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
      0 0
      آآآآ ماشاله هییییییییییییییییی
    • ناشناس IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
      0 0
      وقتی که قیمت گوجه ، پیاز ، سیب زمینی و امثالهم رو نمیتونند کنترل کنند نباید انتظار داشته باشیم قیمت گوشت و مرغ رو کنترل کنند . فقط خود خدا به داد مردم برسه و بس .
    • ناشناس IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
      0 0
      وقتی که قیمت گوجه ، پیاز ، سیب زمینی و امثالهم رو نمیتونند کنترل کنند نباید انتظار داشته باشیم قیمت گوشت و مرغ رو کنترل کنند . فقط خود خدا به داد مردم برسه و بس .
    • محمدرضا IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      0 0
      مسئول ومتولی که امرالهی باشه باید گل گرفت درب وزارتخانه جهاد کشاورزی
    • امیر IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      0 0
      وای برشما مسئولین بی لیاقت شماکه نمیتونیدقیمت مرغ درست کنیدهمه چی ازدستتون در رفته بهتون میشه گفت مسئول من باحقوق ماهی چهارمیلیون وپانصدهزارتومان چطوری زندگی کنم.
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      0 0
      آقای رئیسی باید اظهار نظر کند ...مردم منتظر باشید
      • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        0 0
        عدم برنامه ریزی درست دست اندرکاران موجب زیان تولید کننده ومصرف کننده هست اوایل بهمن ۱۴۰۱ من مرغدار مرغ زنده کیلویی۳۲هزار تومان فروش کردم باده هزار کمترازتمام شده مرغ زیان جرا اونموقع دولت خرید نکرد کلا مقصر مسئولانند
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      0 0
      چه حمایتی آزمون مرغدار میشه وقتی ارز ۴۲۰۰ حذف شد وعده وام داده،شد که عملی نشد نهاده دقیقا ۵ برابر شد ضمنا به علت نوسانات بازار مرغ تولید کننده سردرگمه تولید کنه یانه ؟حمایت از تولید خیلی ساده است نهاده به سهولت وبموقع در اختیار مرغدار باشه دولت محصول مرغدار به قیمت مصوب که سود مرغدار ومصرف کننده لحاظ شود خریداری کنه ومازاد هم صادرکنند دیگه کمبودی نیست
    • ن IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
      0 0
      فعلا شیب ملایم هست کمی طاقت بیارید
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
      0 0
      دولت رییسی کلا تعطیلات
    • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
      0 0
      سال مهار تورم بر همگان مبارکباد