کنترل نقدینگی اثرات کاهشی خود را در یک پروسه طولانی نشان می دهد/عامل اصلی افزایش نرخ تورم صرفا نقدینگی نیست/بودجه دولت بخشی از ساختار تورم زا در اقتصاد است

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: خانواده های دارای چند فرزند بیکار که منتظر تامین نیازهای خود توسط والدین هستند به دلیل بالا بودن قیمت مواد غذایی قادر به خرید نیازهای اساسی و ضروری که نقش ویژه ای درتامین سلامت دارد را ندارند به این خاطر آمارها به تدریج آثار تحریم ها، تضعیف تولید، افزایش تورم را در موضوعاتی مثل عدم توان مردم در خرید اقلام ضروری و مواد غذایی مورد نیاز خانوار را نشان می دهد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، هوشنگ شجری کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص حذف اقلام ضروری خوراکی از سبد خرید و پرکشیدن مواد غذایی از سفره های مردم به نسبت سال های گذشته به عوامل اثر گذار در کاهش خرید مواد غذایی ضروری از سوی اقشار متوسط به پایین جامعه اشاره کرد وگفت: دراقتصادی شبیه اقتصاد ایران که درگیر چالش رکود تورمی است قیمت ها به شدت بالا می رود در حالی که قدرت خرید جامعه به میزان افزایش نرخ تورم بالا نرفته است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: از طرف دیگر به دلیل تشدید تحریم ها و عدم تعاملات مهم و تاثیر گذار بسیاری از کشورهای دنیا با ایران به دلیل نگرانی از جرایم آمریکا در میان مدت رشد اقتصاد کشور صفر شده است، موضوعی که باعث از دست رفتن تولید و افزایش نرخ بیکاری می شود، لذا مجموع عوامل دست به دست هم می‌ دهند و منجر به کاهش قدرت خرید می شوند.

هوشنگ شجری در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: طبیعتا در تورم های شدید مردم نمی توانند سطح رفاه سابق را در تامین و خرید اقلام بسیار ضروری مثل مواد غذایی حفظ کنند، بنابراین در این شرایط غیر از حذف بسیاری از مواد غذایی و کالاهای اساسی از سفره مردم بخصوص حقوق بگیران و اقشار ضعیف جامعه نمی توان انتظاری داشت.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در خصوص ادعای دولت مبنی بر بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم گفت: اصولا دولت ها ادعا می کنند تورم کاهش یافته اما تورمی که به دلیل جلوگیری از خلق نقدینگی در نظام بانکی رخ داده اثرات کاهشی خود را در یک پروسه طولانی نشان می دهد اما اشتباهی که جنبه عمومی دارد و حتی اقتصاد دان ها بر این باور هستند که بخش مهمی از تورم ناشی از وجود نقدینگی است باید تصحیح شود.

هوشنگ شجری در این باره بیشتر توضیح داد و گفت: هر چند نقدینگی نیز در رشد تورم اثر گذار است اما افزایش تورم و مقاومتی که درتورم نسبت به کاهشی شدن می بینم فقط و فقط به دلیل رشد نقدینگی نیست، بلکه ساختار اقتصادی و تصمیمات و سیاست گذاری های ما اصولا تورم زاست، یعنی تورم‌ ما ساختاری است، بنابراین عامل اصلی افزایش نرخ تورم صرفا نقدینگی نیست که از این طریق به دنبال مهار تورم باشیم، بلکه ساختار ماست که باعث کسری بودجه دولت و بالا بودن مخارج دولت می شود.

هوشنگ شجری با اشاره به راهکارهای تامین بودجه دولت که فشار معیشتی به مردم را افزایش می دهد، گفت: در چنین ساختاری دولت تلاش می کند تا کسری بودجه را از طریق مالیات هایی که به مردم تحمیل می کند پوشش دهد، با توجه به اینکه معمولا کم و بیش مالیات ها از مصرف کننده نهایی گرفته می شود اقشار متوسط و آسیب پذیر جامعه زیر فشار قرار می گیرند و این موضوع هم باعث حذف برخی از اقلام ضروری مورد نیاز خانوار می شود.

هوشنگ شجری معتقد است: دولتها برای جلوگیری از فشار معیشتی به مردم در شرایط تحریمی که از آن به عنوان جنگ اقتصادی یاد می کنند می توانند با حذف بسیاری از مخارج اضافی خود بار فشار را از روی دوش مردم بردارند بنابراین خود بودجه دولت نیز بخشی از این ساختار تورم زا به شمار می رود.

وی در ادامه بحث توضیح داد: در این وضعیت عوامل دیگری هم دخیل هستند مثل ناکارآمدی سیستم آموزشی در بلندمدت، وضعیت توزیع جمعیت در کشور که منجر به تمرکز بیشتر مردم در کلانشهرهایی مثل تهران شده است بنحوی که متاسفانه شاهد تخلیه و متروکه شدن برخی روستاهای کشور هستیم.

وی در ادامه بحث بیان داشت: ساختارهای تورم زا را اگر به افزایش چند درصدی نقدینگی نسبت دهیم اشتباه کردیم هر چند نقدینگی در تورم موثر است اما نسبت‌ دادن تورم به نقدینگی ما را در خط سیر اشتباهی قرار می دهد که از آن نتایج خوبی نمی گیریم، لذا تا زمانی که ساختار تورم زا اصلاح نشود تورم با ما می ماند و روی مصرف کننده نهایی و از عدم تامین و خرید مواد غذایی تأثیر مردم تاثیر می گذارد.

هوشنگ شجری در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: به دلیل عدم سرمایه گذاری در اقتصاد ایران و تضعیف تولید متاسفانه بخشی از جوانان بیکار هستند. خانواده های دارای چند فرزند بیکار که منتظر تامین نیازهای خود توسط والدین هستند به دلیل بالا بودن قیمت مواد غذایی قادر به خرید نیازهای اساسی و ضروری که نقش ویژه ای درتامین سلامت دارد را ندارند به این خاطر آمارها به تدریج آثار تحریم ها، تضعیف تولید، افزایش تورم را در موضوعاتی مثل عدم توان مردم در خرید اقلام ضروری و مواد غذایی مورد نیاز خانوار را نشان می دهد.

۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 46281

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha