عیدی بازنشستگان به اندازه خرید یک دست لباس برای فرزندان خانواده کارایی ندارد! /خساست دولت در پرداخت عیدی پایان سال هیچ توجیه منطقی ندارد

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و بازار کار و کارگری گفت: این اقدام دولت به هیچ وجه قابل قبول نیست و نشان می دهد دولت به معیشت و شرایط سخت عموم کارمندان و بازنشستگان توجه کافی ندارد. پرداخت عیدی ناچیز زیر دو میلیون تومان برخلاف شرایط تورمی که دولت مسبب آن است به شدت قابل انتقاد است. قطع به یقین خساست دولت در پرداخت عیدی پایان سال هیچ توجیه منطقی ندارد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار و کارگری در گفت و گو با رادار اقتصاد با انتقاد به نحوه و میزان پرداخت عیدی کارمندان و بازنشستگان و نحوه تعیین رقم عیدی گفت: عیدی و مبلغی که کارمندان و کارگرانی که در پایان سال هر ساله با عنوان عیدی دریافت می کنند یکی از مزایای کاری آنها به شمار می رود که کارفرما باید آن را متقبل و پرداخت کند. عیدی معمولا در پایان سال و در بهمن و اسفند ماه به کارمندان و کارگران پرداخت می‌شود به این خاطر تعیین رقم عیدی برای کارگران، کارمندان و بازنشستگان از جهات مختلفی به دلیل افزایش هزینه های شب عید حائز اهمیت است.

وی در این باره بیان داشت: اما آنچه دراین موضوع حائز اهمیت است بی توجهی دولت به زندگی مردم و مخارجی است که در ایام نوروز باید متحمل شوند در حالی که مردم مقصر تورم ایجاد شده نیستند، بلکه دولتی که به دلایل مختلف از ناکارآمدی مدیریتی و... نتوانسته نرخ تورم را کنترل و کاهش دهد عیدی برای آنها در نظر گرفته که حتی به اندازه خرید یک دست لباس برای یکی از فرزندان خانواده کارایی ندارد!

حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار و کارگری خاطر نشان کرد: قطع به یقین خساست دولت در پرداخت عیدی پایان سال هیچ توجیه منطقی ندارد. متاسفانه رقم پایان پرداخت عیدی از طرف دولت مسبوق به سابقه است و معلوم نیست چرا با وجود شرایط سخت اقتصادی کشور این رقم نسبت به سال های گذشته به هیچ وجه افزایش قابل توجهی پیدا نکرده است. در حالی که دولتمردان به خوبی به این موضوع واقفند که هزینه های مردم در پایان سال به شدت افزایش می یابد لذا پاداش پایان سال و عیدی باید متناسب با هزینه ها و تورمی که بر زندگی مردم تحمیل شده در نظر گرفته شود.

کارشناس بازار کار و کارگری با طرح پرسشی از دولت خاطر نشان کرد: دولتمردان باید به این پرسش مهم عموم مردم پاسخ دهند که چرا به وضعیت و نیازهای اساسی عموم مردم در شب عید توجه نمی کنند؟ چرا شرمندگی پدران و پدربزرگ ها در ایام نوروز برای دولت اهمیتی ندارد و از کنار مسائلی به این مهمی با بی اعتنایی عبور می کنند؟

وی بیان داشت: همواره در ایران رسم بوده که با شروع سال نو مردم اسباب و اثاثیه منزل خود را نو می کردند و برای خود و فرزندان به یمن آمدن بهار لباس نو می خریدند و مراسم های نوروزی را به بهترین نحو ممکن برگزار می کردند. دید و بازدید و صله رحم و سفر در ایام نوروز از مختصات این جشن ملی و آغاز بهار و حیات دوباره طبیعت است اما تحمیل تورم به زندگی مردم بخش مهمی از رسومات را تحت تاثیرات منفی قرار داده وکم کم آنها را به خاطره تبدیل می کند.

حمید حاج اسماعیلی تاکید کرد: وقتی هزینه های مردم در این ایام نسبت به سایر روزها و مناسبت های دیگر سال افزایش می یابد رقم ناچیز عیدی پایان سال به هیچ وجه پاسخگوی هزینه ها نیست. این رقم ناچیز در شرایط تورم بالا و کاهش قدرت خرید مردم به عموم کارمندان و بازنشستگان پرداخت می شود که برخی سازمان های خاص در طول سال مبالغی به مراتب چند برابر این رقم را بابت یک روز و یک مناسبت به کارمندان و کارکنان خود پرداخت می کنند، بنابراین می توان گفت عیدی در نظر گرفته شده از سوی دولت برای تبعیض آشکاری در حق کارمندان، بازنشستگان و خانواده های آنهاست.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: این اقدام دولت به هیچ وجه قابل قبول نیست و نشان می دهد دولت به معیشت و شرایط سخت عموم کارمندان و بازنشستگان توجه کافی ندارد. پرداخت عیدی ناچیز زیر دو میلیون تومان برخلاف شرایط تورمی که دولت مسبب آن است به شدت قابل انتقاد است.

۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 39645

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha