عرضه قطره‌چکانی خودرو در بورس فقط برای حفظ قیمت و حاشیه سود بالاست/ بورس نمی تواند در بلندمدت پاسخگوی بازار خودرو باشد

کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو گفت: عرضه قطره‌چکانی خودرو در بورس برای حفظ قیمت و حاشیه سود بالا به این معناست که بورس هم عملاً مکانیزم و نقش بازار آزاد و بلک مارکت را ایفا می کند منتهی مقداری از سهم سود اضافه ای که در بورس روی قیمت خودرو کشیده شده نصیب دلالان شرکت سازنده و دولت می شود در حالی که مصرف کننده واقعی مدام تحت فشار است.قطع به یقین عرضه خودرو در بلندمدت در بورس به جهات و دلایل مختلفی امکان پذیر نیست.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بابک صدرایی کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو در خصوص عرضه خودرو در بورس و افزایش قیمتی که به مشتری نهایی با این روش تحمیل می شود گفت: با اینکه برخی از کارشناسان بر این موضوع تاکید می کنند که روش عرضه خودرو در بورس خوب است و مفید به فایده واقع شده اما با صراحت باید گفته شود اصلا بورس جای عرضه کالای مصرفی نیست. در همه جای دنیا کالای سرمایه ای در بورس عرضه می‌شود چون بورس چنین کارکردی دارد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: عرضه خودرو در بورس فقط به عنوان یک راهکار کوتاه مدت و بسیار موقتی می تواند پاسخ دهد آن هم مشروط به اینکه عرضه و تقاضای خودرو در بورس با هم همخوانی داشته باشد بنابراین نباید اینگونه تحلیل کنیم که برخی فکر کنند عرضه خودرو در بورس به نفع مشتری و مصرف کننده نهایی است و حلال مشکلاتی است که این بازار با آن دست و پنجه نرم می کند.

بابک صدرایی کارشناس و تحلیلگر بازار خودرو بیان داشت: قطع به یقین عرضه خودرو در بلندمدت در بورس به جهات و دلایل مختلفی امکان پذیر نیست از جمله اینکه همه خریداران و متقاضیان خودرو به کد بورسی دسترسی ندارند، ضمن اینکه مگر خرید خودرو از بورس برای همه مردم امکان پذیر است، پس این نتیجه حاصل می شود که این روند باز هم در اختیار قشر خاصی که از آنها به عنوان دلال یا فعال اقتصادی یاد می شود تمام خواهد شد و این وسط سهم مصرف کننده واقعی گرانی و افزایش قیمت ها بدون کمترین دلیلی است.


صدرایی خاطر نشان کرد: حال این سوال مطرح می شود که اگر عرضه و تقاضای خودرو در بورس با هم برابر نباشد چه اتفاقی رخ می دهد. به عنوان مثال ایران خودرو پایه قیمت خودرویی را ۳۵۰ میلیون تومان اعلام می کند با درخواست افرایش ۲۵ درصدی قیمتی که می دهد در نهایت با قیمت ۴۰۰ میلیون تومان عرضه می‌شود این ماشین در حالی که با ۴۰۰ میلیون تومان در بورس عرضه شده اما با قیمت ۶۰۰ میلیون تومان از بورس خارج می شود، اینجا شاهد شکل گیری این شائبه مهم هستیم که چگونه ممکن است تولید کننده خودرو نداند بابت تولید خودروی خود چقدر هزینه کرده و نداند کالای تولیدی خود را به چه قیمتی باید بفروشد!

بابک صدرایی در این باره بیان داشت: وقتی روندهای حاکم در این صنعت و بازار شفاف نیست یعنی یکسری افراد اعم از دلالان یا کارکنان شرکت ها قیمت هایی را به عنوان قیمت نهایی اعلام و تعیین می کنند تا خودرو با آن قیمت ها فروخته شود. اینجا این اتفاق رخ می دهد که هر دو ماه یکبار ۲۰۰۰ ماشین در بورس عرضه می شود با آگاهی نسبت به اینکه ۲۰ هزار نفر متقاضی خرید خودرو هستند مشخص است در این روند ماشین ٣۵٠ میلیون تومانی را ۶۰۰ میلیون خریداری می کنند و ۱۸ هزار متقاضی منتظر منتظر می مانند تا ماه آینده خود قیمت بورس را تعیین کنند به امید اینکه از این بازار و روند قیمت گذاری آشفته سودی به جیب بزنند.

بابک صدرایی در این باره بیشتر توضیح داد و گفت: متقاضیانی که منتظر بودند این بار ۵٠ میلیون به ۶۰۰ میلیون قیمت قبلی اضافه می کنند تا خودرو نصیب آنها شود. از سوی دیگر بخش دیگری از مردم خودروی مورد نیاز خود را باید از بازار آزاد یا بلک مارکت خریداری کنند این روند منجر به افزایش تقاضا در بلک مارکت می شود و قیمت بازار سیاه افزایش می‌یابد در نتیجه بازار این سیگنال را می‌گیرد که این خودروی پرطرفداری که عرضه زیادی در بازار و بورس ندارد دچار افزایش قیمت می شود تا مصرف کننده ای که خریدار واقعی این خودروست با قیمت بالاتر و چند برابری از بازار خریدری کند.

بابک صدرایی کارشناس و تحلیلگر بازار خودرو با به تصویر کشیدن این روند عرضه خودرو در بورس را نیز برای مدت طولانی به زیان مردم و مصرف کنندگان واقعی دانست و در این باره گفت: عرضه خودرو در بورس زمانی می‌تواند مثمر ثمر واقع شود که در یک پروژه ی کوتاه مدت ۶ ماهه تا به آرامش رسیدن بازار، به میزان تقاضای موجود خودرو در بورس به بازار عرضه شود. عرضه قطره‌چکانی خودرو در بورس برای حفظ قیمت و حاشیه سود بالا به این معناست که بورس هم عملاً مکانیزم و نقش بازار آزاد و بلک مارکت را ایفا می کند منتهی مقداری از سهم سود اضافه ای که در بورس روی قیمت خودرو کشیده شده نصیب دلالان شرکت سازنده و دولت می شود در حالی که مصرف کننده واقعی مدام تحت فشار است.

۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۴
کد خبر: 39310

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha