سامانه یکپارچه فروش خودرو تعطیل می شود؟

عرضه محصولات شرکت های خودروساز از مسیر بورس کالا در سال 1401 حدود 6 ماه آزمایش شد. خودروسازان از این کانال جدید استقبال کرده و مصرف کنندگان نیز می توانستند خودروهای مورد نظر خود را با قیمت های به مراتب پایین تر از بازر خریداری کنند. اما شورای رقابت با دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری جلوی فروش بورسی خودرو را گرفت. حال خبر می رسد قرار است این کانال بار دیگر فعال شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکو ایران، عرضه خودرو از مسیر بروس کالا قرار است بار دیگر مورد توجه قرار گیرد و خودروسازان بتوانند محصولات سواری خود را از مسیر بورس کالا به دست مصرف کنندگان برسانند.

آن طور که مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس می گوید مذاکراتی میان مدیران بورسی با یکی از خودروسازان صورت گرفته تا عرضه مجدد خودرو سواری در بورس کالا پس از وقفه چند ماهه، بار دیگر قابل اجرا شود.

امیرمهدی صبائی در این ارتباط به مفاد آخرین مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار در خصوص عرضه خودرو اشاره و تاکید می کند کمافی السابق پذیرای درخواست‌های عرضه خودرو توسط شرکت های خودروساز در بورس کالا هستیم.

مدیر نظارت بر بروس های سازمان بورس دلیل حمایت از عرضه بورسی خودرو را حمایت از سرمایه گذارانی عنوان می کند که سهام شرکت های زنجیره خودروسازی را خریداری کرده اند.

صبائی می گوید بالاترین رکن بازار سرمایه یعنی شورای عالی بورس هیچ مانعی برای عرضه خودرو در بورس متصور نیست.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس معتقد است اگر خودروسازان بزرگ عرضه در بورس را متوقف کردند صرفاً به دلیل تصمیم خود آن‌ها بوده و از جانب سازمان بورس مانع و مشکلی در این زمینه وجود نداشته و ندارد.

صبائی می گوید به مدیران سایر ناشران بخصوص در صنعت خودرو به عنوان مدافع حقوق سهامدارانشان، توصیه می‌شود در زمینه مقابله با قیمت‌گذاری دستوری، تحرکات جدی‌تری داشته باشند و تنها مجری مصوباتی که مبانی کارشناسی ندارد و متضمن صرفه و صلاح سهامداران نیست، نباشند.

این مدیر بورسی در حالی از بازگشت خودرو به بورس کالا خبر می دهد که شورای رقابت در مصوبه 543 خود با نهایی کردن دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری به شرکت های خودروساز تاکید کرد تا محصولات خود را تنها از مسیر سامانه یکپارچه فروش خودرو و با قیمت های مصوب شورای رقابت عرضه کنند. حال باید منتظر اظهار نظر شورای رقابت در این ارتباط باشیم، آیا آنها نسبت به بازگشت خودرو به تابلوی بورس کالا روی خوش نشان می دهند یا اینکه همچنان بر فروش محصولات خودروسازان از مسیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اصرار می ورزند؟

۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
کد خبر: 43673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha