شورای رقابت چرا با عرضه خودرو در بورس مخالفت می کند؟ /خودروساز باید زمینه را برای عرضه خودروهای ارزان در رنج  ۳۰۰ میلیون برای عموم مردم باز کند

کارشناس و تحلیلگر صنعت و بازار خودرو گفت: تداوم سیاست قیمت گذاری دستوری و وجود شورای رقابت منجر به عدم سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی می شود چرا که مصوبات شورای رقابت تایید کننده تشدید انحصار در صنعت خودروسازی است. به نظر می رسد خودروساز و سیاست گذار باید زمینه را برای عرضه خودروهای ارزان تر در رنج قیمتی ۳۰۰ میلیون برای عموم مردم باز کنند، البته این موضوع نیازمند باز شدن شرایط دسترسی مردم به بورس است.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، رسول سلیمانی کارشناس و تحلیلگر بازار خودرو در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص تبعات و پیامدهای تحمیل قیمت گذاری دستوری به صنعت خودروسازی و چالش هایی که از این محل بر بازار خودرو و مصرف کنندگان واقعی تحمیل شده گفت: یکی از مواردی که کارشناسان اقتصادی سالهاست درباره عبور از آن به دولتمردان و مسوولین ذی ربط در بخش های مختلف اقتصادی هشدار می دهند حذف راه هایی است که در نهایت به قیمت گذاری دستوری منتهی می شود چرا که قیمت گذاری دستوری به زیان تولید کننده و خریدار واقعی تمام می شود و هیچ دستاوردی ندارد به غیر از منفعت رسانی به واسطه گرانی که بازارها را دچار التهاب می کنند.

وی در خصوص عملکرد شورای رقابت در سال های گذشته گفت: عملکرد و مصوبات شورای رقابت به هیچ وجه جای تایید یا دفاع ندارد. مصوبه اخیر شورای رقابت نیز ایرادات اساسی دارد که نمی توان آثار سوء آن را بر بازار خودرو و در نتیجه تعیین قیمت ها نادیده گرفت.

رسول سلیمانی کارشناس و تحلیلگر بازار خودرو خاطر نشان کرد: مصوبه شورای رقابت ازاین جهت نباید اجرا شود چرا که بر تداوم قیمت گذاری دستوری تاکید می کند یعنی با اجرای این مصوبه شاهد کاهش کیفیت خودرو و عدم عرضه به میزانی که عرضه و تقاضا را به توازن برساند خواهیم بود.

وی در این باره تصریح کرد: تداوم سیاست قیمت گذاری دستوری و وجود شورای رقابت منجر به عدم سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی می شود چرا که مصوبات شورای رقابت تایید کننده تشدید انحصار در صنعت خودروسازی است، بنابراین می توان گفت تازه ترین مصوبه شورای رقابت برخلاف اهدافی است که منجر به پویایی و رقابت افزایی و شکوفایی صنعت خودروسازی کشور می شود، چرا که کاملا زمینه را برای افزایش انحصار در این صنعت باز کرده و توزیع رانت را رسمیت می دهد.

رسول سلیمانی کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو خاطر نشان کرد: شورای رقابت با مصوبه اخیر خود تلاش کرد تا به صورت ضمنی عرضه خودرو در بورس کالا را ممنوع کند در حالی که تنها راهی که اینک می تواند مانع توزیع رانت شود و شفافیت بیشتری ایجاد کند عرضه خودرو در بورس کالاست که خوشبختانه مجلس شورای اسلامی در این راستا مصوبه ای تدوین کرده تا مانعی در برابر مصوبه شورای رقابت بگذارد.

رسول سلیمانی خاطر نشان کرد: از سوی دیگربا توجه به مثبت بودن دیدگاه بازار سرمایه نسبت به عرضه خودرو در بورس و رشد سهام خودروسازان به نظر می رسد تداوم عرضه خودرو در بورس به نفع تولید کننده، خریدار و بورس است به همین جهت مجلس با این رویکرد باید مصوبه شورای رقابت را مختل کند.

رسول سلیمانی کارشناس و تحلیگر بازار خودرو در خصوص اهمیت عرضه خودروهای ارزان قیمت که متقاضی بیشتری دارند گفت: به نظر می رسد خودروساز و سیاست گذار باید زمینه را برای عرضه خودروهای ارزان تر در رنج قیمتی ۳۰۰ میلیون برای عموم مردم باز کند، البته این موضوع نیازمند باز شدن شرایط دسترسی مردم به بورس است یعنی زیر ساخت های بورس برای ورود بخشی از جامعه که با بازار سرمایه و بورس آشنایی ندارند و کد بورسی ندارند باید فراهم شود. قطع به یقین عرضه خودروهای ارزان قیمت در بورس به رونق هر چه بیشتر بازار خودرو و بورس می انجامد به این خاطر انتظار می رود مجلس موانع موجود را برطرف کند.

۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۶
کد خبر: 39347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha