قرعه کشی خودرو سرخوردگی اجتماعی میلیونها نفر را در پی دارد/با عرضه خودرو در بورس ۱۵ هزار میلیارد تومان رانت دلالان حذف شد

کارشناس بازار سرمایه گفت: در مدتی که خودرو در بورس کالا عرضه شد نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان مابه التفاوتی که قبلا به جیب دلال ها می رفت بین سه گروه تقسیم شد. نزدیک به ۴۴ درصد خودرو سازها، ۴۲ درصد در قالب ارزان تر خریدن نصیب مردم شد و نزدیک به ۷۰ میلیارد هم به عنوان عوارض و مالیات قانونی نصیب دولت شد. در واقع اگر بورس کالا نبود ۱۵ هزار میلیارد تومان نصیب دلالان می شد یعنی از جیب خودروساز، مردم و دولت به نفع خود برداشت می کردند.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، همایون دارابی کارشناس تحللیگر بازار سرمایه و بورس در گفت وگو با رادار اقتصاد در خصوص موضوع اهمیت تداوم فروش و عرضه خودرو در بورس کالا و جلوگیری از مصوبات غیر شفاف شورای رقابت در خصوص نحوه فروش و عرضه خودرو به ما گفت: در اقتصاد ایران سال هاست در برخی بخش ها دلالی و سفته گری جزء مهمی شده، عملی که به هیچ وجه منافع بلند مدت مردم را تامین نمی کند ومنجر به بهره وری اقتصادی و ارتقای تولید و منفعت رسانی به عموم مردم نشده است.

وی در این باره افزود: تجربه نشان داده نظام دلالی و واسطه گری در نهایت به زیان کل کشور تمام می شود به همین خاطر از هر راهی که در نهایت به سفته بازی و دلالی دامن می زند باید دور شویم. در صنعت خودروسازی که فروش خودرو به قیمت کارخانه و عرضه آن در بازار آزاد سال هاست بساط دلالی را در این بخش باز کرده و به زیان خودروساز و مردم تمام شده هر چه زودتر باید موانع بزرگی در برابر این روش ها گذاشته شود.

همایون دارابی با اشاره به عرضه موفق خودرو در بورس کالا به عنوان راهی که منجر به کشف قیمت و شفافیت عرضه خودرو می شود گفت: تجربه موفق عرضه خودرو در بورس کالا در هفته های گذشته شرایط مناسبی را رقم زده بود و در نهایت همانند بحث هایی که همیشه درباره فولاد، پتروشیمی و سیمان داشتیم در گروه خودرو نیز باید به مکانیزم بازار شفافی مثل بورس کالا دست می یافتیم . وقتی فروش خودرو در بورس کالا به نفع عموم مردم است شورای رقابت نباید این موضوع را نادیده بگیرد هر چند به نظر می رسد کش و قوس ها در این موضوع ادامه بیابد اما در نهایت انچه به کرسی می نشیند خواست و مطالبه مردم و منفعت اقتصاد ایران است که باید اجرا شود.

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار خودرو خاطر نشان کرد: در مدتی که خودرو در بورس کالا عرضه شد نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان مابه التفاوتی که قبلا به جیب دلال ها می رفت بین سه گروه تقسیم شد. نزدیک به ۴۴ درصد خودرو سازها، ۴۲ درصد در قالب ارزان تر خریدن نصیب مردم شد و نزدیک به ۷۰ میلیارد هم به عنوان عوارض و مالیات قانونی نصیب دولت شد. در واقع اگر بورس کالا نبود ۱۵ هزار میلیارد تومان نصیب دلالان می شد یعنی از جیب خودروساز، مردم و دولت به نفع خود برداشت می کردند. منفعتی که سه ضلع یاد شده اعم از خودروساز، مردم ودولت در عرضه خودرو در بورس کالا برده اند مسوولین و قانونگذاران را به این سمت باید سوق دهد که وقتی سیستم شفافی وجود دارد سیستم های دیگر نباید مطرح شوند و زمینه را برای اشاعه فساد و رانت به نفع عده محدودی باز کنند.

همایون دارابی بیان داشت: وقتی قرار است بیست هزار خودرو را به صورت لاتاری و بلیط بخت آزمایی عرضه کنند و نزدیک به ده میلیون نفر ثبت نام می کنند به این معناست که ۹ میلیون و ۹۸۰ هزار نفر انسان سرخورده، ناامید و ناراضی در جامعه به وجود آورده ایم. شرکت کنندگان در قرعه کشی که قرعه بخت به نام آنها درنیامده بنابراین احساس می کنند سیستم حق آنها را تضییع کرده است.

وی در این باره تصریح کرد: قطع به یقین هیچ گاه نمی توانیم قرعه کشی بدون حاشیه داشته باشیم این موضوع باعث می شود مردم احساس سرخوردگی بسیار ناامید کننده ای داشته باشند بخصوص اکثر کسانی که در قرعه کشی ثبت نام می کنند جزء جوانان و زنان خانه داری هستند که هیچگاه خودرویی به نام آنها نبوده این موضوع در دراز مدت منجر به ایجاد طیف گسترده ای از ناراضیان در جامعه می شود. ضمن اینکه برندگان مصرف کننده واقعی نیستند و بخش قابل توجهی از خودروهای ارزان فروخته شده با قیمت گران و نرخ بازار به مصرف کننده واقعی فروخته می شود به این خاطر که یک نفر در این مسابقه و لاتاری شانسی برنده شده اما هزاران نفر سرخورده آن سوی میدان مانده اند.

همایون دارابی خاطر نشان کرد: قطعا این روش عرضه، منطقی و عقلانی نیست بخصوص اینکه در مسائل شرعی موضوعاتی مثل قرعه کشی، لاتاری حرام اعلام شده است لذا به لحاظ منطقی و شرعی هم روند فروش و عرضه خودرو را به این صورت نمی توان توجیه کرد که یک نفر در قرعه کشی برنده شود در حالی که خودروساز با زیان کالای خود را می فروشد در حالی که مصرف کننده و تولید کننده از این امر ضرر می کند پس شورای رقابت باید به این موضوع توجه کند که امری را دنبال می کنند که نه منطقی است نه شرعی.

۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 39183

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha