کمترین عزمی برای واردات خودرو وجود ندارد/هیچ خودروسازی به صورت مستقیم با ما کار نمی‌کند/چطور می خواهیم ۱۰۰ هزار خودروی خارجی وارد کشور شود؟

کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو گفت: واردات خودرو برای دولت درآمد زاست بخصوص واردات خودروی بنزینی که به دلیل عوارض بالای آن دولت درآمد زایی قابل توجهی خواهد داشت و این موضوع به یک منبع درآمد برای دولت تبدیل می شود اما مساله درباره خودروی برقی عکس عمل می کند.خودروی برقی یک پروژه‌ای است که نباید با شتاب زدگی انجام شود. به بیان بهتر اگر زیرساخت‌ها و پتانسیل‌های واردات خودروی برقی در کشور مهیا نباشد واردات خودروی برقی به مشکل بزرگی تبدیل می شود.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد بابک صدرایی کارشناس و تحلیلگر صنعت و بازار خودرو در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص موضوع مسائل مرتبط با واردات و تخصص ارز به خودرو و حاشیه هایی که در طی یکی دو سال گذشته در این موضوع مطرح و برجسته بوده، گفت: یکی از پرسش های اساسی و اصلی مردم که بعضی ازنمایندگان به تعداد کم و انگشت شماری نیز از بدان می پردازند این است که چرا برای واردات بسیاری از کالاهایی که با سلامت و ایمنی مردم چندان در ارتباط نیست ارز وجود دارد اما برای واردات خودرو که تضمین سلامت محیط زیست و مردم است ارز تخصیص می یابد؟

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد:اینکه برخی از نمایندگان بر این موضوع تاکید می کنند که ارز وجود دارد اما برای واردات خودرو تخصیص داده نمی شود؛ بنده در این گفت و گو می خواهم از فعل خواستن برای این منظور استفاده کنم چرا که فعلا مسوولین تمایلی به عملیاتی کردن فعل خواستن ندارند.

وی در این باره یادآور شد: با اینکه پر واضح است که بخش قابل توجهی از آلودگی هوا ناشی از خودروها و سوخت های غیر استاندارد است اما در بین برخی از مسولین هنوز این دیدگاه جای خاصی ندارد که برای عبور از این بحران ها باید خودروی خارجی وارد شود.

وی در این باره تصریح نمود: حتی وزیر صنایع معتقد است هر گاه تولید و عرضه به تعادل برسد ما می‌توانیم این امکان را به خود بدهیم که واردات را قطع کنیم یا اینکه مثلاً ارز واردات خود را به واردات خودروی برقی تخصیص دهیم، پس شاهد هستیم همچنان تصمیم و نظر واحد و جامعی درباره واردات خودرو و تخصیص ارز به این مقوله وجود ندارد.

بابک صدرایی کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو یادآور شد: متاسفانه تصمیم گیری ها در این حوزه مقطعی و سلیقه ای است به این دلیل با تاکید بیان می کنم تا کنون کمترین عزم جدی برای واردات خودرو دیده نشده و جدای از این موضوع به دلیل اینکه ایران تحت تحریمهای متعددی است هیچ خودروسازی به صورت مستقیم با ما کار نمی‌کند، در این وضعیت چگونه می‌توان انتظار داشت ۱۰۰ هزار خودروی خارجی وارد کشور شود.

وی در این باره افزود: برخی سایت های فروش خودروسازی آن هم بسیار محافظه کارانه با ما کار می کنند یعنی اینگونه نیست که مثل دوره قبل از تحریم‌ها رنو در ایران نمایندگی داشته باشد و بدون مشکل امکان واردات خودرو وجود داشته باشد. متاسفانه آن دوران گذشته و شرکت ها اینک خارج از تحریم فقط با ما کار می کنند نه در عین تحریم ها.

بابک صدرایی کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو یادآور شد: با اینکه رقم های بسیار بزرگی درباره زیان خودروسازان منتشر می شود اما برخی از واردات خودروی برقی سخن می گویند در حالی که خودروی برقی یک پروژه‌ای است که نباید با شتاب زدگی انجام شود. به بیان بهتر اگر زیرساخت‌ها و پتانسیل‌های واردات خودروی برقی در کشور مهیا نباشد واردات خودروی برقی به مشکل بزرگی تبدیل می شود که ممکن است اصلاً نتیجه‌ای ندهد.

وی دراین باره معتقد است: پروژه واردات خودروی برقی باید با تامل، حوصله، بودجه کافی و سرمایه‌گذاری مناسب انجام شود، چرا که به هر صورت واردات خودرو برای دولت درآمد زاست بخصوص واردات خودروی بنزینی که به دلیل عوارض بالای آن دولت درآمد زایی قابل توجهی خواهد داشت و این موضوع به یک منبع درآمد برای دولت تبدیل می شود اما مساله درباره خودروی برقی عکس عمل می کند.

وی در ادامه بحث یادآور شد: حال این پاسخ این سوال را باید بر عهده مسوولین گذاشت که آیا آمادگی دارند در شرایط کنونی که نیاز به واردات خودروی بنزینی به مراتب بیشتر از خودروی برقی است، واردات خودرو را آزاد کنند یا همچنان با وعده دادن بر سر راه واردات خودرو به مسیری که تا کنون پیموده اند ادامه می دهند.

۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 50816

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
      0 0
      مافیای خودرو خود دولته تا فلان کسک متصل به نظام و بهمان گردن کلفت متصل به حکومت هستند واردات بی معنی است