مصوبات شورای رقابت به زیان مصرف کننده خودرو است/ضربات سنگینی به بخش کشاورزی زده اند/سطح سواد برخی از تصمیم گیران اقتصــادی در حد تـــرم یــک کارشناس اقتصادی است

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه گفت: هر جا قیمت گذاری دستوری داشته باشیم بلاشک بازار سیاه رشد می کند و فساد اقتصادی گسترش می یابد به همین دلیل کسانی که بازار سیاه درست می کنند و زمینه افزایش انحصار و جلوگیری از شفافیت را با قیمت گذاری دستوری ایجاد می کنند باید حذف شوند که از آن جمله می توان به حذف شورای رقابت اشاره کرد.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حسین نصیری کارشناس بورس و بازار سرمایه در خصوص قیمت گذاری دستوری وایجاد رانتی که ماحصل سیاست گذاری های غلط شورای رقابت است به رادار اقتصاد گفت: عرضه خودرو در بورس نسبت به سایر روشهای آزموده شده مطلوب تر بوده است به این دلیل در وضعیت کنونی اقتصاد و مدیریت فعلی این روش بهتر جواب داده لذا با عرضه خودرو در بورس نمی توان مخالفت کرد. عرضه کالا در بورس از این جهت حائز اهمیت است چرا که قیمت در بازار به صورت شفاف و واقعی کشف می شود، مضاف براینکه در بازار سرمایه می توان از ابزارهای مالی دیگری نیز استفاده کرد چون فلسفه بورس است.

وی در این باره تصریح کرد: با توجه به اینکه بورس و بازار سرمایه نهادی برای تامین مالی سرمایه گذاری در بلندمدت در بخش اوراق و در بخش کالا هم یک بازار رقابتی به شمار می رود که می تواند نسبت به سایر بازارها قیمت حقیقی یا عادلانه یک کالا را کشف کند لذا تعیین قیمت در بورس نسبت به سایر بازارها از مزایای بیشتری برخوردار است بنابراین مصوبات شورای رقابت به زیان مصرف کننده تمام می شود.

حسین نصیری کارشناس بورس و فعال اقتصادی معتقد است: در کنار این روند باید ابزارهای مالی مانند آپشن ها، فیوچرها و گواهی های سپرده نیز برای توسعه بازار سرمایه مد نظر باشند چرا که یکی از دلائل عقب ماندگی اقتصاد ایران عدم توسعه و رشد بازارهای مالی بخصوص در بخش کالایی است که باعث شده این وظیفه به بانکها محول شود، موضوعی که بزرگ شدن بانکها را که وظیفه آنها تامین مالی کوتاه مدت و سرمایه در گردش بود را کلید زد.

حسین نصیری کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: نه تنها خودرو، بلکه کالاهای دیگری که به خواست شورای رقابت از بورس کنار گذاشته شده هر چه سریعتر باید مجددا در بورس عرضه شود. متاسفانه تصمیمات ومصوبات شورای رقابت و دولت ضربات سنگینی به اقتصاد دربخش های کشاورزی وارد کرده است قیمت هایی که در شورای رقابت تعیین شد یا تعیین نرخ ارز مرجع به دلیل واردات یا صادرات نهاده ها اقتصاد را از جهات مختلفی تحت فشار قرار داده است به این دلیل امیدواریم هر چه زودتر شورای رقابت تعطیل شود چرا که آنگونه که از اسم این شورا برمی آید این شورا انحصار مضاعفی در بازارها ایجادکرده در حالی که اقتصاد سالم و شفاف اقتصادی است که همه بازارها به سمت رقابت هدایت شوند.

حسین نصیری کارشناس بورس درخصوص مزایای عرضه خودرو در بورس کالا گفت: در اولین روزهای عرضه خودرو در بورس کالا شاهد اختلاف قیمت بالای بین قیمت خودرو درکارخانه و بازار آزاد بودیم. عرضه خودرو در بورس منجر به نزدیکی قیمت ها به هم شد لذا خریدار واقعی به سراغ بورس می آید و آنچنان خبری از خرید خودرو در بورس برای سرمایه گذاری و درآمد زایی های بالا نیست بنابراین عرضه خودرو در بورس به واقعی شدن قیمت خودرو کمک کرده است.

حسین نصیری درپاسخ به این سوال که چرا قیمت خودرو علی رغم عرضه در بورس همچنان بالاست گفت: به این دلیل که درهای اقتصاد ایران به روی دنیا بسته شده، تجارت بین الملل تعطیل است در حالی که درهای کشور باید به روی دنیا باز باشد تا در عین رقابت و کاهش نرخ تورم، شاهد کاهش قیمت ها باشیم. اشتباهاتی که دولت ها در سیاست گذاری های مالی و پولی مدام تکرار می کنند نتیجه ای جز افزایش تورم، بیکاری، کسری بودجه، بزرگ شدن دولت ندارد و مدام بار فشار تنوع مالیاتی را بر دوش جامعه سنگین تر می کند.

حسین نصیری کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه خاطر نشان کرد: دولتمردان بر این باورند که می توانند تمامی سیاست های اشتباه اقتصادی را با اعطای تسهیلات یا اخذ مالیات درست کنند. متاسفانه سطح سواد اقتصادی برخی از تصمیم گیران اقتصادی در حد سواد ترم یک کارشناس اقتصادی است که گمان می کنند بهبود سیاست های اقتصادی کشور در گرو افزایش نرخ مالیات و اعطای تسهیلات و قیمت گذاری دستوری با توجیه در اختیار گرفتن قیمت ها برای تنظیم بازار است.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: دولتها باید به این نتیجه برسند که بخش مهمی از خسارت های وارده به اقتصاد ایران ناشی از تصمیمات دستوری آنها بوده است. هر جا قیمت گذاری دستوری داشته باشیم بلاشک بازار سیاه رشد می کند و فساد اقتصادی گسترش می یابد به همین دلیل کسانی که بازار سیاه درست می کنند و زمینه افزایش انحصار و جلوگیری از شفافیت را با قیمت گذاری دستوری ایجاد می کنند باید حذف شوند که از آن جمله می توان به حذف شورای رقابت اشاره کرد.

۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
کد خبر: 39426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha