نرخ‌های سوررئال در بازار خودرو/خودروهای بورسی دلال‌ها را به میدان آورد

آبان سال گذشته رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در توییتی وعده داد تا پایان همان سال قیمت خودرو ارزان می‌شود و در سال ۱۴۰۱ تولید خودرو آن‌چنان زیاد می‌شود که دیگر نیازی به قرعه‌کشی خودرو نیست. او همچنین وعده افزایش تیراژ خودرو به حدود سه برابر میزان فعلی تولید را داده بود، اما این تنها وعده او برای کاهش قیمت خودرو نبود و بارها این وعده را به زبان آورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از شرق: آبان سال گذشته رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در توییتی وعده داد تا پایان همان سال قیمت خودرو ارزان می‌شود و در سال ۱۴۰۱ تولید خودرو آن‌چنان زیاد می‌شود که دیگر نیازی به قرعه‌کشی خودرو نیست. او همچنین وعده افزایش تیراژ خودرو به حدود سه برابر میزان فعلی تولید را داده بود، اما این تنها وعده او برای کاهش قیمت خودرو نبود و بارها این وعده را به زبان آورد. وعده‌ای که البته نه‌تنها محقق نشد که حالا رشد قیمت خودرو شتاب عجیبی به خود گرفته است و در کمتر از یک ماه بهای برخی خودروهای پرتیراژ مانند پژو ۲۰۶ تیپ دو حدود ۷۰ میلیون تومان و بهای پراید تا حدود ۳۰ میلیون تومان رشد قیمت را تجربه کرده است. مقایسه قیمت خودروهای پرتیراژ نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم نشان می‌دهد که بهای انواع خودرو در یک سال گذشته حدود ۱.۵ برابر شده است.

رشد ۷۰ میلیون تومانی قیمت ۲۰۶

این روزها قیمت‌ها در بازار خودرو شتاب عجیبی به خود گرفته است. به‌طوری‌که بهای پراید ۱۱۱ در ابتدای آذر امسال حدود ۲۰۸ میلیون تومان بود که با افزایش ۲۰ میلیون تومانی به نرخ ۲۲۸ میلیون تومان رسیده است. پراید ۱۳۱ هم که ابتدای آذر ۱۹۰ میلیون تومان بود با افزایش ۳۰ میلیون تومانی به نرخ ۲۲۰ میلیون تومان صعود کرده است.

تیبا هاچ‌بک پلاس که در ابتدای آذر حدود ۲۱۸ میلون تومان قیمت داشت با صعود ۳۸ میلیون تومانی به ۲۵۶ میلیون تومان رسید و کوییک دنده‌ای ۲۲۰ میلیون تومانی ابتدای آذر حالا با گذشت کمتر از یک ماه با افزایش ۳۹ میلیون تومانی به ۲۵۹ میلیون تومان رسیده است.

در گروه ارزان‌ترین خودروهای سایپا بهای ساینا هم که ابتدای آذر حدود ۲۲۳ میلیون تومان بود هم‌اکنون با رشد ۳۶ میلیون تومانی به ۲۵۹ میلیون تومان رسیده است.

در گروه محصولات ایران‌خودرو هم قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو که ابتدای آذر امسال در بازار آزاد حدود ۳۲۹ میلیون تومان قیمت داشت، در حال حاضر با افزایش ۶۸ میلیون تومانی به نرخ ۳۹۷ میلیون تومان معامله می‌شود.

پژو ۲۰۶ تیپ پنج هم که ابتدای آذر ۳۸۹ میلیون تومان قیمت داشت با صعود ۴۴ میلیون تومانی هم‌اکنون به حدود ۴۳۳ میلیون تومان رسیده است و پژو پارس اتوماتیک ۴۹۰ میلیون تومانی ابتدای آذر با رشد ۷۰ میلیون تومانی با نرخ ۵۶۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

دنا معمولی ۴۳۰ میلیون تومانی ابتدای آذر هم با رشد ۸۳ میلیون تومانی هم‌اکنون به نرخ ۵۱۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و تارا اتوماتیک ۶۳۰ میلیون تومانی روزهای ابتدای آذر حالا با ۷۰ میلیون تومان رشد قیمت حدود ۷۰۰ میلیون تومان است.

رشد حدود ۱.۵ برابری قیمت خودرو در یک سال

میزان رشد قیمت یک‌ساله خودروهای پرتیراژ بازار خودرو هم قابل توجه است. در اواخر آذر سال گذشته هر دستگاه پراید ۱۱۱ با نرخی حدود ۱۷۷ میلیون تومان معامله می‌شد و حالا حدود ۱.۲ برابر معادل ۵۱ میلیون تومان رشد قیمت داشته است.

بهای پراید ۱۳۱ هم که اواخر آذر سال گذشته ۱۶۲ میلیون تومان بود، امسال با قیمت ۱.۳ برابر معادل ۵۸ میلیون تومان رشد قیمت مواجه شده است. کوییک دنده‌ای ۱۸۸ میلیون تومانی هم اواخر آذر سال گذشته با رشد ۷۱ میلیون تومانی و در واقع ۱.۳ برابر رشد قیمت همراه بوده است.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو در مدت مشابه سال گذشته یعنی انتهای آذر ۱۴۰۰ حدود ۲۶۵ میلیون تومان بود. به این ترتیب بهای این خودرو در یک سال گذشته حدود ۱.۴ برابر شده و با افزایش ۱۳۲ میلیون تومانی انتهای آذر امسال به ۳۹۷ میلیون تومان رسیده است.

دنا معمولی اواخر آذر سال گذشته ۳۵۸ میلیون تومان قیمت داشت و در حال حاضر با رشد ۱۵۵ میلیون تومانی قیمت در واقع جهش ۱.۴ برابری قیمت را تجربه کرده است.

گرانی خودرو عجیب نیست!

جهش قیمت خودرو در حالی رخ می‌دهد که آمارهای تولید خودرو در شش‌ماهه ابتدای امسال نشان می‌دهد که تولید خودرو نه‌تنها کاهش نیافته که اندکی افزایش داشته است.

براساس آمارهای رسمی منتشرشده وزارت صنعت، معدن و تجارت، در نیمه نخست امسال ۵۱۶هزارو ۲۰۶ دستگاه انواع خودروی سواری، وانت، ون، مینی‌بوس، میدل‌باس و اتوبوس، کامیون، کامیونت و کشنده تولید شد و تولید خودرو سواری در این مدت با رشد یک درصدی به ۴۴۹ هزار و ۵۶۴ دستگاه رسید.

هرچند آمار افزایش تولید خودرو در نیمه اول امسال غلط‌انداز به نظر می‌رسد، چراکه سال گذشته حدود ۱۷۰ هزار خودروی ناقص کف پارکینگ خودروسازان مانده بود و اسفند سال گذشته رئیس‌جمهور در بازدیدی که از کارخانه‌های ایران‌خودرو و سایپا داشت، اعلام کرد که باید تمام خودروهای ناقص روانه بازار شود اما تا پایان سال تکمیل تمام خودروهای ناقص اتفاق نیفتاد و به این ترتیب به نظر می‌رسد خودروسازان در شش ماه امسال نه‌تنها افزایش تولیدی نداشته‌اند بلکه کاهش تولید هم داشته‌اند، چراکه تنها توانسته‌اند خودروهایی را که سال گذشته باید وارد بازار می‌شد، کامل و روانه بازار کنند.

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، در واکنش به جهش قیمت خودرو به خبرآنلاین گفته است «افزایش قیمت خودرو عجیب نیست! آفتاب به آفتاب که طلوع می‌کند، پنج هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می‌شود که ماهانه ۱۵۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. حالا سؤال این است که وقتی نقدینگی اضافه می‌شود، آیا از آن طرف، میزان تولید کالا هم بالا می‌رود؟ خیر. چه اتفاقی می‌افتد؟ یک فرمولی ۱۱۲ سال پیش، یعنی سال ۱۹۱۰ اقتصاددانان کشف کردند که می‌گوید در جامعه چقدر کالا داریم. اینکه حجم کالا ضربدر قیمت کالا، برابری می‌کند با حجم نقدینگی، ضربدر تعداد گردش نقدینگی. حالا وقتی که حجم نقدینگی بالا می‌رود، اما در مقابل حجم کالا بالا نرود، چه اتفاقی می‌افتد؟ قیمت‌ها بالطبع بالا می‌رود. این دو دو تا چهار تای ساده‌ای است که ۱۱۲ سال پیش در دنیا این معادله را کشف کردند».

خودروهای بورسی دلال‌ها را به میدان آورد

از آن سمت امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در واکنش به رشد قیمت خودرو به ایسنا توضیح داده که این اتفاق برعکس خبرهای ظاهرا خوبی است که مدام منتشر شده از رشد تولید خودرو و رشد ۲.۵ برابری تولید شرکت‌های خصوصی خودروسازی، آزادشدن واردات خودرو و ... تا فروش از دم قسط یکی از شرکت‌های خصوصی همه و همه این تصور را ایجاد کرده بود که خودرو کاهش قیمت خواهد داشت. به ویژه اینکه به نظر می‌رسید با رشد قبلی قیمت‌ها بازار راکد شده و تقاضا نسبت به عرضه کاهش

داشته است. علاوه بر این از هفته‌ها پیش هزار دستگاه ۲۰۷ هم در بورس عرضه شد که قیمت آن ۵۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار بود.

او توضیح می‌دهد که چشم‌انداز تورمی و رشد انتظارات تورمی در بازارها یکی از دلایل رشد قیمت خودرو بوده و البته رشد قیمت ارز و سرعت‌گرفتن رشد نقدینگی، همچنین کاهش احتمالی فروش نفت از جمله دلایلی است که این کارشناس به آن اشاره کرده و آن را زمینه‌ساز افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو دانسته است.

البته برخی دیگر از فعالان بازار خودرو هم به نقش عرضه خودرو در بورس کالا در گرانی‌ها اشاره می‌کنند و می‌گویند از زمان عرضه خودرو در بورس کالا موجی از تقاضا برای گرفتن کد سهام‌داری در بورس کالا شکل گرفته است که به نظر می‌رسد از ورود دلالان به این بازار حکایت دارد. آنها همچنین می‌گویند عرضه کالای نهایی در بورس کالا بی‌معنی است و معمولا کالاهای پایه‌ای و مواد اولیه در بورس کالای دنیا عرضه می‌شود و عرضه خودرو در بورس کالا نتیجه‌ای جز گرانی و دلال‌بازی ندارد.

۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 36788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha