محرک دلاری، این ‌بار در بازار مسکن/چرا فایل‌های فروش ملک افزایشی شد؟

یک کارشناس مسکن: حقوق‌بگیران دیگر قدرت خرید ملک ندارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد گزارش‌ها از بازار مسکن حاکی از بالا رفتن فایل‌های فروش ملک در بازار است. در بازار توافقی ارز روز پنجشنبه ۲۳ آذر ماه، اسکناس دلار با قیمت ۳۶ هزار و ۷۷۰ تومان معامله شد، این در حالی است که در خرداد ماه سال گذشته و در ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم نرخ دلار ۲۳ هزار و ۶۳۰ هزار تومان بود، هر چند این رشد قیمت از سوی کارشناسان مالی و معامله‌گران بازار پیش‌بینی شده بود اما به نظر می‌رسد روند قیمت دلار رشدی آهسته و پیوسته به خود گرفته است و افرادی که به دنبال ایمن‌تر کردن سرمایه خود هستند معمولا این سرمایه‌ها را به سمت بازارهایی مانند سکه و ارز و حتی مسکن روانه می‌کنند. در این میان گزارش‌ها حاکی از آن است که افزایش فایل‌های فروش در بازار مسکن بیش از هر چیز ناشی از هیجان قیمتی حاکم بر بازار ارز بوده به گونه‌ای که بازار ملک در تهران در روزهای اخیر و همسو با افزایش نرخ دلار با عرضه بیشتری مواجه شده است.

رشد ۴۵ درصدی متوسط قیمت خرید و فروش ملک از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی
در این راستا در تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تغییرات قیمت واحدهای مسکونی در مناطق ۲۲ گانه تهران در آبان‌ماه آمده است؛ در این ماه متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۴۶میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده که حاکی از افزایش ۶.۸ درصدی نسبت به ماه قبل آن است. متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران نیز در آبان‌ماه سال جاری نسبت به آبان‌ماه سال قبل ۴۵.۹ درصد افزایش یافته است. در ادامه این گزارش آمده است در میان مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، بیشترین میانگین قیمتی یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله‌شده معادل ۹۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان مربوط به منطقه ۱ و کمترین آن با ۲۳ میلیون تومان مربوط به منطقه ۱۸ است. در این میان ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۳۰.۷ و ۵۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد. تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله‌شده در شهر تهران در آبان‌ماه سال ۱۴۰۱، به ۸ هزار واحد مسکونی رسیده است که نسبت به ماه قبل ۴۷.۸ و ماه مشابه سال قبل ۹.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده رشد به ترتیب معادل ۳۹.۸ و ۴۵ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل است.
قواعد رکود بر بازار مسکن حاکم نیست
بیت‌الله ستاریان، کارشناس بازار مسکن درباره روند صعودی قیمت دلار و تاثیر آن بر عرضه ملک در تهران به «اعتماد» گفت: بازار مسکن به رکود نرفته بلکه در حالت انتظار است و قواعد رکود بر بازار مسکن حاکم نیست و در انتظار یک ثبات اقتصادی به سر می‌برد. یکی از مواردی که همواره بر این بازار تاثیرگذار است تعیین تکلیف نرخ ارز است و به همین علت هم فروشندگان ملک چه خرده‌فروشان و چه سازندگان برای عرضه آن به بازار دست نگه داشته بودند.
ستاریان با بیان اینکه فعالان این حوزه پیش‌بینی می‌کردند که نرخ ارز روند رو به رشدی به خود بگیرد تصریح کرد: زمانی کارشناسان تورم‌های پیش رو را بررسی و اعلام می‌کنند تمامی سازندگان حرفه‌ای هم روی این پیش‌بینی‌ها حساب باز می‌کنند و گاهی آپارتمان‌ها را نگه می‌دارند و گاهی هم به بازار عرضه می‌کنند.
فشار روی حقوق‌بگیران بیشتر از قبل شده است
او با بیان اینکه به اعتقاد عده‌ای تنها کالای سرمایه‌ای سودده در ایران ملک محسوب می‌شود، افزود: البته موضوع مهمی که در این میان وجود دارد وجود منابع مالی در دست مردم برای خرید این آپارتمان‌های عرضه‌شده به بازار است. با توجه به تورم موجود در کشور و فشار روی حقوق‌بگیران به نظر می‌رسد این افراد به صورت کامل از جرگه خرید مسکن خارج شده‌اند و سرمایه‌گذاران و افرادی که در بازار آزاد فعالیت دارند، از این تورم بهره برده‌اند. الان زمانی است که این دسته از افراد وارد بازار ملک و خرید مسکن به عنوان کالای سرمایه‌ای خواهند شد. ستاریان خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورها که تورمی وجود ندارد کالای سرمایه‌ای در آنها پول ملی خودشان یا طلا و ... است. اما ملک در این کشورها به عنوان کالای سرمایه‌ای به شمار نمی‌رود. این در حالی است که این موضوع در ایران برعکس است و ملک در ایران به عنوان کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود چرا که هیج بازاری را در ایران برای ثبات سرمایه ایجاد نکرده‌اند تا ارزش سرمایه‌های افراد پس از مدتی حفظ شود و از بین نرود.
رشد تورم نوعی سرقت از جیب مردم است
این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه رشد تورم به نوعی سرقت از جیب مردم است، گفت: متاسفانه این سرقت اغلب از جیب حقوق‌بگیران انجام می‌شود و نه از جیب بخش خصوصی که از رشد تورم سود هم می‌برند.
او در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه‌ای که امروز در بازار مسکن صورت گرفته، می‌تواند به ثبات یا کاهش قیمت‌ها در این بازار کمک کند یا خیر ادامه داد: به هیچ عنوان اینگونه نیست. سوال این است که آیا در طول ۵۰ سال گذشته قیمت ملک در ایران پایین آمده است؟ پس امروز هم با توجه به افزایش قیمت ارز و رشد تورم نمی‌توان انتظار افت قیمت ملک یا ثبات آن را داشت؛ مگر آنکه در اقتصاد کشور یک اتفاق مثبت بیفتد یا یک تحول اساسی در ساختار اقتصادی رخ دهد. ستاریان با بیان اینکه برداشتن تحریم‌ها تنها راه‌حل مشکلات اقتصادی ایران نیست، افزود: اقتصاد کشور مشکلات ریشه‌ای دارد و تنها با برداشتن تحریم‌ها و فروش مجدد نفت مشکل دولت حل خواهد شد و کمی رفاه بیشتر می‌شود اما باز هم مشکلات مردم وجود خواهد داشت و تنها زمانی می‌توانیم مشکل اقتصاد را در ایران حل کنیم که متولی اقتصاد در کشور صاحبان و متخصصان این عرصه باشند و نه سیاستمداران و افرادی که تنها ۴ سال برنامه دارند و پس از آن می‌روند و پاسخگو هم نیستند.
دولت تنها باید حافظ حقوق مردم باشد
این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه دولت نباید نفت بفروشد، افزود: دولت تنها باید حافظ حقوق مردم باشد و باید سایر امور از اکتشاف تا تبدیل آن به فرآورده‌های نفتی و صادرات آن را به بخش خصوصی بسپارد و تنها حق انفال و مالیات را از این ذخایر دریافت کند تا توسعه در کشور ایجاد شود. او با بیان اینکه مشکل ما در کشور کارشناسان و مشاوران مدیران میانی هستند ادامه داد: کشوری که ۸ دهم ذخایر دنیا را در اختیار دارد نباید اینگونه اداره شود، ضمن آنکه هدف اصلی امریکا از این تحریم‌ها این بوده که اقتصاد ایران را له کند و تئوری ایران در پوست گردو را هم پیگیری می‌کند وگرنه در صورتی که دست از گلوی اقتصاد ایران بردارد شکوفایی‌ای رخ خواهد داد که هیچ کشوری نمی‌تواند جلودار آن باشد.
قفل‌های متعددی بر اقتصاد ایران زده شده
ستاریان با بیان اینکه افزود: متاسفانه این قفل‌ها برای این منظور طراحی نشده تا دست دزدها بسته شود بلکه کلید آن در دست دزدهاست و مردم پشت تمامی این قفل‌ها گیر افتاده‌اند و به نظر می‌رسد این قفل‌ها تنها برای مردم است که قادر به باز کردن آن هم نیستند، تصریح کرد: چطور بانک‌های دیگر در دنیا به راحتی به مردم تسهیلات می‌دهند و هزاران اختیار هم دارند و بخش خصوصی هم آنها را اداره می‌کند اما متاسفانه اگر همان قوانین را مدیران ما در بانک‌های ایران پیاده کنند زندانی می‌شوند و می‌بینیم که این وام‌ها هم اغلب نصیب مردم عادی نمی‌شود بلکه به دست مافیاهای ثروت و قدرت می‌افتد که با لابی‌گری آنها را دریافت کرده‌اند. ستاریان در خاتمه گفت: هر زمان مشکل قیمت‌گذاری درست مرغ و تخم‌مرغ در ایران که یک‌دهم درصد سبد خانوار را تشکیل می‌دهد حل شد مشکل مسکن هم حل خواهد شد.

۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۰
کد خبر: 36802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha