پاییز قیمت مسکن/۵۸درصد از معاملات مسکن تهران واحدهای با مساحت کمتر از ۸۰مترمربع بوده است

آمار رسمی مربوط به تحولات مسکن شهر تهران از خزش قیمت مسکن در مهرماه امسال خبر می‌دهد. بانک مرکزی که از دی‌ماه سال گذشته انتشار آمار رسمی تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران را متوقف کرده بود، دیروز ضمن انتشار آمار ماهانه قیمت و حجم معاملات مسکن پایتخت از دی‌ماه سال قبل، تحولات بازار مسکن مهرماه۱۴۰۲ را نیز اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد براساس این گزارش، متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در مهرماه امسال به ۷۶میلیون تومان رسید. این میزان در مقایسه با ماه قبل (شهریور۱۴۰۲)، یک‌درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل یعنی مهرماه۱۴۰۱ معادل ۷۴درصد رشد را نشان می‌دهد.

بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد سطح میانگین ۷۶میلیون تومانی هر مترمربع مسکن در مهرماه امسال نسبت به متوسط ۷۵میلیون و۳۳۰هزار تومانی قیمت هر مترمربع آپارتمان در شهریورماه، نوعی خزش یا افزایش جزئی در قیمت آپارتمان‌ها در ماه اول پاییز نسبت به آخرین ماه فصل تابستان را نشان می‌دهد.

البته، بانک مرکزی در حالی میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران در شهریور ماه سال جاری را حدود ۷۵میلیون تومان اعلام کرده است که در روزهای اخیر مرکز آمار ایران میانگین قیمت هر مترمربع مسکن را ۷۷میلیون و ۴۰۰هزار تومان اعلام کرده بود. البته گزارش مرکز آمار و محاسبه سطح متوسط قیمت مسکن در آن، براساس روش آماری هدانیک است.

در این روش متغیرهای مزاحم یا نویزهای اثرگذار بر سطح متوسط قیمت مسکن مانند عمربنا، متراژ، منطقه فروش و... حذف می‌شود و پس از حذف این نویزها میانگین قیمت مسکن شهر اعلام می‌شود.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» میانگین قیمت مسکن شهر تهران در مهرماه در حالی معادل یک درصد نسبت به شهریور ماه افزایش داشته است که این میزان رشد جزئی در حد یک خزش آرام قیمتی است؛ چراکه در سال‌های اخیر به‌طور متوسط در هر ماه تورم مسکن (تورم ماهانه) حول و حوش ۳درصد بوده است. این میزان رشد یک‌درصدی به این معناست که عملا بازار مسکن مهرماه تحول قیمتی خاصی نسبت به شهریور ماه تجربه نکرده است.

قبل از انتشار این آمار، «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی با بررسی نبض معاملات مسکن شهر تهران در مهرماه این موضوع را اعلام کرده بود.

براساس گزارشی که با عنوان «توزان جدید در معاملات مسکن» هشتم آبان‌ماه در همین صفحه منتشر شد، «دنیای‌اقتصاد» براساس نتایج به‌دست‌آمده از تحقیقات میدانی از وضعیت بازار مسکن شهر تهران در مهرماه اعلام کرد: «تحقیق میدانی از بازار مسکن پایتخت و بررسی حدود قیمت‌های پیشنهادی فروش ملک در مناطق مختلف تهران حکایت از آن دارد که در طول مهر ماه، میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران در همان حدود شهریورماه درجا زده و این موضوع به تغییر موازنه در معاملات مسکن منجر شده است.

در جریان این تغییر موازنه، فروشنده‌های بازار مسکن دست برتر را در تعیین قیمت نهایی ملک از دست داده‌اند و فرصت «انتخاب» برای خریداران بیشتر از هر زمان دیگری است. این موضوع پیامد مثبت و به تعبیر دقیق‌تر اثر دومینویی کاهش انتظارات تورمی در کشور طی ماه‌های اخیر بوده که پیش‌تر هم به افت پیاپی سه‌ماهه میانگین قیمت مسکن در طول تابستان منجر شده بود.»

آمارهای بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در مهرماه همچنین نشان می‌دهد، تعداد واحدهای مسکونی آپارتمانی معامله‌شده در پایتخت در این ماه به ۳هزار و ۱۰۰فقره معامله رسیده است که این میزان در مقایسه با ماه قبل یعنی شهریورماه، ۲۰درصد رشد داشته است؛ اما ۴۲.۲ درصد نسبت به مهرماه سال قبل کمتر بوده است. این میزان کاهش نقطه به نقطه حجم معاملات مسکن شهر تهران، نشان‌دهنده رکود عمیق در بازار معاملات خرید و فروش مسکن است.

بیشترین سهم معاملات خرید مسکن از بازار معاملات املاک مسکونی پایتخت در مهرماه مربوط به واحدهای مسکونی با عمربنای تا ۵سال بوده است. در ماه اول پاییز امسال، معادل ۲۷.۴درصد از معاملات مسکن در بازار آپارتمان‌های نوساز (با عمربنای تا ۵سال) بوده است.

این میزان اگرچه در مهرماه بیشترین سهم از معاملات مسکن در میان سایر بازه‌های سنی محسوب می‌شود، اما تقریبا یک‌دوم سهم نوسازها از کل معاملات خریدوفروش آپارتمان در سال‌های قبل از جهش مسکن و قبل از رکود ساختمانی است.

در سال‌های قبل از جهش که بازار ساخت‌وساز نیز در شرایط رکودی قرار نداشت معمولا حدود نیمی از معاملات خرید آپارتمان از بازار نوسازها و واحدهای مسکونی با عمربنای تا ۵سال بود. با افزایش عمق رکود ساختمانی و استمرار آن در سال‌های بعد از جهش قیمت مسکن به تدریج سهم معامله نوسازها از کل معاملات مسکن شهر تهران نیز کاهش یافت و به سهم واحدهای مسکونی با عمربنای بالاتر اضافه شد.

آمارها همچنین نشان می‌دهد در مهرماه امسال ۵۸درصد از کل معاملات خرید مسکن شهر تهران در بازار واحدهای با مساحت کمتر از ۸۰مترمربع بوده است.

۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴
کد خبر: 48757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha