آمارهای بی‌سابقه در مسکن تهران / متوسط قیمت مسکن در تهران ۸۰ میلیون تومان شد

داده های مرکز آمار از وضعیت مسکن تهران نشان از چند اتفاق بی‌سابقه در شش ماه نخست امسال داشته است. تورم ماهانه برای سه ماه پیاپی در تابستان منفی بوده که نشان از توالی افت قیمت در این ماه‌ها داشته است .این در حالی است که تورم میانگین مسکن (تورم سالانه) اکنون در یکی از قله های کم سابقه خود قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران، پس از ۸ماه حبس آمار، مرکز آمار ایران بالاخره یکی از مهمترین گزارش‌های آماری اقتصادی یعنی وضعیت قیمت مسکن در تهران را منتشر کرد.

متوسط قیمت مسکن در تهران؛ متری ۸۰ میلیون تومان

مرکز آمار در دو بخش میانگین قیمت مسکن در تهران را اعلام می‌کند؛ میانگین قیمت حسابی و وزنی.

میانگین قیمت حسابی تقریبا همان قیمت‌هایی است که بانک مرکزی تا دی ماه سال گذشته نسبت به اعلام و انتشار آن اقدام می‌کرد. بر اساس اعلام مرکز آمار، در سطح منطقه میانگین حسابی یک متر مربع زیر بنای آپارتمان‌های مسکونی محاسبه و در سطح کل شهر تهران از وزن منطقه‌ای (جهت از بین بردن اثر حجم معاملات) استفاده شده است.

همچنین میانگین وزنی، در سـطح منطقه برابر مجموع ارزش املاک فروش رفته به مجموع مساحت املاک فروش رفته است و در سـطح کل شهر تهران از وزن منطقه‌ای (جهت از بین بردن اثر حجم معاملات) به عنوان وزن استفاده شده است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار کشور متوسط قیمت (حسابی) هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در شهریور امسال به ۷۷ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان در مترمربع رسیده که نسبت به شهریور سال گذشته معادل ۷۶ درصد افزایش داشته است. در شهریور ماه سال گذشته متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران برابر با ۴۳ میلیون و ۹۸۰هزار تومان بود.

همچنین میانگین وزنی قیمت مسکن در تهران در شهریور امسال به ۸۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده که نسبت به مدت شهریور سال گذشته معادل ۷۵.۳ درصد افزایش یافته است.

020728

تورم نقطه به نقطه بالای ۱۰۰ درصدی در بهار ۱۴۰۲

مرکز آمار در گزارش خود علاوه بر اعلام متوسط قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران، نسبت به درج داده‌های مربوط به شاخص قیمت مسکن نیز اقدام کرده است.

با وجود آن که قیمت مسکن سطح ملموس‌تری دارد اما مرکز آمار ایران، تغییرات شاخص قیمت مسکن را معیار مطلوب‌تری برای بررسی تغییرات وضعیت مسکن می‌داند؛ زیرا مشخصات و کیفیت واحدهای فروش رفته در دوره‌های مختلف در محاسـبه متوسـط قیمت قابل شناسایی نیست؛ به همین جهت مرکز آمار پیشنهاد داده برای آگاهی از درصد تغییرات قیمت آپارتمان‌های مسکونی، از شاخص قیمت و برای آگاهی از سطح قیمت‌ها از میانگین قیمت استفاده شود.

طبق آخرین آمارها، شاخص قیمت مسکن در تهران در شهریور ماه امسال به ۲۷۹.۹ واحد رسیده که نسبت به شهریور ماه سال گذشته ۷۵.۲ درصد رشد داشته است.

تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص قیمت مسکن تهران در اردیبهشت ماه امسال در بالاترین سطح خود یعنی ۱۲۱.۸ درصد رسیده بود و پس از آن در مسیر کاهشی قرار گرفته و توانسته در شهریور امسال به ۷۵.۲ درصد برسد.

به طورکلی در تمام ماه های بهار امسال تورم مسکن در تهران بالاتر از مرز ۱۰۰ درصد به ثبت رسید. با این حال روند کاهشی تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص قیمت مسکن طی ماه‌های اخیر مسیر کاهشی داشته و در نهایت باز هم بالاتر از ۷۰ درصد قرار گرفت. در همین خصوص تورم نقطه به نقطه شاخص قیمت مسکن در شهریور ماه در مقایسه با ماه قبل (۸۴.۱ درصد) معادل ۸.۹ واحد درصد کاهش داشته است.

هت‌تریک افت قیمت مسکن در آخر تابستان

از سوی دیگر تورم ماهانه شاخص قیمت مسکن در تهران در شهریور امسال منفی بوده است. در شهریور امسال تورم ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران منفی ۱.۷ درصد بوده که در مقایسـه بـا همین اطلاع در ماه قبل (منفی ۰.۷ درصد)، یک واحد درصد کاهش داشته است.

با احتساب تورم ماهانه منفی در شهریور ماه می‌توان گفت این سومین تورم ماهانه منفی است که شاخص قیمت مسکن تهران از ابتدای سال‌ جاری توانسته به ثبت برساند. پیش از این شهریور ماه سال ۱۳۹۸ تورم ماهانه مسکن منفی بود اما توالی سه ماهه افت قیمت مسکن در این شهر از اتفاقات بی سابقه تلقی می شود.

رکوردزنی تورم میانگین مسکن در تهران

نرخ تورم سالانه شاخص قیمت مسکن تهران در مسیری متفاوت از تورم ماهانه و نقطه‌به‌نقطه پیش رفته و یک رکورد تازه به ثبت رسانده است.

نرخ تورم سالانه شاخص قیمت مسکن تهران نیز در شهریور ماه امسال به ۸۳.۹ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل ۱.۹ واحد درصد افزایشی بوده است.

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به موقعیت مشابه خود در سال قبل است.

در همین خصوص بررسی ها نشان می دهد نرخ تورم سالانه شاخص قیمت مسکن همچنان در مسیر افزایشی قرار دارد و شهریور امسال به یکی از بالاترین سطوح خود یعنی ۸۳.۹ درصد رسیده است.

020728

۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹
کد خبر: 48283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
      0 0
      وقتی دفاتر املاک با هم دستی هم دیگه قیمت املاک رو در سایت های دیوار و شیپور و ایران املاک تعیین میکنند و دولت و دادگستری فقط نگاه میکنه انتظار دارید پایین بیاد؟ لطفا پیگیری کنید چه کسی به اینها اجازه داده در سایت های عمومی که سراسر کشور میبینند برای املاک قیمت تعیین کنند؟