شگفتی‌سازان بازار مسکن تهران در تابستان ۱۴۰۲

بیشترین میزان جست‌وجوی مستاجران پایتخت‌نشین درباره چندوچون اجاره‌خانه در تهران به محله‌های نیاوران، سعادت‌آباد، شهرک غرب و تهرانپارس اختصاص داشته است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، نیاوران جزو گران‌ترین محله‌های بازار مسکن تهران است. بررسی‌ها نشان می‌دهد جدیدترین ارقام پیشنهادی فروشنده‌ها در نیاوران به کمی بیش از دو برابر متوسط قیمت مسکن در کل تهران رسیده و بخش قابل توجهی از صاحبخانه‌ها بابت واحدهای دوخوابه خودشان روی ارقام میلیاردی به‌عنوان پول پیش حساب باز کردند. اما هیچکدام این حرف‌ها از حجم کنجکاوی مستاجران برای مطلع شدن از هزینه‌های اجاره‌نشینی در این محله کم نکرده و بیشترین میزان جست‌وجوی مستاجران پایتخت‌نشین درباره چندوچون اجاره خانه در تهران به نیاوران اختصاص داشته است. در غرب تهران سعادت‌آباد و شهرک غرب بیشتر از بقیه محله‌ها مورد توجه مستاجران بودند و همین وضعیت را در شرق تهران برای محله تهرانپارس شاهد بودیم.

اجاره آپارتمان در نیاوران

قیمت آپارتمان در نیاوران براساس آخرین برآوردهای غیررسمی به متری ۱۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. عددی که تازه متوسط ارقام پیشنهادی فروشنده‌ها در نیاوران است و اگر سمت واحدهای نوساز برویم، ممکن است با چند برابر آن هم روبرو شویم. در همین محدوده از تهران یکسری از صاحبخانه‌ها بابت واحدهای نوساز و دوخوابه‌ای که اجاره می‌دهند، پول پیش میلیاردی طلب می‌کنند و از آنطرف ممکن است تا ۶۰، ۷۰ میلیون تومان هم اجاره‌خانه دریافت کنند.

آپارتمان ۱۰۰ متری در نیاوران درحالی اجاره داده می‌شود که رقم ودیعه آن دقیقا یک میلیارد تومان است و مستاجر باید توانایی پرداخت ماهی ۵۰ میلیون تومان کرایه‌خانه را داشته باشد. واحدی که درباره آن صحبت می‌کنیم، نوساز است، به‌اسم کلیدنخورده اجاره داده می‌شود و در آگهی به چیزهایی مثل لابی‌من ۲۴ ساعته و روف‌گاردن اشاره شده است. تا چشم کار می‌کند، از این دست فایل‌ها بابت اجاره آپارتمان در نیاوران زیاد است.

اجاره آپارتمان در سعادت‌آباد

اجاره آپارتمان در سعادت‌آباد برای مستاجری که با ۴۰۰، ۵۰۰ میلیون پا به بازار می‌گذارد و دنبال یک خانه دوخوابه است، حداقل ماهی ۱۵ میلیون آب می‌خورد. مثلا یک خانه ۱۰۰ متری را در سعادت‌آباد درحالی برای اجاره گذاشتند، که مالک همان قدم اول ۵۰۰ میلیون تومان پول پیش می‌خواهد و مستاجر باید ماهی ۱۵ میلیون تومان هم به‌حساب صاحبخانه واریز کند. تقریبا ۱۷ سال از زمان ساخت این خانه می‌گذرد و نکته منفی این است که در ساختمان خبری از آسانسور نیست.

حالا اگر سراغ واحدهای نوساز و دوخوابه در سعادت‌آباد برویم، از یک طرف رقم درخواستی صاحبخانه‌ها میلیاردی می‌شود و همزمان مستاجر باید پول قلنبه‌ای هم به‌خاطر اجاره ماهانه کنار بگذارد. مثلا یک خانه ۱۰۰ متری در آگهی‌ها به‌چشم می‌خورد که رقم ودیعه و اجاره ماهانه آن به‌ترتیب یک میلیارد تومان و ۴۴ میلیون تومان است. فراموش نکنیم که قیمت آپارتمان در سعادت‌آباد تهران به‌طور متوسط به متری ۱۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده و لازم است یادآوری کنیم که این عدد از متوسط قیمت مسکن در گران‌ترین منطقه تهران (منطقه یک) فقط متری شش میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کمتر است. یعنی خرید یک خانه ۱۰۰ متری و دوخوابه در سعادت‌آباد تهران که بخشی از منطقه دو به‌حساب می‌آید، ۱۲ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان آب می‌خورد.

اجاره آپارتمان در شهرک غرب

شهرک غرب مثل سعادت‌آباد جزو محله‌های گرانقیمت منطقه دو است. با اینکه جدیدترین بررسی‌ها از وضعیت بازار مسکن در منطقه دو، عدد متری ۹۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان را به‌شکل متوسط نشان می‌دهد، در شهرک غرب با عدد متری ۱۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان سروکار داریم. اینطوری قیمت یک خانه نقلی و ۵۰ متری در شهرک غرب به شش میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان می‌رسد و خرید خانه ۱۰۰ متری در آن محدوده قریب ۱۲ میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان خرج برمی‌دارد. صاحبخانه‌ها در شهرک غرب تقریبا با همین فرمول انتظار پرداخت اجاره‌خانه دارند و وضعیت مستاجران در شهرک غرب بی‌شباهت به مستاجران ساکن سعادت‌آباد نیست.

به‌عنوان مثال مابک یک واحد ۱۱۰ متری و نوساز در شهرک غرب یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به اسم رهن می‌گیرد و مستاجر هم باید ماهی ۲۵ میلیون تومان بی‌زبان را به صاحبخانه بدهد. رقم ودیعه و اجاره یک واحد ۱۰۰ متری نوساز دیگر در شهرک غرب به‌ترتیب یک میلیارد تومان و ۳۷ میلیون تومان است و مالکی که بابت اجاره ماهانه واحد ۱۰۵ متری خودش، فقط ماهی شش میلیون تومان طلب کرده، رقم ودیعه را به دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسانده است.

اجاره آپارتمان در تهرانپارس

تهرانپارس جزو محله‌های گرانقیمت بازار مسکن شرق تهران است. برای اینکه بهتر متوجه شوید، بدنیست بدانید متوسط قیمت مسکن در چهار منطقه چهار، هشت، ۱۴ و ۱۵ به متری منطقه چهار براساس آخرین برآوردها به متری ۵۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده، اما خرید آپارتمان مسکونی در تهرانپارس متری ۶۱ میلیون تومان هزینه دارد. پس جای تعجب ندارد که هزینه اجاره‌نشینی در تهرانپارس نسبت به اغلب محله‌های شرق تهران هزینه بیشتری داشته باشد.

به‌عنوان مثال مالک یک آپارتمان ۸۰ متری در محله‌ای مثل خاوران واقع در منطقه ۱۵، ۱۵۰ میلیون پول پیش می‌خواهد و انتظار دارد مستاجر ماهی ۹ میلیون تومان هم جداگانه پرداخت کند. تقریبا یک واحد مشابه دیگر در تهرانپارس آگهی شده است. رقم ودیعه این یکی ۳۰۰ میلیون تومان است و رقم اجاره آن به ۱۲ میلیون تومان می‌رسد.

۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
کد خبر: 46890
منبع: فرارو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha