فراواکنش بورس به انتخابات آمریکا/ چه عواملی باعث ریزش مجدد بازار سرمایه شد؟

عضو هیات مدیره کارگزاری بانک دی گفت: در سال‌های اخیر نیز شاهد تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بازار سهام بودیم اما امسال این تاثیرگذاری و هیجان آن بیشتر به چشم می‌خورد. در حال حاضر واکنش‌های بازار به این رویداد بیش از حد شده است.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد- زهرا فعله گری؛ با وجود گرانی بیش از حد ارز و کاهش ارزش پول ملی باز هم صف‌های فروش سنگینی در ۹۰ درصد بازارسهام طی دو روز گذشته دیده شد. هرچند که در اوایل هفته گذشته امیدی نسبت به بهبود وضعیت و متعادل شدن بازار در دل سهامداران جوانه زد اما این این امیدواری فعالان بازار سرمایه عمر چندانی نداشت و فروشنده‌های بسیاری مصمم به واگذاری سهام خود هستند.

با وجود اینکه همه پارامترهای بنیادی به نفع بازار سرمایه است اما شاخص در دو روز اخیر ریزشی سنگین داشت که عده‌ای از کارشناسان علت آن را جو ناشی از تاثیر انتخابات آمریکا می‌دانند و معتقدند با جو به وجود آمده امکان ادامه این روند نزولی وجود دارد.

حسین نصیری؛ عضو هیات مدیره کارگزاری بانک دی و  کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس رادار اقتصاد اظهار کرد: در هفته گذشته بازار روند خوبی داشت اما در معاملات روز گذشته و امروز شرایط متفاوتی را پشت‌سر گذاشتیم و بدون هیچ علت قابل پذیرشی بازار منفی شد.

نصیری ادامه داد: توقع بازار نزولی با این شدت در روز گذشته را نداشتیم و انتظار می‌رفت تعدادی از سهم‌ها مثبت و تعدادی منفی باشد اما وقتی بازار تحت شرایط جوی قرار می‌گیرد، نمی‌توان منطقی برای رفتارهای آن قائل شد. امروز نیز روند نزولی را در همین امتداد شاهد بودیم.

کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: در سال‌های اخیر نیز شاهد تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بازار سهام بودیم اما امسال این تاثیرگذاری و هیجان آن بیشتر به چشم می‌خورد. در حال حاضر واکنش‌های بازار به این رویداد بیش از حد شده است که با الگوگیری از اس اند پی ۵۰۰ و داوجونز می‌توان جهت‌گیری‌های جهانی را نسبت به این رویداد مهم تا حدی رصد و پیش‌بینی کرد.

وی بیان کرد:  اگر دونالد ترامپ رای بیاورد، شرایط بدتری در بازار سرمایه پیش رو خواهیم داشت و اگر جوبایدن به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا انتخاب شود، شرایط تا حدی تلطیف خواهد شد.

نصیری افزود: مردم گمان می‌کنند که اگر جو بایدن انتهاب شود، می‌توانند با سهام‌های نقد کرده خود نمادها را در قیمت‌های پایین‌تر خریداری کنند.

عضو هیات مدیره کارگزاری بانک دی ادامه داد: البته تاثیر هر دو در بلندمدت یکی است مگر اینکه در سیاست‌هایمان تغییری ایجاد شود اما در مجموع این رویداد می‌تواند در کوتاه مدت، شرایط بازار را هیجانی می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: این تصور در ذهن مردم به وجود آمده است که هر یک از این دو نامزد، جوبایدن و یا دونالد ترامپ رئیس جمهور شود، وضعیت شفاف‌تری در بازار سهام پدید می‌آید. بنابراین می‌توانند با توجه به واقعیت‌ها جهت‌دهی مناسبی به سرمایه خود بدهند.

نصیری با بیان یکی دیگر از دلایل سقوط شاخص بورس، گفت: فروش سهام عدالت در بازار اصلی نیز  توانست به منفی شدن بازار در آشفتگی و ترس‌ سهامداران نسبت به انتخابات آمریکا دامن بزند.

وی با اشاره به یکی دیگر از عوامل موثر در نزول بازار سهام، گفت: شنیده‌هایی مبنی بر بدتر شدن وضعیت ارزی کشور تا سه هفته آینده به گوش می‌رسد. این اخبار منفی که تکذیب و یا صحت آن هنوز در هاله‌ای ابهام است، باعث می‌شود سرمایه ترسوتر شود و بسیاری از سهامداران این شنیده‌های منفی را هشدار تلقی کرده و در نهایت با بازاری غبارآلودتر روبه رو خواهیم شد.

نصیری معتقد است: اگر این چنین خبرهایی صحت داشته باشد ریزش سهام منطقی است و باید انتظار ادامه‌دار بودن این روند را داشته باشیم اما اگر در واقعیت چنین نباشد مسئولان باید نسبت به شفاف‌سازی فضا و تکذیب شایعات اقدام کنند. البته سیاست‌های ارزی کشور در حال حاضر ثبات ندارد و دولت عملکرد خوبی را در این زمینه نشان نداده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اینکه بیشتر سهام‌های فعال بازار سرمایه بیش از ۵۰ درصد اصلاح داشته‌اند، گفت: هرچند که برخی از نمادها ارزنده هستند و قیمت فعلی آنها از ارزش واقعی کمتر است اما اکنون سهامداران با مسئله جدی تری مبنی بر ماندن و یا ترک بازار سرمایه درگیر شده‌اند که بی‌تدبیری مسئولان امر در اداره سیاست‌های کلی اقتصادی نیز در این دوگانگی تصمیم آنها دخیل بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: حدود چند ماهی است که تعدادی از سهامداران اقدام به نقد کردن سهام خود می‌کنند و اشکالات اجرایی و سیاست‌های کلی اقتصادی نیز باعث متشنج شدن بیشتر جو روانی بازار شده است اما به نظر می‌رسد روند بازار بعد از انتخابات آمریکا متعادل شود.

۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
کد خبر: 3462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha