۳ عامل کلیدی باعث نزول بورس شده است/بازار امکان رشد چندانی ندارد /رشد بورس حتی نمی‌تواند تورم را پوشش بدهد!

کارشناس بازار سرمایه گفت: با وجود تورمی که در کشور وجود دارد اگر اتفاق و شوک بزرگی به وجود نیاید و همچنین شاهد تغییر مثبتی همچون توافق برجام حاصل بشود، شاخص کل می تواند صعود داشته باشد اما گمان می کنم که این رشد کمی کمتر از تورم خواهد بود. در حقیقت احتمال رشد اندک و به شکل اسمی دور از ذهن نیست اما در واقعیت با وضعیت موجود امکان پوشش و یا اصطلاحا کاور تورم وجود ندارد.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ برخی از کارشناسان در چند روز اخیر عقیده داشتند که اعتراضات مردم عامل اصلی ریزش بورس است. اما از سال ۱۳۹۹ روند بورس نزولی بوده و این روزها تنها به واسطه معاملات حقیقی‌ها شاخص کل تنها چند صدم درصد افت کرده و مابقی نزول بازار مربوط روند واقعی بازار سرمایه است. بورس ارزندگی لازم را دارد اما مولفه‌های سیاسی و اقتصادی باعث شده‌اند که بازار نتواند رشد کند. تکلیف مذاکرات برجام مشخص نیست و این بلاتکلیفی در تمام بازار نفوذ کرده است؛ در نتیجه سهامداران نمی‌توانند استراتژی درستی برای معامله داشته باشند و در نتیجه برای مشخص شدن وضعیت صبر کرده‌اند. البته قیمت دلار نیز تاثیر بسزایی بر روند معاملات دارد که آن هم به مذاکرات وابسته است. یعنی با مشخص شدن نتیجه مذاکرات دلار نیز به قیمت واقعی خود می‌رسد. از سوی دیگر نقدینگی در بازار نیست زمانی وضعیت مشخص نباشد سرمایه‌گذاران وارد بورس نمی‌شوند و در نهایت این عدم ورود مساوی با نزول بازار است.

امیر ندیری مدیر صندوق کارگزاری اقتصاد بیدار و کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد اظهار کرد: بازار سهام در ماه های گذشته روند نزولی را پشت سر گذاشته و این مسئله ناشی از سه عامل اصلی بوده است که مشمول تجربه تلخ سهاداران از سال ۹۹ و بی‌اعتمادی به عملکرد دولت، ریسک‌های سیستماتیک و کلان و همچنین قیمت گذاری دستوری می‌شود. با گذر زمان ریسک‌ها و تهدیدهای مذکور نمایان‌تر می‌شود و همین موضوع بر میزان ناامیدی‌ها و شیب ریزش‌ها می‌افزاید.

ندیری تشریح کرد: از طرفی درآمد کشور نیز باتوجه به بحث تحریم‌ها کاهش یافته و در همین راستا دولت برای تامین کسری بودجه خود، اقدام به افزایش نرخ بهره بین بانکی کرده است. همچنین چاپ پول و تورم نیز روند افزایشی داشته و به منظور جلب رضایت مردم سیاست هایی همچون قیمت گذاری دستوری پیش گرفته شده است که این موضوع به خودی خود تاثیر منفی بر صنایع تولیدی و بازار سهام دارد.

مدیر صندوق کارگزاری اقتصاد بیدار ابراز کرد: عموم مردم و سرمایه گذاران متوجه سیکل باطل مذکور هستند، از این رو به ریسک‌های مربوط به کسری بودجه دولت و سایر مسائلی که در پی آن به وجود می‌آید اهمیت ویژه ای قائل می شوند.

وی درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه چه زمانی بازار سهام به روند صعودی و متعال باز میگردد؟ پاسخ داد: با وجود تورمی که در کشور وجود دارد اگر اتفاق و شوک بزرگی به وجود نیاید و همچنین شاهد تغییر مثبتی همچون توافق برجام حاصل بشود، شاخص کل می تواند صعود داشته باشد اما گمان می کنم که این رشد کمی کمتر از تورم خواهد بود. در حقیقت احتمال رشد اندک و به شکل اسمی دور از ذهن نیست اما در واقعیت با وضعیت موجود امکان پوشش و یا اصطلاحا کاور تورم وجود ندارد.

ندیری در برسی دیگر ابعاد بازار سرمایه با اشاره گزارش‌های ۶ ماهه و بهبود نسبت‌های پی بر ای بازار، مطرح کرد: عمده شرکت های بورسی گزارش‌های بدی را منتشر نکردند و می توان گفت که بیشتر نمادها عملکردی مطابق انتظارهای تحلیلی داشتند اما با این وجود ریسک‌های فعلی در کانون توجه قرار دارند. اگر ریسک‌های کنونی وجود نداشت، طبیعتا شرکت‌ها مارکت کپ بهتری را نسبت به سطح فعلی ثبت می کردند.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران اثر تهدیدهایی که در بازار سهام وجود دارد را در قیمت سهام اعمال و لحاظ می‌کنند، بیان کرد: در حقیقت ریسک‌های فعلی باعث شده تا مارکت کپ صنایع بورسی متناسب با سودعملیاتی رشد نکند و تا زمانی که رانت‌های موجود و سیاست‌های اشتباهی همچون قیمت گذاری دستوری وجود دارد، نمی توان انتظار بازدهی معقولی را از بازار سهام داشته باشیم. به طور کلی فکر می کنم بورس امکان رشد چندانی ندارد و در صورت صعود، بسیار محدود و کمتر از تورم خواهد بود.

مدیر صندوق کارگزاری اقتصاد بیدار درمورد پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه با وجود فاکتورهای منفی اثرگذار، سرمایه گذاری در بازار سهام منطقی است؟ پاسخ داد: سهامداران در صورت تمایل به سرمایه گذاری باید اصول حرفه‌ای را رعایت کرده و مازاد سرمایه خود را صرف سهام ارزنده و پرپتانسیل کنند. اگر شاهد دست‌آوردهایی مطلوبی در خصوص رفع تحریم ها باشیم و یا اینکه تغییر رویکردی در سیاست های دولت به وجود بیاید، بازار سهام می تواند بهترین بازار برای سرمایه گذاری باشد. سهامدارانی که تمایل به سرمایه گذاری دارند می توانند ۳۰ درصد پرتفوی خود را به صندوق‌های درآمد ثابت و ۷۰ درصد دیگر را به سهام متنوع و ترکیبی از دلاری و ریالی اختصاص بدهند.

۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
کد خبر: 33442

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha