طعمه بعدی کرملین مشخص شد؟ / پوتین: شوروی همان روسیه تاریخی است!

ولادیمیر پوتین به طور غیرمستقیم به کشورهای شوروی سابق هشدار داد و گفت شما بخشی از روسیه تاریخی هستید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دیلی تلگراف، به گفته ولادیمیر پوتین، کشورهای شوروی سابق بخشی از قلمرو روسیه هستند و در صورت مقابله با کرملین، سرنوشت اوکراین برای آنها تکرار خواهد شد. رئیس جمهور روسیه این اظهارات را در حالی که با رهبر قزاقستان روی صحنه بود بیان کرد و کارشناسان آن را «تهدیدی آشکار» علیه کشور همسایه تفسیر کردند.

اظهارات او در واکنشی به اظهارات قاسم جومرد توقایف در مجمع اقتصادی در سن پترزبورگ بود که گفته بود استقلال دو جمهوری خودخوانده دونباس در شرق اوکراین -که مورد حمایت روسیه هستند- را به رسمیت نمی شناسد. پوتین در این اجلاس در حالی که با عصبانیت لب هایش را می فشرد، گفت: «اتحاد جماهیر شوروی چه بود؟ همان روسیه تاریخی است». او در ادامه با خونسردی قزاقستان را به عنوان یک ملت برادر تمجید کرد و سپس با لحنی تهدیدآمیز افزود: « اتفاقی که برای اوکراین افتاد می تواند تکرار شود».

1

یکی از ناظران مستقر در نورسلطان، پایتخت قزاقستان، گفته پوتین آقای توقایف را در مقابل حامیانش تحقیر کرده و این تهدید واقعی است و به او یادآوری کرد قزاقستان ممکن است طعمه بعدی روسیه باشد. مفسر دیگری، مستقر در آلماتی، گفت: «او می‌گوید باید همسایه‌های خوبی باشید، ولی اگر از مسیر خارج و طرفدار غرب شوید، می‌توانیم سرزمین شما را فتح کنیم، زیرا این سرزمین مال ماست».

به گفته ماکسیمیلیان هس، یکی از همکاران موسسه تحقیقات سیاست خارجی، توقایف به طور خاصی آسیب پذیر است زیرا در ماه ژانویه به حمایت پوتین برای شکست دادن رقبا در مبارزه برای قدرت در قزاقستان تکیه کرده بود. او درباره اظهارات پوتین گفت: «این یک تهدید آشکار است. توقایف هیچ پایگاه قدرتی در داخل کشور ندارد و از ماه ژانویه می داند که به پوتین وابسته است».

دیگر تحلیلگران قزاق هم نسبت به این مسئله بدبین هستند و گفتند که آقای توقایف تنها در صورتی بر سر اوکراین در مقابل پوتین می ایستاد که ارزش ریسک داشت و حمله روسیه به قزاقستان بعید بود. به عقیده دیماش آلژانوف، تحلیلگر سیاسی قزاق، قزاقستان در حال حاضر به شدت در حوزه نفوذ روسیه تعمیق شده و پوتین برای کنترل آن نیازی به تحمیل مجدد مرزهای اتحاد جماهیر شوروی ندارد.  با این حال، در شمال قزاقستان، تهاجم به این کشور امری بعید هم نیست.

به عقیده ویکتور، صاحب یک مغازه پرده فروشی در اورالسک، شهری با حدود ۳۰۰۰۰۰ نفر که در ۴۵ مایلی مرز با روسیه قرار دارد: «این یک ترس بسیار واقعی است و انجام آن برای روسیه آسان خواهد بود. در حال حاضر مردم در ابراز دیدگاه‌هایشان محافظه کار هستند و با یکدیگر صحبت نمی‌کنند. پروپاگاندای روسیه اکنون بسیار قوی است. روس‌های اینجا دلشان با پوتین است.»

2

ساختمان‌های بزرگ امپراتوری روسیه در خیابان اصلی اورالسک قرار گرفته‌اند که یادآور این است که روزگاری بخشی از حاشیه امپراتوری تزاری روسیه بوده است. تقریباً یک سوم جمعیت را روس ها تشکیل می دهند که ویژگی رایج در شهرهای شمال قزاقستان است، اگرچه اکثر این کشور را قوم قزاق تشکیل می دهند.

قزاقستان کشوری غنی از مواد معدنی است. بسیاری از ذخایر فلزی و خاکی کمیاب آن در شمال کشور قرار دارد. یکی از بزرگترین پروژه های نفت و گاز آن، کاراچاگاناک - که شل سهامدار آن است - در نزدیکی اورالسک قرار دارد. ارتش قزاقستان ضعیف است و توان هیچ گونه هماوردی با روسیه  ندارد.

تندروها کرملین را دوره کرده و این کشور را تهدید می کنند. ماه گذشته، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، قزاقستان را متهم کرد که میزبان آزمایشگاه‌های بیولوژیکی ایالات متحده است که ممکن است برای ساخت تسلیحات استفاده شود، اتهامی که روسیه در مورد اوکراین و گرجستان هم تکرار کرده بود.

به گفته صابر، یک طراح داخلی: «مردم اینجا بسیار عصبی هستند و تصور می کنند که بعد از اوکراین نوبت ماست».

۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 29478
منبع: اکو ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha