نتایج اولیه انتخابات روسیه؛ پوتین همه رکوردها را شکست!

اکوایران: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در انتخابات روز یکشنبه روسیه رکورد کسب آرا پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را جابجا کرد و قدرت خود را تثبیت کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در انتخابات روز یکشنبه روسیه رکورد کسب آرا پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را جابجا کرد و قدرت خود را تثبیت کرد.

این در حالی است که هزاران نفر از مخالفان ظهر امروز در مراکز رای‌گیری تظاهرات کردند و ایالات متحده گفت که این رای گیری نه آزاد است و نه عادلانه.

برای پوتین، سرهنگ سابق KGB که برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ به قدرت رسید، مفهوم این نتیجه این است که به غرب تاکید کند که رهبران آن باید سال‌های آینده با یک روسیه جسورتر روبرو هستند، چه در جنگ و چه در صلح.

به نوشته رویترز، نتیجه اولیه به این معنی است که پوتین ۷۱ ساله به راحتی یک دوره شش ساله جدید را به دست خواهد آورد که او را قادر می‌سازد از جوزف استالین پیشی بگیرد و به طولانی‌ترین رهبر روسیه برای بیش از ۲۰۰ سال اخیر تبدیل شود.

بر اساس یک نظرسنجی خروجی توسط بنیاد افکار عمومی روسیه (FOM)، پوتین ۸۷.۸ درصد آرا را به دست آورد که بالاترین نتیجه در تاریخ روسیه پس از شوروی است. مرکز تحقیقات افکار عمومی روسیه (VCIOM) آرا پوتین را ۸۷ درصد اعلام کرد. اولین نتایج رسمی نشان داد که نظرسنجی‌ها درست بوده‌اند.

نتایج نشان می‌دهد که دیگر نامزدها هر کدام کمتر از ۴ درصد را به دست آوردند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: «با توجه به اینکه چگونه آقای پوتین مخالفان سیاسی را زندانی کرده و دیگران را از رقابت با خود منع کرده است، بدیهی است که انتخابات آزاد و عادلانه نیست.

این انتخابات کمی بیش از دو سال از زمانی برگزار می‌شود که پوتین با دستور حمله به اوکراین، مرگبارترین درگیری اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم را به راه انداخت. ‌

در حالی که در انتخاب مجدد پوتین با توجه به کنترل او بر روسیه و عدم وجود رقبای واقعی تردیدی وجود نداشت، جاسوس سابق KGB می‌خواست نشان دهد که از حمایت قاطع روس‌ها برخوردار است. مقامات انتخاباتی گفتند که میزان مشارکت در سراسر کشور در ساعت ۱۸:۰۰ به وقت گرینویچ در زمان بسته شدن نظرسنجی ۷۴.۲۲ درصد بود که از سطح ۶۷.۵ درصدی سال ۲۰۱۸ فراتر رفت.

حامیان برجسته‌ترین مخالف پوتین، الکسی ناوالنی، که ماه گذشته در یکی از زندان‌های قطب شمال درگذشت، از روس‌ها خواسته بودند تا در تظاهرات «ظهر علیه پوتین» شرکت کنند تا مخالفت خود را علیه رهبری که آن‌ها او را یک خودکامه فاسد توصیف می‌کنند، نشان دهند.

آمار مستقلی از تعداد مخالفان در این تظاهرات، از میان ۱۱۴ میلیون رای دهنده روسیه ، وجود نداشت.

«مردم دیدند که تنها نیستند»

روسلان شاودینوف از بنیاد مبارزه با فساد ناوالنی گفت: «ما به خودمان، به تمام روسیه و تمام جهان نشان دادیم که پوتین روسیه نیست (و) پوتین قدرت را در روسیه به دست گرفته است. پیروزی ما این است که ما مردم ترس را شکست دادیم، تنهایی را شکست دادیم - بسیاری از مردم دیدند که تنها نیستند.»

طی دو روز گذشته، اعتراضات پراکنده‌ای رخ داد، و برخی از روس‌ها اتاق‌های رأی‌گیری را آتش زدند یا رنگ سبز را در صندوق‌ها ریختند. مخالفان تصاویری از برگه‌های رای خراب شده با شعارهای توهین آمیز به پوتین منتشر کردند.

۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۴
کد خبر: 53494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha